Kök för nybörjare

Jag har haft den mindre varianten av Trangia i 35 år och det har funkat felfritt hela tiden. Jag har använt spritbrännare, och den får vattnet att koka vare sig det är sommar och +30° eller vinter och -20°. Sotningen får man bort genom en aning vatten i spriten, eller genom att använda en särskild sprit som en del sportbutiker har. Hanterar man spriten vettigt är den ofarlig. Gasolen har den nackdelen att den inte fungerar något vidare under den kallare delen av året.

P.
 
Hejsan.
Visst funkar gasolen även på vintern.
Kanske inte så överdrivet bra vid minus trettio men då har de flesta kök problem.
Fördelen med trangia gasolkök är att man kan vätskemata dvs vända flaskan.
Sen finns det även vintergasol som funkar bättre vid kyla.

Själv tycker jag att T-dojja är kladdigt, ineffektivt och odugligt även med vintertillsatsen..... ;-)

Go tur
Mvh
 
Själv tycker jag att T-dojja är kladdigt, ineffektivt och odugligt även med vintertillsatsen..... ;-)

Go tur
Mvh
Kladdigt? Har du T-röden i originalflaskan eller i särskild bränsleflaska? Själv skaffade jag snabbt en särskild bränsleflaska för att slippa slabbet med plastflaska. Det gjorde hanteringen betydligt trevligare.

I alla fall ska jag under en kanottripp denna veckan ta och se hur smidigt det funkar med gasol. Jag kommer att ha bäggedera med mig, och det är alltid spännande att jämföra. Jag impulsköpte en liten gasolbrännare på Biltema häromdagen. Fast den är ju egentligen till stekjärnet....

P.
 
Kladdigt? Har du T-röden i originalflaskan eller i särskild bränsleflaska? Själv skaffade jag snabbt en särskild bränsleflaska för att slippa slabbet med plastflaska. Det gjorde hanteringen betydligt trevligare.

I alla fall ska jag under en kanottripp denna veckan ta och se hur smidigt det funkar med gasol. Jag kommer att ha bäggedera med mig, och det är alltid spännande att jämföra. Jag impulsköpte en liten gasolbrännare på Biltema häromdagen. Fast den är ju egentligen till stekjärnet....

P.

Vilken av Biltemas brännare köpte du? Den toppmonterade eller den fristående? Ska bli intressant att höra vad du tycker om den...
__
Fredrik
 
För mer avancerad matlagning finns Gurmepanna med lock.
Kaffekittel för vattenkokning
2,5 och 4 l Lägerkastruller för fler
25an räcker lätt för 4
go tur

Min erfarenhet är att kastrullerna till 25:an räcker knappt till tre om man lagar mat. Det går åt ca 5 dl vätska för de flesta friluftsrätter per person. Kokar ni alltid i två omgångar eller använder ni "koka i påsen"?

De modernare frystorkade rätterna kräver bara vatten och då anser jag att både 27 och 25 räcker till egentligen hur många som helst. Men ska man laga tex egenhändigt torkad mat så är 25:an lagom för två personer.
 
Betänk att den du frågar om erfarenheter inte verkar ha använt gaskök tidigare... ;)
*grin*

Jodå, jag har använt olika gaskök tidigare, även om jag inte varit så entusiastisk, delvis beroende på dåliga erfarenheter vintertid och på att det varit äldre klumpigare konstruktioner. Modernare gaskök har jag däremot inte använt så ofta tidigare - jag har varit nöjd med spritdriften och dessutom tyckt att det varit ekonomiskt fördelaktigt.

Det Biltemakök jag valde var det fristående med kort slang. Kvaliteten på delar, finish och sammansättning var riktigt bra med tanke på priset. En liter tevatten tog tre-fyra minuter att koka, och det fungerade också bra till stekning. Det brann kraftigt om man öppnade kranen ordentligt. Det kvarstår att se hur mycket en tub gasol räcker till och hur bra det funkar i kyla. Ska det användas till Trangian, måste det nog modifieras en aning. Det kan nog vara värt den lilla arbetsinsatsen. Enda frågetecknet är hur mycket användning det tål, och hur det tål att åldras några år.

F.
 
Gå inte på denna Märkes-fixering som råder här på Utsidan. Tyvärr kan man ju lätt tro att produkterna är bättre för att det står trangia eller primus, men det är som inom alla branscher bara bullshit. trangia gör bra spritkök absolut, men det krävs inga raketforskare för att bygga ett, och alla No-name-tillverkare gör det lika bra, men för en spottstyver. trangias gaskök vet jag inget om.

Nej, varför ska man lägga lite, lite mer pengar på Trangia där företaget har lagt ned stora resurser på självständig produktutveckling, investerat i press- och gjutverktyg, mönsterskydd, patentansökningar, vidareutveckling, materialstudier och försöker behålla tillverkning i Sverige när man kan hitta andra företag som bara stjäl detta arbete rakt av? Finns verkligen inga skäl, eller hur?

Mats
 
Tack så mycket för allas svar!
Nu har jag skickat iväg en beställning på Trangia 27-3 med gasbrännare, aluminium kastruller och non-stick stekpanna. Det ska bli spännande att testa den när den kommer!

Vi är som sagt två personer och kommer att vara ute på dagsturer i en vecka, planen är två mål mat utomhus om dagen. Hur många gastuber/burkar borde jag ha med mig när jag packar bilen?
 
Antal gastuber

Eftersom du packar bilen och ni ska gå på dagsturer så Packar du naturligtvis 2 450 grammare. De håller tills nästa gång i förrådet...

Duossal är trevligt att laga mat i, bränner inte vid lika lätt, men märkbart tyngre än alu, och titan :D

Jag förstår INTE snacket om att gas skulle vara sämre i kyla, jag hade inga som helst problem på Aconcagua upp till 5900 meter och många minusgrader. Spindelkök med lång slang då såklart, så man kan antingen ställa flaskan uppochner eller hlla upp den vid mellanrummet mellan kastrull och vindskydd för att värma den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 27
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.