Kläder för jakt & vandring

Jag har ett problem. Vad ska jag köpa?:

Jag skulle vilja ha ett ställ, jacka och byxor, för jakt och vandring. Dessa skall vara vind&vattentäta och skall ha andningsfunktion. De skall bygga på lager-på-lager principen så det är bara skalplagg som är av intresse.

Dessa två aktiviteter ställer olika krav.
Vandring: lätta, smidiga m.m.
Jakt: oömmma, tysta m.m.

När man tittar på kläder speciellt för jakt så är de oftast fodrade (svårt då med lager-på-lager principen), jackorna långa i modellen med stora fickor vid midjan (besvärligt med höftbälte och tung packning). Traditionella vandringskläder är oftast prasliga, ställer till med problem när man skall smyga i jakten.

Går det att göra en bra kompromiss? Då menar jag att köpa ett ställ som funkar både för jakt och vandring. Vad ska man då kompromissa bort? Det känns ju rätt onödigt att köpa två uppsättningar ställ som har hyfsat likadana funktioner.

Har ni förslag på lösningar? Jag har tittat lite på Norrönas jaktkläder; Finnskogen, Dovre & Militaerjakke. De är ganska dyra så finns det andra alternativ?

mvh
/peter
 
Vilken jakt utövar du?
Det skiljer mycket mellan rörlig fågeljakt eller passande på älg.
Själv jagar jag nästan uteslutande fågel över stående fågelhund, i fjällterräng eller skog. Denna jakt innebär mycket vandring och följdaktligen använder jag samma utrustning när jag "bara" vandrar i fjällen. Härkilas GTX Abisko byxor, sköna och hög kvalité.(Kan bli något varma på sommaren, perfekt på höstvandringar)
Upptill en windstopper fleece. Bär en lätt Tierra Paclite GTX jacka i dagspackningen. (något prasslig men inget problem vid fågeljackt)
 
Harjakt&Skogsfågel

För det mesta gäller det harjakt och skogsfågel. Det blir lite annat också men det har ingen avgörande betydelse.

Terrängen är oftats granskog i norrland. Däremot så vandrar jag i alla möjliga miljöer, men oftast i fjällområden.

/peter
 
Klättermusen?

Klättermusens kläder är mångsidiga/funktionella och kan användas till både jakt och andra frilufsaktiviteter. Många av deras ställ är inte lika prassliga som andra gore-tex ställ. Nackdelen är dock prislappen!

Kolla deras hemsida.
http://www.klattermusen.se
 
Visst är det ett problem!

Jag har funderat i samma banor som du, men har ändrat mig, det bästa är "1 1/2" ställ. Härkilas byxor som föreslagits tidigare är bra. Dom prasslar inte, dom är också varma och sköna att gå i.(Min svåger har sådana när han smyger på älgstånd).
På överkroppen föreslår jag till fågel- och harjakten(lite retro) en vadmalsblus, varm, tyst och billig. Satsa sedan pengarna på en schysst jacka till vandringen.
 
Vadmalsblus

"vadmalsblus, varm, tyst och billig", vart kan man tänkas hitta sådana? Ylle värmer ju även om det är fuktigt (tillskillnad från syntet matieral).
 
Ang. vadmalsblus

Där jag kommer ifrån heter plagget bussarong (förutsatt att vi menar samma sak). Man syr den med fördel själv efter ett lätt modifierat skjortmönster (se till att ärmarna blir ordentligt långa och att ärmsluten går tätt över handlederna)
Tyg (vadmal) köpes med fördel från Harrys arbetskläder, telefon 0320-440 60; antingen väljer du ett smidigare tyg och fodrar bussarongen, eller också så tar du ett grövre tyg från början

Plagget är ypperligt för alla typer av friluftsliv
[Ändrat av Jeobald 2001-08-31 kl 17:17]
 
Ang: Vadmalsblus

Jodå, vi säger bussaron också ibland. Min kommer också från Harrys...sedan har svärmor fått modifiera den till en jacka. På omvägar har jag hört att han (dom?) slutat med färdiga blusar, utan bara säljer tyget. Kanske dom vet nån som syr om du inte vill göra det själv.

Observera att det finns handlare som håller i det närmaste "-Tex-priser" för sina vadmalsprodukter, och då faller ju hela idén med att satsa pengarna på en schysst vandringsjacka.

/bax
 
Ullskjortor

Kanske är det här inte svar på din fråga men jag vill också slå ett slag för ullskjortor i olika tjocklekar som allroundplagg. Vd lätt regn kan man ha dem utan ytterplagg förutsatt att man rör sig så att man driver ut fukten innifrån. I kombination med ett lätt skalplagg t ex activent som andas bättre än goretex så klarar man även rejält regn förutsatt att man rör sig.

Sitter man still däremot behövs goretexens bättre vattentäthet. Ett alternativ ytterst är ett helt tätt regnplagg som är billigare mindre prassligt och slitstarkare än goretex.

Bra ventilebomull med rejäl impringering är inte prassligt men dyrt och andas inte så bra när det är i flera lager vilket det är om det skall stå emot rejält regn.

Thure
 
Kläder för jakt/vandring

Jag håller med dig, kläder är dyra, tyvärr!

Jag tycker om både fjällvandringar och jakt på skogsfågel men har satsat helhjärtat på bra kläder för fjällvandring.

På en fjällvandring är man ofta långt bort från räddning och bebyggelse och sover många nätter i tält.
Då känns det bra att ha funktionella kläder.

På jakten utgår många ofta hemifrån eller har en varm stuga överfylld med ved att krypa in i, = kläderna torkar om de blivit blöta.
För jakten kör jag en ekonomi modell med militärens M59 byxa (heter den så?), underställ och en helly hansen tröja. Billigt! Skulle det regna en dag så har jag en trekvarts lång ful grön regnrock, ja den prasslar lite men får hunden ett skall så har jag gott om tid på mig att ta av denna regnrock.

Visst drömmer jag om att ha råd att köpa "riktiga" jaktkläder, men hör och häpna, det går att skjuta fågel även med billiga kläder på kroppen! Roligt är det också!

Ha det gott // Bekkis
 
Ull är mgn!

Jaktlösningen heter ull! i byxor, skjortor och rockar, gärna gammal och lite sliten det går bra och prasslar inte alls!
Vandring kräver syntet då ull torkar för långsamt men ull kan funka där med i varje fall under!
M a o ull under och variera ytterskalet!

Go tur önskar

Johan K

PS glöm inte att gå ut och ha skoj!
 
Sasta

Själv använder jag Sastas Gore-Tex kläder vid jakt på hare, skogsfågel, räv och änder. Jag fryser aldrig, jag svettas aldrig och de prasslar inte. Sasta har har ytterst hög kvalitet och livstidsgaranti. Nackdelen är att de är rätt dyra ca 4000 kr. Jag köpte mina strax efter julen så jag fick dem för halva priset.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.