Köra polaris på tändvätska?

Vintertid kör jag bara flygfotogen nuförtiden - dvs om jag måste köra vätskebränsle i mina Polaris,
t.ex på grund av behållarvikten vid en längre promenad, men mycket hellre kör jag flytande ( dvs
inverterad 230g eller 450g tub ) vanlig campinggasol. Funkat bra vid alla tillfällen hittills...
( Bensin[er] kör jag bara i rent experimentsyfte på bänken hemma... )

Varför gas då? Jo, för att det är en så himla mycket enklare hantering med tändningen, värme-
regleringen - och även med diskningen. Det är klart mindre meckigt jämfört med Fotogen + Tenol.

Sommartid blir det ren butan ur en CP250 + 3-bensadapter vilket fungerar precis lika som en vanlig
campinggasbehållare med gängad EN417 "Lindal"-anslutning. Skillnaden är kostnaden för själva gasen...
/Odd
 
Hej Thure,
ja det där är CP250 butanbehållare - brukar ge det absolut lägsta priset per gram för gasol-
bränsle till våra köks brännare. Under förutsättning att det är varmare än ~7-10 grader ute...

Om du googlar på "Three leg butane adapter" så får du massor av bilder på den där svarta
adaptern, med infällbara ben, som jag använder. En snabbt insparad utgift under sommar-
halvårets matvärmningar.

Senast jag tittade så erbjöd Biltema en 10-pack CP250 för 200:- vilket ger ~8,81 öre/gram !
Med lite tur kan man hitta CP250 ännu billigare i stora flerpack (8-12-24-28-36 etc. stycken)
i såna där små etniskt inriktade matbutiker. Vet inte riktigt varför...
/Odd
 
Senast ändrad:
Thure,
vitsen med CP250 är att den ska ligga vågrätt. Och i rätt vridvinkel! Den har ett inre plaströr som
säkerställer att man alltid får gasformig butan ut ur flaskan när den ligger rätt (trots att utloppet
befinner sig väl under vätskans ytnivå). Det är den vridvinkeln som benstället säkerställer, ingen
risk att flaskan rullar sidledes då. Ren butan ur CP250 använder man endast sommartid - när det
inte finns något behov av vätskematad gasol...

Jag har under åren provat några olika CP250-adaptrar - och funnit den svarta trebeningen vara
den bästa ur gassäkerhets- pris- och tillgänglighetssynpunkt. Efter lite lätt filande så var den helt
perfekt - det var den där vanliga tråkigheten med att de låter konsumenten få agera slutlig kva-
litetskontroll och sköta avgradning/avputsning... IMHO och YMMV naturligtvis!

Den där trebeningen du visade såg både dyr och onödigt komplicerad ut...
Den svarta plastversionen jag använder är sannolikt både billigare och med mindre teknik inblandad:
2023-11-13 12;19 _IMG4924_DxO+Odd_small.jpg 2023-11-13 12;13 _IMG4923_DxO+Odd_small.jpg
Vad man ska tänka på är att utloppsröret sitter där uttaget i CP250-flaskans krage är och det är
alltså den delen som skall vara uppåt.

För att alla ska vara medvetna om / införstådda med vad det är vi talar om - så gick jag ut i
verkstaden och kapade upp en CP250 så att vi kan se hur de är uppbyggda. [Nu har jag gjort
det - ni andra behöver alltså inte sätta vinkelkapen i era egna CP250 !! ]
2023-11-13 13;25 _IMG4925_DxO+Odd_small.jpg 2023-11-13 13;29 _IMG4926_DxO+Odd_small.jpg

2023-11-13 13;31 _IMG4927_DxO+Odd_small.jpg 2023-11-13 13;32 _IMG4928_DxO+Odd_small.jpg
Det sitter alltså ett litet plaströr i ventilkroppen, som är vinklat 90 grader uppåt - mot flaskväggen,
för att säkerställa att det bara är gasformigt bränsle som går ut till brännaren. Det skulle bli stora
eldbollar därute annars... På min typ av trebensadapter sätts den smalare läppen i flaskans hals-
krages uttag - och sedan vrids flaskan medurs tills läppen på adaptern har pressats fast mot
flaskans krage. Klart. Nu fungerar det här paret gemensamt precis som en vanlig Lindal-
gängad EN417 campinggasolbehållare...

