Kilimanjaro v. Aconcagua

Jag och nagra kompisar (f.n. oklart vilka och hur manga) har planer pa att ge oss ut pa vandrings och klätterresa i var. Beroende pa klättererfaranheten hos de som har möjlighet att följa med blir resmalet antingen Kilimanjaro eller Aconcagua. Är det nagon som har erfarenhet fran nagot av dessa berg? Vad jag framförallt är intresserad av är bästa tiden att ga upp pa toppen, tidsatgangen därför, administrativa svarigheter och kostnader, samt om ni har nagot annat intressant att berätta fran era turer.

Hör gärna av er till perhallstrom@hotmail.com, som för närvarande befinner sig utomlands (därav avsaknaden av prickar över vissa bokstäver...).
 
Aconcagua

Säsongen är runt jan-mars vi var där mycket tidigt på säsongen vilket gjorde att det fanns gott om fräscht vatten.

Organisationen kring berget är ypperlig. Allt gick som på räls, med tillstånd och bränsle. Mat och klätterutrustning bör man nog ta med sig dock.

Jag föreslår Polska rutten, den är mindre överbefolkad och ger en vakrare anmarch och klättring. vill man ta sig enkelt till toppen så kan man ta "falska pollacken".

Det finns bra litteratur och en hemsida om berget (har glömt adressen dock).

Lycka till
Emil
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.