Kök som tar lite mindre med tid att koka på.

Jag ha gjort ett test på fem olicka kök som man kan ha nytta av.
Det är: snuskburken,esbit,minnitrangia,trangia och jägarköket.

Snuskburken med enmanskök tog det att koka vatten på tio minuter, ett bra kök att ha i skogen eller på fjället. det tar lite plats i ryggsäcken och du kan ha både bestick och kåsa i kokkärlet brännare måste ligga i plastpåse, vindsyddet eller så det kallar enmansköket kan du ha ihop med kokkälet så blir det ett packet. man kan få mera syre till bränaren med att höja vindskyddet en bit från marken.

Esbitkök med metatableter tar det sjugo minuter att koka, detta kök är nog lite för dåligt att ha med sig på fjället, för det först så går tableterna snabbt slut, det luktar ej något som helst av detta kök.

Minitrangia tar det fem menuter att koka upp vatten på, det här lilla köket tar mindre med plats och lätt att hantera för det första så är det som i ett alltsamans med kärl och en liten stekpana.
Det är väldigt känsligt får vind, så använd ej på tork tiden.

Trangia tog det sex menuter att koka upp vatten på.
detta kök är nog lite klumpig att ha att göra med när det är kallt, man fryser lätt om finngrana, och det är lätt att bräna sig om man inte ta och tänder när vindskyddet är av.

Jägarköket påminer om trangia. Men det är mycket mindre i diameten och tar lite plats.
det tog fem menuter att koka vatten på den.

alla de här köken ha jag använt T-röd.

ha det på fjället.
Önskar
Torgny Rönnqvist
 
Perfekt!!!

Hoppas du kan fortsätta med dina test och visa dina resultat här, jag kommer absolut att ha annvändning för dina resultat i jakt på det perfekta köket.

Plus i kanten.

Dan
 
Bra test, när kommer multifuel?

Roligt med testen, jag undrar bara om det inte finns
någon som har möjlighet att göra ett test på olika
multifuel kök!

//Marcus
 
Koktest

Jag gjorde en koktest för några år sedan med några mina kök (Optimus 324 Raider, Radius No 42, Camp Gas Blue set S.200, Primus 2251, Primus 2255, Esbit ½ liter, Radius No 20, Primus No 96, Meta 75, Primus No 5, Trangia Mini, Trangia 25, Sepil, Primus 2201, Primus 2079, Optimus No 821, Primus No 41, Radius No 21, Primus Vit +mässing, Primus No 71, Primus 2059, Optimus 8) men med långt ifrån med alla köken, då vissa är att anse som musieföremål och pryder sin plats i en hylla i vardagsrummet. Vissa av dessa kök är bensinkök, vissa fotogenkök, vissa gasol (propan eller butan), och några spritkök.

Jag kokade upp en liter vatten, problemet är bara var filen med resultaten finns. Den har förhoppningsvis bara hamnat i fel katalog. Jag återkommer när/ om jag hittar filen.
En väsentlig parameter för att kunna jaämnföra olika tester är vilken temperatur vattnet har när man börjar sin test, jag tappade upp 10 liter i en hink som fick stå några dagar, men problemet just nu är var har jag sparat filen.

Per Brune /campingskökssamlare
 
Trangia med gas

Jag har alltid använt trangiaköket med dess för och
nackdelar. För 2 år sedan köpte jag dock gasbrännare
som passar till detta kök. Detta ångrar jag inte.
- Det går mycket fortare att koka upp.
- Det sotar ingenting
- Jag gör bara av exakt med den mängd gas som
erfordras (Med sprit blir det ju alltid antingen för
lite eller för mycket)
- Gasen är lättare än T-sprit
 
Kökstester

Tack Torgny!

Dragfaktorn är ävenså viktig, vissa kök brinner bättre i vinden andra sämre. Colin Fletcher har ett intessant resonemang om kökstester i sin prylbok, The complete Walker. Tyskar och amerikanare säljer en liten batteridriven fläkt i syfte att öka syretillförslen, det fungerar.
Engelska försvaret använder större metatabletter till sina enmanskök, de brinner över en större yta och verkar fungera utmärkt, med den begränsade erfareheten jag har.

Själv har jag kört med Climber (SVEA) och ren bensin sedan många år, när jag är solo och ett Tranglia med Optimus 11 när vi är fler. Har prövat Tranglia med gastillsats och det är bekvämt att kunna reglera lågan bra, men vintertid räcker inte gasen till.
Bensin och Fotogen har väsentligt högre värmeinnehåll än rödsprit. Bensin har den fördelen att bränslet själv duger till förvärmning.

Ser fram mot fler intrssanta inlägg här på nätet

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-10-23 kl 10:06]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
eh Kök Friluftsmat 4
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Johan Msr-kök Friluftsmat 8
loewen Lite mattips för skogsturen? Friluftsmat 4
Punkarn Lite skit rensar magen... Friluftsmat 45
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Tetraone Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?) Friluftsmat 63
niklaz Mer protein och mindre kolhydrater på tur? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.