kemisk ren bensin

Har läst en del här på forumet om olika bränslen och hur dom påverkar olika kök. Jag har grunnat mycket på hur dom olika bränslena påverkar packningar och o ringar. Köpte ett MSR XGK EX just för att det är ett väl beprövat och mångsidigt kök, samt att det går att använda med dom flesta bränslen. Kör med kemiskt ren bensin för att det är lätt att tända upp med relativ liten förvärmning jämfört med andra bränslen. jag undrar dock hur mycket mina o ringar och packningar får lida med detta bränsle? finns det någon på forumet som kan ge mig lite fakta om detta?
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Det är spriten som är roten till det onda (tänkte skriva som så ofta annars...) och torkar ut packningarna. Dvs etanol, metanol, tenol etc.

Nu tänkte jag skriva att spriten passar bäst i magen men metanol passar definitivt inte där och avstår därför från att skriva det.
 
besin

så kemiskt ren bensin äter alltså inte på packningar och o ringar lika mycket som andra bränslen alltså? kanon, då är man rätt ute ändå då! och ja, som en glad finne håller jag givet vis med dig om att spriten gör sig bäst i magen, alldeles riktigt kamrat!
 
Kemisk bensin är grejen..

Jag tvingades köra mitt optimus på 95 oktan bensin... var tvungen att kontakta en sotarfirma för att få det rent efteråt :)

Har du tillgång till och inte vill snåla... kör med kemisk...
 
Vad är det för skillnad på kemiskt ren bensin (vilket är en soppa av olika kolkedjor) jämfört med den "miljövänliga" akrylatbensinen???
 
Vad är det för skillnad på kemiskt ren bensin (vilket är en soppa av olika kolkedjor) jämfört med den "miljövänliga" akrylatbensinen???

Kol är ju grunden till allt, så är det inte att dra det lite väl långt?

Grejen med Heptan (och kemiskt ren bensin) är att den inte innehåller några oljeblandningar, likaså 4-takts alkylat. Övriga bränslen innehåller dessutom diverse smörjmedel, aromater och tillsatser som inte förbränns ordentligt i en brännare.


valdemar
 
Njaa
Alla packningar är av polymera material som har olika egenskaper.
Vissa tål bensin som är ett opolärt lösningsmedel medan vissa tål alkoholer som är ett polärt lösningsmedel. Det handlar alltså om att "lika löser lika"

Det är därför många får problem när de späder bensinen med etanol eller kör raps i en dieselbil.
Packningar och slangar är anpassade för bensin/diesel och tål då inte polära lösningsmedel.

/Peter
 
Med heptan så menar man oftast n-heptan som består av 7 kolatomer i en rad - bränslet är mer eller mindre av en enda sorts molekyler precis som T-röd eller propan - n-heptan har kokpunkt 98.2 grader och en flampunkt av -4 grader

Heptan finns även i en massa olika isomorer (dvs kolatomerna är arragerade i olika förgreningar), men det är inte dessa som avses med 'heptan' man köper i färgbutiken.

n-heptanet är 'motpolen' mot isooktan (oktan har har 8 kolatomer) och har oktantalet '0' i motorbränslesammanhang - dvs den knackar väldigt lätt använd som motorbränsle.


Skillnaden mellan n-heptan som bränsle i jämförelse med motorbensin är att heptan är rent, består bara av en molekylsort medans motorbensin är en hel radda av olika molekyltyper och olika varianter av isomorer (olika typer av fögrening på kolatomer trots samma antal kolatomer)

Ta tex. n-oktan - den har 8 kolatomer och en kokpunkt av 125.5 grader C vid standardatmosfärstryck , en av isomoren av oktan kallas iso-oktan (kallas också 2,2,4-trimetylpentan) och används i motortestsammanhang och har värde 100 oktan - dess kedja är maximalt förgrenad vilket ger andra egenskaper - bl.a. kokpunkten är på 99.2 grader C (väldigt likt n-heptan) och flampunkten är -12 grader

akrylatbensin är en renad form av bensin - det är fortfarande en blandning av olika kolväten med molekyler från 4 kolatomer (läs butan och isobutan) till molekyler med 12 kolatomer - ibland framhålls den att den är rik på iso-oktan (8 kolatomer) - flampunkten är så låg som -40 grader (butanet i bränslet) , men har också så tunga kolväten att det sista kokar först vid 200 grader.
 
n-heptanet är 'motpolen' mot isooktan (oktan har har 8 kolatomer) och har oktantalet '0' i motorbränslesammanhang - dvs den knackar väldigt lätt använd som motorbränsle.

Har det ändrats?
Vad jag kommer ihåg är att isooktan hade oktantalet 100, det var den bränsleblandningen man ställde en bränsletestmotor med variabelt förbränningsutrymme med inför oktantester. Detta för att man när man kopplade över till ett annat bränsle skulle kunna bestämma föreningens "oktantal" som är 95 på modern bensin, i "antiken" på 80-talet och tidigare fanns även 93, 96?, 98 för bilar, för flygmotorer var det runt 110 (om jag inte missminner mig). I öststaterna kunde man hitta bensin som låg på runt 85 oktan. Ju lägre oktantal destomer "knackar" motorn dvs självantänder i fel läge i tändcykeln.

Diesel skulle ha ett högt oktan tal då detta bränsle tänds genom värmen som den får genom kompressionen med luft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.