Köra polaris på tändvätska?

Mer spännande var de tyska yngre herrarna jag mötte på Kungsleden i Sitasjure använt Primus Power fuel i Trangia spritbrännare och hävdade att STF i Abisko rekommenderade lösningen. De startade vandringen i Abisko.
 
Jag var tex på Lidl och jfr 2 olika flaskor med liknande namn men olika antal långa molekylkedjor längre ger mer energi men kräver mer luft dvs annat munstycke finns många sammanställningar om detta på olika websidor mitt ´prov´var ju för att jag ej ville köpa en stor dunk fotogen och hade lite av varje och gjorde en egen blandning,den fungerade men troligen lite sämre än den motorfotogen eller fritidsfotogen som säljs.
Jag är klar med mina expriment.Jag körde desutom med Optimus 207 brännare ej Polaris som jag ska ha som reserv och ej prövat än.
Alla Tyskar är ej bra på Engelska och det var säkert det språket de anv på STF. hoppas de testade ute och ej i Absiden i tältet.(sålde ett MF och köparen klagade på att det ej gick bra på T-sprit fast jag inf om vad som kunde anv som bränsle så ej förvånad av några toka upptåg längre)
 
Senast ändrad:
ringde och pratade med kemetyil idag och de sa att deras billiga tändvätska, och i princip all billig tändvätska, är ren fotogen. Alltså samma som lysfotogen. Den enda anledningen att de sätter olika etiketter var för att inte förvirra kunder som ville ha fotogen. De menade dock att deras dyrare tändvätska var utblandad med paraffin för att få renare förbränning.
Så där fick vi även ett svar på varför man skulle använda tändvätska när det finns andra alternativ, visar sig vara samma skit. Alltihop från 100% samma råvara, d60, som enligt han jag pratade med, som iofs var säljare, var prima kvalitet.
Det stillade dock inte riktigt min nyfikenhet för då följer ju frågan, klarar det vintertemperaturer? Och en annan fråga är vad var det för fotogen de gamla rävarna använde när det begav sig?
 
Tillsätter de extra paraffin så gör de tvärt om mot vad vi vill ha!

Paraffin är rena giftet för fotogenbrännare i kyligt till kallt väder!!! Det är det ämne
som sätter igen filter, ledningar och munstycken så att brännaren helt slutar fungera.

Hyfsat enkelt test är att tappa upp den mystiska vätskan i en glasklar PET-flaska som
man sedan låter ligga i frysen några dygn till en vecka - skaka om flaskan en gång per
dygn. Får man en dimma i vätskan, eller ännu värr paraffinkristaller, så är det beviset:
undermåligt fulbränsle!

Riktig, dvs köldtålig, lysfotogen är lika klar efter det här testet som före testet...
Gör samma test med flygfotogen så ser du kvalitetsskillnaden - det är nämligen klart
obra med paraffinutfällning i flygfotogen som sabbar förbränningen i flygmotorerna...
/Odd

Förr i tiden använde alla vintercampare Esso Blå lysfotogen - bästa som fanns att få!
 
Frågan är inte varför utan hur den fungerar att elda.
ringde och pratade med kemetyil idag och de sa att deras billiga tändvätska, och i princip all billig tändvätska, är ren fotogen.
Kul med svaret från kemetyl. Man undrar då vad fotogen är. Nyfiket kollade jag lite på wikipedia och om jag fattar rätt så är det en blandning av kolvätemolekyler med mellan 10 och 16 kolatomer. Molekylerna kan vara ringformiga (naftener/cykloalkaner) eller ej ringformiga (paraffinkolväten/alkaner). Proportionerna mellan dom kan variera från blandning till blandning men det är ändå en fotogen, till exempel lysfotogen. I olika flygfotogener finns typiskt en massa tillsatser som ser till att bränslet beter sig korrekt inom specificerade ramar. Så hur det brinner eller om och när det bildas till exempel fällningar beror på blandningens sammansättning. Förutom lynniga brännare kan det vara en anledning till att det blir svårt att förutsäga hur det kommer att funka.
 
