Jag planerar just nu min första vintertur som kommer ske solo genom Sarek i februari/mars nästa år. (Kommer givetvis köra ett par lättare turer för att öva innan). Valet av tältmärke är inte svårt, men kan verkligen inte bestämma mig för vilket av Hillebergs tält jag ska välja och jag har just nu kokat ner det hela till Keron 3 GT och Nammatj 3 GT. Tältet kommer enbart användas på vinterturer med pulka.
Jag är 182 cm lång och kommer ha sovsäcken i en bivy-bag, så att fotändan tar i innertältet bör inte bli ett problem i Nammatj. Kerons 900g extra ser jag egentligen inte som ett problem, men kan det bli för omständigt med krav på större yta för lägerplats, komplexare uppsättning och större vindfång? Blir man inblåst så kanske det är gött att ha ett litet ”palats” i form av Keron?
Hjälp!🙂
Jag är 182 cm lång och kommer ha sovsäcken i en bivy-bag, så att fotändan tar i innertältet bör inte bli ett problem i Nammatj. Kerons 900g extra ser jag egentligen inte som ett problem, men kan det bli för omständigt med krav på större yta för lägerplats, komplexare uppsättning och större vindfång? Blir man inblåst så kanske det är gött att ha ett litet ”palats” i form av Keron?
Hjälp!🙂