Koncentrerat smör

Är tanken att att använda det som pålägg och till bakning i fält?
Annars kan man väl bara ta helt vanlig olja, om man är ute efter fettet. På köpet får man nyttigare fett.
 
Är det någon som testat att göra egen Ghee?
Låter onekligen intressant med ett smör som håller sig i 3 veckor i rumstemperatur.
 
Lecitinet i smör fungerar delvis som en detergent, det gör att de sprätter mindre när man steker i smör, jämfört med t ex olja. Förmodligen förlorar man en del av lecitinet om man avlägsnar proteiner och vatten. Proteinerna i smöret bidrar också till maillardreaktionerna som ger den smakrika stekytan. Så ghee borde inte vara riktigt lika bra att steka i som smör, ur de aspekterna.
 
Det är smörsmaken man är efter. Duger främst till stekning.
Jag brukar köra med två smörbyttor under längre vandringar. En som hålls oöppnad väck från syre tills den första är slut. Då klarar sig smör länge. Men det vore fint med den längre hållbarheten, särskilt när det är varmt. Men ghee är inget att satsa på till smörgåsarna då, eller?

Raskesven
 
Det används till allt i Indien, som graylingman påpekade. Jag tycker att det är jättegott. Jag skulle leta upp dem någonstans där de finns i mindre konservburkar/metallburkar.
När man skirar vanligt smör får man bort denaturerade proteiner och vatten. Kvar blir mycket hållbart smörfett.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.