Korsa Atlanten i Laser !!

Hej på ,

jag undrar tror ni det är möjligt att
korsa atlanten i den lilla snabba segel
jollen laser :)

Det kanske låter galet men jag vill
bara veta om det är möjligt !

Man kan ju ha en liten gummijolle efter
med mat i ...Men hur fixar man käket ?

Låter helt omöjligt utav mig
men nån annan inom segling med mycket
mer erfarenhet kanske säger nåt
nåt annant !!!

/ sebbe
 
Allt går!
Ju större beräknad risk, destå större bedrift.

På Åke Mattssons tid brukade han få sponsring av BlåBand, så han hade hela båten full i påsar med torrskaff.

Att bygga en kajuta i form av ett tätt rum ungefär som en räddningskapsel är nog det viktigaste för överlevnaden.
Studera Sven Yrvinds lösningar.
http://www.yrvind.com

Omvänd osmosis-pump för färskvatten produktion. Samt en nödsändare så du hittas av satelit om du måste kasta in handduken.

Läs böcker om dom som lyckats med liknande bedrifter.

Lev din dröm.

Patrik
 
Den stora frågan infinner sig förstås: Varför?

Ruskigt obekvämt, farligt, och liksom....onödigt på nåt sätt. Några rekord skulle inte slås eftersom Atlanten korsats av både mindre segelbåtar, kajaker, windsurfingbrädor, gummiflottar, roddbåtar och allehanda mystiska flytetyg.

Fast för att inte vara allför neg. Vill man så ska man. Allt är möjligt med rätt kunskaper. Och är det lasersegling som är GREJEN så....varför inte.

Kul tanke om inte annat. Läs om Lars Wallgren (hette han så?) och hans jollesegling med en Galax 17 från Stockholm till Färöarna så kanske man kan få en uppfattning om hur det kan upplevas.

Fridens!

//Anders
[Ändrat av andersmossing 2005-03-06 kl 20:51]
 
Laser låter obekvämt

Det är klart att det går att korsa Atlanten i en laserjolle. Jag har gjort efterforskningar kring hur det skulle vara att korsa Atlanten i de flesta typer av farkoster. Från små öppna katamaraner, produktionskayak till jetski.

En Laser är dock en av de mer obekväma upplevelserna jag kan tänka mig. Möjligtvis kan man välja en lite större Laser. Numera finns de som bekannt med spröt och gigantiska genakers. Inför en sådna färd skulle dock i princip hela båten behöva stärkas upp.

Mer praktiskt är dock att köpa en begagnad 650 minitransat båt, men då kanske man tappar halva grejen.

Atlantroddarn,,
 
VArför just Laser?????

Men med tanke på att det har vindsurfats över Atlanten så visst. De hade visserligen följebåtar mm med på resan.
Ville du göra det helt ensam, eller med ett liknande upplägg?
Ensam ska man inte segla Laser på stora havet, den har lite egenheter som kan ställa till det ordentligt för en.
För det första, masten går av onormalt ofta på Lasern.
Nr två, du kapsejsar antagligen när du somnar....
Det finns en massa andra skäl, men det här är två grejer jag har provat...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.