Knäckebröd

Knäckebröd/crackers m.m är ju inte det volymsnålaste...

Jag har gjort som tidigare sagts typ att jag gjort portionskartonger av typ makaronpaketskartong och haft en 3 skivor i och gladpack/påse över som lite fuktskydd men det är på kortare turer , skulle aldrig få för mig att släpa på
knäckebröd för veckor.
 
Det största problemet med knäckebröden är hur jag ska få plats med knäckebröd för 2 veckor på Sarekturen i en 65litersväska. 4 knäckebröd om dagen blir 36 knäckebröd och är vi två personer så måste vi hjälpas åt med att få plats med 72 knäckebröd. Är det någon som har andra förslag på vad man kan äta med mjukost? Är enda sättet att smula knäckebröden? Räcker det ens?

Ibland har vi med oss knäckebröd, och då packar jag som andra tipsat om i en glassbytta som passar bra. På längre turer ex Sarek när vi skall ha med proviant för många dagar lämnar jag dock knäckebröden (och allt bröd) hemma, och väljer proviant som har större energi innehåll per volym (knäckebröd är ju mest luft). Själv har jag ökat grötportionerna som kompensation för ex en macka eller två till frukost;)
 
Knäckebröd/crackers m.m är ju inte det volymsnålaste...(...) skulle aldrig få för mig att släpa på
knäckebröd för veckor.
(...) På längre turer ex Sarek när vi skall ha med proviant för många dagar lämnar jag dock knäckebröden (och allt bröd) hemma, och väljer proviant som har större energi innehåll per volym (knäckebröd är ju mest luft). (...)
Jag tänker som ni och har skippat allt bröd för länge sen, men ibland står man inför ett fall av svårartat beroende - t ex ville inte mina barn vara utan.
Jag löste problemet genom att tillverka kompakta "energibars" av finkrossat knäcke av deras favoritsort, blandat med precis så mycket doftneutralt kokosfett (alt., om man gillar smaken, tjock tahina, eller - dyrare - sockerfritt kakaosmör), att det hela band ihop och kunde pressas/formas till "bars", som portionsförpackades i matfolie. På de "mackorna" krävdes ju inget smör ;), men faktiskt smakade de inte äckligt fett, och "knäckebrödet" höll sig knaprigt även på blöta turer. Lite mer problematiskt, om det blir så varmt ute att bindemedlet mjuknar, så bäst att packa allt i en tät plastlåda ändå (som jag, i likhet med medhavd smörbytta mm, ändå alltid lade i bäcken/sjön när vi slagit läger).

Grundreceptet varierades sen hur fantasifullt som helst, för det finns inga gränser för vad man kan blanda i smeten - från torkade finmalda bananer till barn, till grönpeppar, örtkryddor, olivhack, smulad torkad färskost och finriven parmesanost till vuxna.

Vill man istället ha ett sött bindemedel, är några mixade dadlar perfekta för ändamålet, ev. blandat med de feta alternativen enligt ovan. Sötman från dadlarna är av någon anledning helt uthärdlig t o m för mig, som är sockerhatare annars. Tillsats av lite kakaopulver och/eller mandelmjöl blir extra gott i det fallet.
Dadelpasta går att köpa färdig i mellanösternaffärer.
 
Känner igen mig

Vi ställdes inför problemet med för stor volym kontra energiinnehåll och bestämde oss för att prova att baka. Det är lättare än man tror. Sätt degen på kvällen, håll lite olja i stekpannan, platta ut degen och jäs övertäckt över natten. Täck med tex en uppochnervänd kastrull, annars torkar ytan o degen jäser inte som tänkt. På morgonen gräddar man den på svag värme, medan kaffet njutes. Vi blandar 100 g mjöl(75g råg 25g annat), 5g salt, 6g torrjäst (överdrivet enl förpackningen men vi tycker det blir bäst jäsning då, fungerar även på vintern i absiden över natten), ev 10g frön eller russin. Det blir bäst om degen görs lösare än hemma, inte mycket men lagom.

Gott till mjukost eller naturell. Vill man öka energin, mer olja vid gräddandet. Brödet suger upp förvånande mycket fett.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.