Jag hittade foto från Lidl butiken det som står tändvätska på har upp till 14 lanpoljan 12 i molykylkedjans längd och sår N -parafin på den.
Som upplysning så fryser miljödisel lätt och blir en hinna på ytan kvar av Tallolja så dagens tappdiesel ska ej anv som reserv till fotogen
Tex biltema lysfotogen C10-13 alltså som Lidl tändvätska.Fogas D80 upp till C 14.
Hade Esso blå fotgen tid men dunk slängd,Jula har 60% av C 14.
I tex Norge heter fotogen parafin
Med E.B. och Optimus 207 blev det även till slut stopp i slangar och rör in till brännaren så kanske mest bara rykte ändå och att det såldes sämre produkter samtidigt.
Provar kanske Jula får kolla vad andra skriver om hur den fungerar.
Anledningen till val av Polaris var att man slipper byta munstycke och att den även går på gas,får se vid test om den fungerar bäst på ´fotogen´eller Aspen 4T som finns på lager.Kommer dock ej välja Benzin mer än i nödfall pga brandrisk när något går fel vilket de förr el senare gör enl erf. dock även risker med fotogen vilket jag såg som scout en gång när någon slängde på fotogen direkt från dunk på svagt brinnande eld och han fick åka till sjukhuset med flamberad hand.
 
ringde och pratade med kemetyil idag och de sa att deras billiga tändvätska, och i princip all billig tändvätska, är ren fotogen. Alltså samma som lysfotogen. Den enda anledningen att de sätter olika etiketter var för att inte förvirra kunder som ville ha fotogen. De menade dock att deras dyrare tändvätska var utblandad med paraffin för att få renare förbränning.
Så där fick vi även ett svar på varför man skulle använda tändvätska när det finns andra alternativ, visar sig vara samma skit. Alltihop från 100% samma råvara, d60, som enligt han jag pratade med, som iofs var säljare, var prima kvalitet.
Det stillade dock inte riktigt min nyfikenhet för då följer ju frågan, klarar det vintertemperaturer? Och en annan fråga är vad var det för fotogen de gamla rävarna använde när det begav sig?

Intressant, då gäller det alltså att hålla sig till den billiga tändvätskan så slipper man tillsatt paraffin.

Under en rätt lång period körde jag till mitt gamla XG-K vanlig tändvätska och ibland kemiskt ren bensin i de där småflaskorna som står bredvid aceton i mataffärerna. Av den enkla anledningen att det var där jag handlade maten och bränslet till mina turer. Det fungerade utmärkt och jag hade aldrig problem med igensatt brännare under de år jag körde köket sommar som vinter. Kanske hade jag tur eller så är modernare konstruktioner känsligare.

//J
 
Jag hittade foto från Lidl butiken det som står tändvätska på har upp till 14 lanpoljan 12 i molykylkedjans längd och sår N -parafin på den.
Som upplysning så fryser miljödisel lätt och blir en hinna på ytan kvar av Tallolja så dagens tappdiesel ska ej anv som reserv till fotogen
Tex biltema lysfotogen C10-13 alltså som Lidl tändvätska.Fogas D80 upp till C 14.
Hade Esso blå fotgen tid men dunk slängd,Jula har 60% av C 14.
I tex Norge heter fotogen parafin
Med E.B. och Optimus 207 blev det även till slut stopp i slangar och rör in till brännaren så kanske mest bara rykte ändå och att det såldes sämre produkter samtidigt.
Provar kanske Jula får kolla vad andra skriver om hur den fungerar.
Anledningen till val av Polaris var att man slipper byta munstycke och att den även går på gas,får se vid test om den fungerar bäst på ´fotogen´eller Aspen 4T som finns på lager.Kommer dock ej välja Benzin mer än i nödfall pga brandrisk när något går fel vilket de förr el senare gör enl erf. dock även risker med fotogen vilket jag såg som scout en gång när någon slängde på fotogen direkt från dunk på svagt brinnande eld och han fick åka till sjukhuset med flamberad hand.

Annars brukar väl det omvända hända med tändvätska som hälls på glöd, att den bara avdunstar och ryker bort. Så la stridvagnar rök för att dölja sig, spruta diesel på det varma avgasröret.
Trodde samma skulle ske på fotogen.
Däremot Tröd och bensin med lägre flampunkt kan lätt brinna om det hälls på glöd och det är farligt.
Vill man öka på en eld så häll på ett vedträ på avständ från brasan, stäng flaskan, låt dra in i vedträt och lägg vedträt på glöden, då har du en lite säkrare metod att få fart på brasan. Häll inte vätska på glöd för att tända upp brasan.

