Köpa Trangia kök

Hej !

Skall nu köpa ett Trangia kök. Men det verkar finnas en hel uppsjö av olika modeller. Köket kommer att användas av två stycken på vandring och friluftsliv. Men vilket bör jag välja ?

1. Gas eller sprit modell ?

2. 25 eller 27 serien ?

3. Vilket material, UL eller HA ?

4. Vad är skillnaden på de olika modellerna t.ex 25-3 och 25-4 osv.

5. Får gasoltuben plats i köket om jag nu väljer gasolmodellen ?

//Pelle
 
1. Gas eller sprit modell ?
Gas

2. 25 eller 27 serien ?
25

3. Vilket material, UL eller HA ?
DuoSSAL

4. Vad är skillnaden på de olika modellerna t.ex 25-3 och 25-4 osv.
Vad som ingår i satsen

5. Får gasoltuben plats i köket om jag nu väljer gasolmodellen ?
Vissa minimalsmå gasolbehållare ryms, de andra ryms inte
 
1. Gas

2. 25

3. HA verkar hålla bra trevlig yta.

4. Vad är skillnaden på de olika modellerna t.ex 25-3 och 25-4 osv.

Jag gissar att 25-4 innehåller kaffepanna. Se http://www.trangia.se/5607.serie_25_ul.html och http://www.trangia.se/5608.serie_25_ul_ha.html för alla varianter.

5. Får gasoltuben plats i köket om jag nu väljer gasolmodellen?

Beror på storleken av gastuben den minsta och näst minsta får plats om du inte har kaffepannan.

Duossal lär ha utgått?

Thure
 
1. Gas.
2. Jag köpte ett 27-kök (mindre modellen) då vi är 2 pers och jag tycker att det stora är bulkigt. Är men fler än 2 blir det för litet, 3 kan gå iom att man har två pannor plus stekpanna.
3. Vet ej skillnad. Har de där lätta som väl är både och. Kör på belagda kärl som kommer att få bytas med tiden. Tycker det är väldigt smidigt så länge teflonet håller och nya kärl är inte otroligt dyra speciellt om man kan köra förbi deras fabriksförsäljning.
4. Kolla på Trangias hemsida.
5. Inte en 225 gram som jag brukar köra med. Har dessutom kaffepanna så det är hekört nu ens med små.
 
Jag och min kompis tycker om att ha 2 kastruller + en kaffepanna för vattenkokning.

För att spara vikt och få det som vi vill ha det så har jag komponerat en speciallösning:

a) En liten kastrull från det stora köket (1,5 liter; modell 25)
b) En kastrull från lilla köket (1 liter; modell 27), passar inuti den första kastrullen.
c) En liten kaffepanna (från modell 27), passar inuti den andra kastrullen.
d) En liten stekpanna (från modell 27 alltså). Diam. 20 cm.
e) Ett handtag (eller lyxa med två).
f) En (mycket lätt) aluform från Willys som extralock (säljs i affärerna för pajbakning etc).
g) Ett ExpressStove kök från Primus, med piezotändare.
h) En Primus plastfot till gastuben.

Alla delar packas ihop inuti varandra (om man har två handtag hamnar nog ett av dem utanför tyvärr). Med lite finurlighet blir det ett bra paket, omslutet av stekpannan och den största kastrullen. Total vikt ca 600g. Och då har jag inte ens UL-material. För säkerhets skull kanske man ska kolla att Trangia inte har ändrat måtten, min största kastrull är ganska många år gammal. Men jag tror inte det.

Möjliga nackdelar är två: dels att det inte ingår något vindskydd (man får hitta lä), dels att det inte är lika stabilt som ett vanligt Trangia (men det har aldrig vält för mig).

Detta förslag gör väl inte valet enklare utan visar bara att man kan tänka utanför de färdiga paketen. Och att köpa lösa delar till Trangia är inte så dyrt. Naturkompaniet i Lund beställde hem i princip vilka delar som helst.

Lycka till! /Hans
 
Senast ändrad:
Två kärl är minimum, ett för mat och ett för vatten. Gillar, gryta, stekpanna, talrik och kitteln. Storleken får avgöras av sällskapets storlek. Störst behövs på vintern för snösmältning.
Då går gasköket bort och ersätts av fotogenkök. Spritbrännare har vi inte haft med sedan sjuttiotalet.
25 är basen i trangia.
27 räcker väl till två.
Folielock har många förespråkare, liksom COs rullbara skärbräda.
Vi kör med och är nöjda med Ti kastruller, men duossal som stekpanna.
Vintertid är det 2,5 liters lägerkitteln som får bli ytterpaket. 1,5 l kastrull, 0,9 kitteln, stora stekpannan/locket.
Solo kör ego spartanare och lättare, utan trangia.
Gaskanistern ryms inte i köket. Men maten svinner snart och det blir tomrum i ryggsäcken.
 
Hade varit intressant att höra vad som fick dig att fastna för en sådan gammal lösning som Trangia erbjuder, är det nostalgi eller policy inom verksamheten du skall agera inom?

Men skall man gå gamla Trangia-spåret är det väl 25-2 UL med sprit som gäller då.

Och ja, jag med medvetet överdriven i mitt raljerande men ändå seriös i min poäng.

Men om du nu absolut måste så är 25-5 HA det som jag anser vara det modernaste alternativet de kan erbjuda. För vinterbruk bör du ha Multi-Fuel Nr 750001 tillbehöret.
 
Kan nämnas att jag har ett litet EtaExpress som förstaval då jag oftast är är ute själv med kompisar och vi har egna kök. Kör då blandat frystorkat och fisk eller ripa när man lyckas med fiske eller jakt. Köpte Trangia för att kunna laga lite roligare mat utan "fippel" med vindskydd och ostabila toppmonterade kök och fick också halva priset via fabriksutförsäljningen. Finns dock benställningar och trix med lina för att få såna att stå stadigt om man har mjuk mark tillgänglig.
Trangiat känns mer som ett riktigt kök och funkar även bra i kraftig vind. Också bra när man är ute hemmavid och campar med bilen. Lagade lunch och middag flera dagar på raken i somras och hade med 12v-kylbag, betydligt roligare än vägkrogarna längs Inlandsvägen.

1. Gas.
2. Jag köpte ett 27-kök (mindre modellen) då vi är 2 pers och jag tycker att det stora är bulkigt. Är men fler än 2 blir det för litet, 3 kan gå iom att man har två pannor plus stekpanna.
3. Vet ej skillnad. Har de där lätta som väl är både och. Kör på belagda kärl som kommer att få bytas med tiden. Tycker det är väldigt smidigt så länge teflonet håller och nya kärl är inte otroligt dyra speciellt om man kan köra förbi deras fabriksförsäljning.
4. Kolla på Trangias hemsida.
5. Inte en 225 gram som jag brukar köra med. Har dessutom kaffepanna så det är hekört nu ens med små.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.