Knäckebröd

Hej Alla,

Jag brukar ha med knäckebröd till en vecka, när jag vandrar. Det funkar bra, men jag tycker, att det är svårt att undvika att brödet går sönder, när det ligger i ryggsäcken. Hur packar ni knäckebröd?

Tackar
 
Jag brukar använda en tom glassburk, typ GB bigpack. Lite skrymmande men väger lite och skyddar brödet bra.

Mvh
Erik.
 
Låter det ligga i en plastpåse. Det gör inget om det smulas då jag har dragit tänderna för att minimera buren vikt.
 
Gör det något om brödet går sönder? Häll smulorna i en kopp och blöt upp med lite vatten så kan du äta det med sked istället... ;-)
 
Träffade för många år sen Torwald Wermelin, som skrev böckerna "Ute" och "Mera Ute". Dessa böcker var ju nästan som en bibel för den tidens friluftsfolk..
Han var sjukt nöjd över att i boken gett tipset att man skulle smula knäckebrödet i en påse och äta det med sked på turen. Klurig man med glimten i ögat.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Finncrisp är vettigt förpackat och går sönder respektive smular betydligt mindre i ryggsäcken än andra knäckebrödsvarianter.

Thure
 
Vik en lätt pappskiva (från ex. flingpaket eller liknande) runt sidorna och tejpa med maskeringstejp. Behåll en sida fri där du kan öppna ditt knäckebrödspaket genom att skära längs kanterna. Förvara vattentätt i fryspåse. Nu är knäckebrödet väl skyddat mot att brytas eller krossas.
 
utrymmet

Det största problemet med knäckebröden är hur jag ska få plats med knäckebröd för 2 veckor på Sarekturen i en 65litersväska. 4 knäckebröd om dagen blir 36 knäckebröd och är vi två personer så måste vi hjälpas åt med att få plats med 72 knäckebröd. Är det någon som har andra förslag på vad man kan äta med mjukost? Är enda sättet att smula knäckebröden? Räcker det ens?
 
Det största problemet med knäckebröden är hur jag ska få plats med knäckebröd för 2 veckor på Sarekturen i en 65litersväska. 4 knäckebröd om dagen blir 36 knäckebröd och är vi två personer så måste vi hjälpas åt med att få plats med 72 knäckebröd. Är det någon som har andra förslag på vad man kan äta med mjukost? Är enda sättet att smula knäckebröden? Räcker det ens?

Jag har inget svar på din fråga, men du skriver att ni är 2 personer som äter 4 knäckebröd om dagen i 2 veckor.

14 X 2 X 4 = 112 knäckebröd
 
Senast ändrad:
Det största problemet med knäckebröden är hur jag ska få plats med knäckebröd för 2 veckor på Sarekturen i en 65litersväska. 4 knäckebröd om dagen blir 36 knäckebröd och är vi två personer så måste vi hjälpas åt med att få plats med 72 knäckebröd. Är det någon som har andra förslag på vad man kan äta med mjukost? Är enda sättet att smula knäckebröden? Räcker det ens?

Är du inte låst vid att äta knäckebröd så kan jag tipsa om mjuka tackobröd, de är hållbara och och innehåller mycket kolhydrater. Lätta att packa är de och smakar gott med mjukost, i alla fall på turen.

Mvh
Erik.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.