Knäppa med svart/vit film - svårt, eller?

Har en gammal Minolta X700 (spegelreflex från 1983) som jag knäpper både dåliga och hyfsat bra natur/fiske färgbilder med. Jag har aldrig orkat lära mig något om fototeknik, utan använder alltid kamerans automatik (gröna P-funktionen utomhus) och varierar filmen mellan 100-400 ASA, men mest 200-film.

Har haft lust att pröva svart/vitt i skog och mark någon gång, men vet ingenting om varken filmval eller om det fordras något speciellt med kamerainställningarna.

Svart/vita naturbilder är kanske inte så vanligt, men jag tycker de ibland förmedlar stämningar på ett intressant och fascinerande tidlöst sätt.

Är det något speciellt jag måste veta/göra, eller kan jag bara lägga in en svart/vit rulle och knäppa bilder som vanligt?

Är det förresten bortkastat och meningslöst att knäppa med svartvit film, när man har Adobe Fotoshop och kan göra om vilka färgbilder man vill till svart/vita???
 
Testa med Kodak PORTRA 400BW

Hej! Om du vill testa att fota lite s/v så köp ett par rullar med Kodak PORTRA 400BW. De framkallas i vanlig C-41 process, vilket innebär att det bara är att lämmna in dem till ett vanligt labb. Om man vill så går det använda negativen i en förstoringsapparat för att göra egna förstoringar. Jag tycker att det är himla skönt att slippa framkalla filmen och göra kontatkopia.
 
Svartvitt från färg

Mitt tips är att fotografera med färgfilm (negativ eller dia).

Dagens moderna labb klarar av att göra mycket fina svartvita bilder från färg. Då har du dessutom möjligheten att göra båda färg & svartvita bilder från samma original.

Men visst är det en tjusning i att stå i mörkrummet och ta fram svartvita kopior (har dock själv inte gjort det på ca 10år).

Mvh Erik
 
Om jag skulle komma med ett tips så är det att sluta använda kameran i helauotläge. m du börjar 'mistra' med bländrinställning, slutartid och skärpa själv kommer du att kunna påverka hur dina bilder blir på ett helt annat sätt än om du använder kamerans automatik fullt ut.
Visst, det blir mycket att tänka på, och det tar ett antal rullar film innan man lärt sig, men till slut har du det. Och jag vill påpeka, en eventuell övergång till svartvit film utesluter inte att du använder kamerans automatik mindre. Det enda kravet är att kameran skall tillåta att man ställer in saker själv, men på äldre kameror brukar det inte vara ett prblem.
 
Svårt eller lätt?

Ofta tycker jag att man stöter på missuppfattningen att det skulle vara lättare att fota "vackra bilder" i svartvitt än i färg. Visserligen ligger ju skönhet hos betraktaren men jag tycker nog att många gör det enkelt för sig genom att uppskatta allt bara för att det är svartvitt eller att rata allt bara för att det är svartvitt.
Jag skulle vilja säga att färg och svartvitt är två väldigt skilda världar, båda med sina egna fallgropar, problem, tekniker och förtjänster. Till detta har på senare tid även kommit den digitala skolan som också antingen hurras eller ratas urskiljningslöst på sina håll, många gånger utan att en reflektion över digitalt foto som en egen teknik med egna fördelar och nackdelar.
Mitt bästa tips är därför att om du ger dig på svartvitt så gör det utifrån förutsatsen att du vill skapa en annan typ av bilder genom en helt annan teknik, inte att du vill ta färgbilder utan färg. Därför vill jag börja i slutet av din fråga och säga: Nej, jag skulle aldrig nöja mig med att göra om en färgbild till svartvitt i Photoshop. Lika lite som jag skulle nöja mig med att färglägga en svartvit bild.
Om du tar dig an svartvitt med ett öppet sinne och ser det som en egen skola kommer du snart att märka att den svartvita tekniken på sitt eget sätt ställer höga krav på dig som fotograf: Hur får du till exempel en färgglad korallfisk att se spännande ut i svartvitt? Förmodligen får du angripa den genom en intressant komposition eller genom fingertoppkänsla vad gäller ljuset. Hur får du en röd-gul-orange-sprakande tätvuxen lövskog under hösten att spraka även i svartvitt? Hur kul blir en artists färgsprakande makeup eller scenshow i svartvitt? Det beror helt på hur du attackerar motivet. Har t.ex sett många fina bilder på höstskog i svartvitt där man tydligt känner att det är höst och inget annat. Det ställer dock som sagt krav på ett helt annat tankesätt och ditt sätt att titta på din omgivning.
Personligen ser jag inte detta som ett problem. Tänk själv, hur ofta ser man inte dödstråkiga färgbilder på objektivt sett otroligt eller spännande motiv? Alltför ofta säger jag.
En tips dock om du vill börja plåta svartvitt: För att göra det enklare att se världen i svartvitt kan du testa att titta genom kameran med lite olika kraftiga färgfilter på linsen. De plockar bort färgerna och lämnar kvar en monokrom bild av olika kontrast. Titta dock på motivet med olika filter eftersom filtren gör olika saker med kontrasten... :)
Försök sen att se på din omvärld i ljus och skuggor snarare än färger. Gärna i vardagssituationer och utan kamera. Koncentrera dig på högdagrar, släpdjus, mjuka skuggor och skarpa kontraster, se hur de samspelar och framkallar olika känslor. Om du gör det regelbundet kommer du snart att upptäcka en fantastisk ny värld!
Titta också gärna på något statiskt vid olika tillfällen. T.ex. något som finns rakt utanför köksfönstret. Se hur motivet förändras i mulet väder, vid skarpt dagsdjus, dagsljus ur olika vinklar, strålkastarljus etc. Det ger en ganska bra känsla för grundverktyget du har att jobba med när du fotar svartvitt.

Nu måste jag ner i tvättstugan!
Mvh, Markus
 
Ljus

Här är för övrigt en länk till en bra och inspirerande sajt om fotografering. Med tydlig utgångspunkt i ljuset (borde vara självklart: utan ljus, ingen bild!) är det en bra sajt alla som är fotointresserade med kanske särskilt ger den en tankeställare för den som vill börja fota svartvitt:

http://www.kulturpool.se/hansson/index.htm

Otroligt skicklig och aktad fotograf.

Mvh, Markus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
dr_ljungberg Svart på vitt i Göteborg Fototeknik 4
avslutatmedlemskap150217 liten kamera vit snö Fototeknik 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.