/Patrik
 
när jag sa de gamla rävarna menade jag snarare de som gled runt på polerna runt sekelskiftet 1900. De använde ju konsekvent fotogen i sina primus-kök.
Om man läser om Jet A-1 så verkar den innehålla tillsatser som gör att den inte fryser
Då undrar man ju om det är så att det måste till tillsatser för att fotogen inte ska fälla paraffin vid låga temperaturer. Om man läser på säkerhetsdatabladen för diverse olika fotogen och tändvätskor så anges ofta fryspunkt till <-20° vilket lika gärna kan betyda -21° som -41°.
Är det så att fotogen, oavsett renhet eller var i temperaturspannet det är taget, fäller paraffin vid minus 20-strecket såvida inte speciella tillsatser blandats i?
Läser man på fogas d80 säkerhetsdatablad står det samma sak, dvs <-20° samma som man hittar i säkerhetsdatabladet för d60.

i den här tråden går TS i ungefär samma funderingar som jag och där finns matnyttig information. Dock så anges att smältpunkten/fryspunkten på exxsol d60 skulle vara -50° vilket det inte gör nuförtiden efter ett samtal till barkmans. Nu anger säkerhetsdatabladet den sedvanliga siffran <-20° istället
 
när jag sa de gamla rävarna menade jag snarare de som gled runt på polerna runt sekelskiftet 1900. De använde ju konsekvent fotogen i sina primus-kök.
Om man läser om Jet A-1 så verkar den innehålla tillsatser som gör att den inte fryser
Då undrar man ju om det är så att det måste till tillsatser för att fotogen inte ska fälla paraffin vid låga temperaturer. Om man läser på säkerhetsdatabladen för diverse olika fotogen och tändvätskor så anges ofta fryspunkt till <-20° vilket lika gärna kan betyda -21° som -41°.
Är det så att fotogen, oavsett renhet eller var i temperaturspannet det är taget, fäller paraffin vid minus 20-strecket såvida inte speciella tillsatser blandats i?
Läser man på fogas d80 säkerhetsdatablad står det samma sak, dvs <-20° samma som man hittar i säkerhetsdatabladet för d60.

i den här tråden går TS i ungefär samma funderingar som jag och där finns matnyttig information. Dock så anges att smältpunkten/fryspunkten på exxsol d60 skulle vara -50° vilket det inte gör nuförtiden efter ett samtal till barkmans. Nu anger säkerhetsdatabladet den sedvanliga siffran <-20° istället
Det är nog svårt att dra någon säker slutsats. Det som fungerar bäst om man undrar är att testa bränslet i frysen och se hur det uppgör sig. Har själv kört mina kök på Statoil Blå och när den försvann på D80 med gott resultat vintertid i rejäl kyla. Har aldrig brytt mig om att testa.

//J
 
när jag sa de gamla rävarna menade jag snarare de som gled runt på polerna runt sekelskiftet 1900. De använde ju konsekvent fotogen i sina primus-kök.
Dom kanske hade anpassade kök eller så var gamla polfarare mer strultoleranta :)
Är det så att fotogen, oavsett renhet eller var i temperaturspannet det är taget, fäller paraffin vid minus 20-strecket såvida inte speciella tillsatser blandats i?
Fotogen är ju en blandning och alla fotogenblandningar som håller sig inom spec är 'ren' fotogen. Man skall nog fatta det där som att ner till -20° garanteras att ingen eller väldigt lite fällning bildas i blandningen som databladet avser.

I till exempel en fotogen som består av en blandning av n-dekan och n-undekan (paraffiner med 10 resp 11 kolatomer) har n-dekan en smältpunkt på -29°C och n-undekan en smältpunkt på -25°C. En fällning borde börja bildas först vid -25°C. Ingen tillsats skall alltså behövas vid -20°C. Men jag är ingen expert på någonting så om någon kommer med en annan slutsats så lita då på denne.

Jag har sett att kedjor med nio kol också tycks kunna ingå i fotogenblandningar. Paraffinen n-nonan har en smältemperatur på -53°C så ju större andel av detta destå bättre borde en sån fotogen klara kyla.
 
Rekommenderar läsning av https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paraffin begreppet paraffin är knepigt eftersom det på norska och engelska betyder just fotogen. På engelska används också beteckningen kerosene som från början var ett varumärke.

Finns väl ett par anledningar att välja en speciell sort av fotogen. Dels risken för fällningar och stopp i ledningarna till brännaren vid låga temperaturer dels lukten.

Priset är en tredje faktor. På sommaren har jag inte varit så ängslig utan kört med billig tändvätska vilket funkat i mina fotogenkök.

På vintern har det senast blivit Biltemas lysfotogen för 50 kr/liter.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
Toothpaste Polaris Optifuel vs Tactical Kök och brännare 8
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.