Komforttemperatur på sovsäck?

Vi har tänkt köpa ett par nya sovsäckar som är kombinerbara. Det vi velar kring är vilken säck vi bör ha för att den ska bli lagom varm. Att ta hänsyn till vid val av temperatur är att vi använder sovsäckslakan för att inte behöva tvätta säcken så ofta.

I år har vi tänkt fjällvandra i juli, eventuellt vid Sylarna. Vi planerar att sova i tält men kommer åtminstone bitvis göra sällskap med personer som sover på fjällstation. Säckarna får gärna passa vid övernattning i tält under vår- och höstsäsong (i tex Östergötland) men vi har inga planer på att använda dem vintertid. Om möjligt ska säcken heller inte vara för varm för att kunna användas inomhus i tex sommarstuga.

Hur pass mycket varmare blir det att sitta ihop? Blir det en märkbar skillnad att koppla isär?

På en tidigare 3-säsongssäck har jag haft extremtemperatur -14 men minns inte komforttemperaturen. Den har fungerat väl vid fjällvandring men varit i varmaste laget för övernattning i tex väleldad stuga vintertid. Nu har vi tittat på säckar med komfort och limit comfort kring nollan. Är vi på rätt spår? Har ni några bra tips?
 
Om jag tolkat dig rätt så vill du ha två sovsäckar som i kombination blir en 3 säsongssovsäck.
En av dem ska passa att sova med inomhus.
Du vill kunna koppla ihop sovsäckarna med din partner, till en dubbel sovsäck med två eller fyra sovsäckar.

Stämmer det?


Ett tunt sovsäckslakan gör inte mycket för temperaturen, det ska vara fleece eller liknande för det.

Vad har du för prisbegränsning?
 
Eller vill ni sova ihop V+H och två hjärtan som slår?
Det är lite oklart skrivet......och därför svårt att svara på.
Men 2x60W är just det.
Sovsäck med helt blixtlås låter sig öppnas och kan då fint fungera som täcke ovanpå påslakanet.....inomhus eller under varma sommarnätter.
När det kylar till sig som under järnnätterna t ex är det inte fel med en varm sovsäck.
 
Senast ändrad:
Vi är två personer och hade tänkt oss totalt 2 st säckar som ska passa ihop. Det viktigaste är att vi ska kunna sova bekvämt i svenska fjäll sommartid. I en drömvärld vill vi även kunna använda samma säckar vår, höst och det skulle inte skada om man kan sova inomhus utan att svettas ihjäl.

Skönt att höra att vi kan bortse från sovsäckslakanen när vi tänker på hur varmt det blir!

Någon begränsning i pris har vi egentligen inte satt men det får inte skena iväg längre än 1500-2000 (per st) och kan man hitta bra säckar för runt tusenlappen vore det trevligt.
 
Hmm 1500 kr är ju en rätt låg gräns.

Jag har en mountain equipement womens firewalker 2. Den passar bra på höst och vår här i Gbg (tillsammans med dunjackan över ben och rumpa) och passar bra på fjällen också, kanske lite varm på fjällen om det är en varm sommar, men å andra sidan funkar den bra lite senare på sommaren när det kanske kommer snö på natten. Extrem tempratur -15 grader, komfort 5 grader. Kostade en tusenlapp när jag köpte den för några år sen. Inte så himla lätt, men rätt funkis.

Jag skulle ha satsat på en dunsäck om jag köpte en ny, trots ett pris 3 ggr så mkt som det jag fick ge för syntetsäcken.
 
jodå det finns bärbara sovsäckar i dun och släpbara i syntet om vi tar samma temperaturområde.....
nästa problem blir olika kön vilka erfarenhetsmässigt kräver olika varma och rymliga sovsäckar. Att värma en för rymlig sovsäck är ingen höjdare.
Temperaturskillnaden brukar erfarenhetsmässigt ligga på ungefär -9° för män = -15° för kvinnor.
Olika storlek ger olika långa blixtlås vilket inte är bra för komparbiliteten......om än V & H.
För övrig kyler V&S även om det kan vara trevligt med en liten en.........som initisialt oftast värmer...
 
snugpak

hej!

dessa säckar går nog iofs inte att koppla samman till en stor, men priset torde tilltala dig. deras "autumn" har en komfortemp på -5 grader och kostar knappt 1200 spänn på addnature, väger ca 1400 g vilket är ok för en syntetsäck. mycket god kvalitet och bekväma material för pengarna.
annars har du ju Rab Alpine 200 med komf temp på 0 grader, väger typ 740 gram och går att få för ca 2000 kr på näter, dunsäck.

/M
 
Det låter som om en sovsäck motsvarande den tresäsongs sovsäck du tidigare använt skulle funka bra och för att sova inomhus kan du antingen köpa en billig sommarsovsäck, typ Clas Ohlson, eller använda tresäsongs säcken som täcke.

Mitt förslag på tresäsongs säck är Haglöfs Zensor 1S eller Slumber 1S beroende på vad du tycker passar dig bäst. Zensor är lite lättare, varmare och dyrare än Slumber. Båda modellerna finns med höger och vänster dragkedja i stl 183 cm.
Zensor http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412371
Slumber http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412362

Snugpak som föreslagits gör bra sovsäckar men de använder inte EN13537 standarden när de anger komfort och extremtemperatur vilket blir lite som att köpa grisen i säcken... :)
 
Jag har en Haglöfs Hypna som jag är väldigt missnöjd med, den suger vatten och kondens som en disktrasa och är otroligt kall för sin vikt och utlovade konforttemp. Det har iofs ett par år på nacken men jag anser att jag vårdat den bra.

Vill man komma riktigt billigt undan så har ju Stadiums Everest sovsäckar som duger för 300spänn, osäker på om det går att sätta ihop dem dock.
 
snugpak kan kopplas samman

denna:

Snugpak Softie Premier I Single-Layer Sleeping Bag

0 grader komfort, 1060 gram. köp en med vänsterdragkedga och en med höger. så funkar de som en stor säck.

/M
 
Jag har en Haglöfs Hypna som jag är väldigt missnöjd med, den suger vatten och kondens som en disktrasa och är otroligt kall för sin vikt och utlovade konforttemp. Det har iofs ett par år på nacken men jag anser att jag vårdat den bra.

Hypna har dunfyllning och dun är mycket mer fukt och vattenkänsligt än syntetfyllning.

De tidigare Hypna är inte angivna enligt EN13537 utan är graderade enligt Haglöfs egen skala, när Hypna märktes om enligt EN13537 så fick den nya temperaturgränser som var ca 5 grader varmare, ex -8 istället för -12. Något som belyser nyttan för oss som konsumenter av en gemensam standard och risken för felköp när tillverkare inte utnyttjar denna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
PerElms Hur tolka sovsäcks komforttemperatur Bo och sova 16
tbergman Extrem- , limit- och komforttemperatur Bo och sova 7
flunkan komforttemperatur Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.