Eftersom adaptern är i plast (till större delen) och CP250-flaskan sitter nära lodaxeln så skulle
inte jag försöka köra toppmonterad brännare ovanpå den här manicken. Det riskerar att bli
alldeles för mycket strålningsvärme som når gasolflaskan! Och plastkroppen på adaptern!!!
/Odd

PS
Jag kör aldrig CP250 / butan som vätskematat - Trangia GB74 gillar inte vätskematad gasol
och det är den brännaren jag använder under sommarsäsongen.
När jag kör vätskematad gasol så är det ett Polaris som sitter i brännarhålet - och billigast
möjliga vanliga EN417 Lindalgängade campinggasolbehållare som sitter i slangändan. In-
verterade från första användningen. Då pressar gaskudden ut gasolvätskan i de ursprungliga
förhållandena oberoende av omgivningstemperaturen.

Men då blir gasolpriset naturligtvis högre än sommarens rena butangas...
 
Senast ändrad:
Tack för klargörandet Odd. Trodde det var Polaris och vätskematning du menade. För min användning sommartid så är minimalistisk toppmonterad brännare mest aktuell.

Då får gasen kosta lite mer. Synd att det inte går att hälla över gas i vätskefas till en traditionell kartusch med Lindalgänga.

Thure
 
Har man kök med förvärmningsslinga går det utmärkt att vätskemata , även biltemas spindelkök med slinga lika bra som Optimus Vega t.ex

Knepet är att köra vanliga skruvgängetuber med 30% propan/isobutan och uppåner o i kyla är propan/isobutan drivgas åt vätskeformig butan.

Man startar med upprätt tub i 15 sek så propanet värmer upp slingan och vänder och justerar sedan ned kranen för rätt flames.

Sedan får man inte tömma tuben så drivgasen bränns av utan fylla tuben med nytt butan från cp250 med adapter.

För och inte riskera överfyllning med dessa 230gr cp250 skall man använda 450gr tuber som man fyller innan butanet börjar skvalpa så man har marginal.

I fält iaf när man inte kan väga mottagaren
 
Supertips med CP250-gas! Hade ingen aning om att det gick att kapa kostnad på det viset. Jag kollade lite snabbt Biltema och...

...en CP250-behållare rymmer 392 ml gas så en 10-pack blir 3920 ml. Biltemas multipris för en tiopack är 199 kr.

En 450 gr modell av sån där vanlig campinggasbehållare rymmer 900 ml gas. 4 sådan blir 3600 ml. Biltemas multipris för en fyrapack är 199 kr.

Skillnaden i volym mellan multipackarna är 320 ml till CP250s fördel vilket är 4/5 av en CP250-behållare. En CP250-behållare i en multipack kostar 19.90 kr så genom att välja multipack CP250 vinner man 16.20 kr i gas jämfört med att välja multipack 900 ml campinggas.

Enligt #28 så kostar en adapter $25.80 vilket rundas till 250 kr. För att räkna hem adaptern så behövs köpas ungefär 15 Biltema CP250-multipackar (typ 150 flaskor). Sen blir det ren och skär vinst (y)
 
Jag är hyfsat trygg med att få över slattar med flytande gas från halvtömda vanliga kartuscher med Lindalgänga till en annan Lindalgängad behållare men tycker nog inte att prisskillnaden motiverar att använda nya CP250 flaskor som donatorer.

Thure
 
Vill man tänka lite miljövänligt så bör man väl ha stora förpackningar- dvs lite förpackning i förhållande till nyttigt ämne, där ämnet må vara gas, mat eller dryck.
Ur miljösynpunkt är väl således 4 stora "gastuber" bättre än 10 små. Torde bli mindre sopor åtminstone.

Jag jagar dock varken enstaka gram eller enstaka ören inför mina turer med gaskök.

/Patrik
 
Såna här används när man fyller skruvgängeflaskor med cp250 , notera nu fyllningsgrad.


Tuberna skall vägas o fyllas max mot vad dom är fyllda som nya.

Om det görs i fält , fyll nästan tomma 450or med en sån så man inte stumfyller.

Kyl helst mottagaren o värm avsändaren cp250 till kropstemp så går det smidigt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
Toothpaste Polaris Optifuel vs Tactical Kök och brännare 8
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.