Kebnekaise v.44 Oktober

Jag och två vänner har planerat en kebnekaise stigning nu i slutet av Oktober. Vi har aldrig bestigit någon berg, alltså blir detta vår första. Vi är dock vana med vandring och tältning i "extrema väder". Vi gör detta för utmaningen.
Har läst såklart på lite, det blir kallt, men snöskor är jag osäker på samt västra leden verkar vara populärast under vintern. Nysnö samt blött kommer det vara och fjällstugan är stängd.

Förstår att det finns risker med detta, men många verkar inte göra bestigningen umder oktober-november. Vad är anledningen? Är det omöjligt att ta sig upp pga snön?

Många av er kommer rekommendera att vi inte bestiger berget, gör det gärna med bra anledningar. Vill gärna ha några småtips!
 
Jag har ingen erfarenhet av fjällen den tiden på året, dock är det väl i princip vinter då.

En viktig aspekt är dagslängden. Just nu är dagslängden omkring 10 timmar, i slutet av oktober är den nere på drygt 7 timmar. Det tar omkring 10-11 timmar att gå upp och ned så risken är ganska stor att det börjar skymma på vägen ned.
 
Jag har ingen erfarenhet av fjällen den tiden på året, dock är det väl i princip vinter då.

En viktig aspekt är dagslängden. Just nu är dagslängden omkring 10 timmar, i slutet av oktober är den nere på drygt 7 timmar. Det tar omkring 10-11 timmar att gå upp och ned så risken är ganska stor att det börjar skymma på vägen ned.

Tack för svaret. Skymningen är vi berädda på och utrustade för med bra pannlampor. Samt mat ifall vädret blir dåligt där uppe och vi fastnar.

Tänker mest för snön och hur mycket det finns. Jag antar att snöskor är ett måste.
 
Om det inte är barmark kommer du inte se ledmarkeringarna, särskilt som du aldrig varit där tidigare. Det finns några partier som är väldigt väldigt branta att gå i och med lite snö kommer det nog bli väldigt halt.
 
Om det inte är barmark kommer du inte se ledmarkeringarna, särskilt som du aldrig varit där tidigare. Det finns några partier som är väldigt väldigt branta att gå i och med lite snö kommer det nog bli väldigt halt.

Tack för svar. Någon erfaren som kan svara på om det är bättre med snöskor eller stegjärn?
 
Om du vill göra något för utmaningen skulle jag rekommendera något annat mål. Med den bakgrund som du beskriver låter detta projekt mer som "risk" än "utmaning".

Med det sagt, förutsatt tillräcklig erfarenhet av högalpin vintermiljö skulle jag absout inte rekommendera snöskor. Snöläget kan vara varierande vid denna tid, men bäst möjligheter har man nog med skidor. För sista biten upp mot toppen tar man med fördel och byter skidorna mot stegjärn och ser till att ha isyxa redo.
 
... Vi har aldrig bestigit någon berg, alltså blir detta vår första. Vi är dock vana med vandring och tältning i "extrema väder". ...

Hej!
Låter onekligen som ett utmanande projekt.
Vore intressant att veta vad du menar med ”tältning i extrema väder”. Extremt väder kan ju vara något väldigt subjektivt, beroende på ens erfarenheter.
Extremt väder på högfjället v 44 kan innebära tät snöfall, flera minusgrader och vind på 20 m/s eller mer, tidig skymning, sikt helt obefintligt, man tappar all känsel för riktning. Även allt på en och samma gång. Då kan inte fjällräddningen komma på undsättning heller.
Jag vill inte avråda er, men det är svårt att komma med råd och tips när man inte vet mer om era erfarenheter.
Men generellt: Varma, varma kläder, och ett mycket bra stormtåligt tält.
Har ni tur så är det vindstilla och sol, men räkna inte med det.
 
Men generellt: Varma, varma kläder, och ett mycket bra stormtåligt tält.
Har ni tur så är det vindstilla och sol, men räkna inte med det.
Ditt svar suggererar att de kan köpa sig säkerhet om de köper varma kläder och bra tält. Det är fel! Kan du inte använda din utrustning situationsanpassad så är den värdelös.
Den enda säkerhet de kan köpa sig är att hyra in en guide!
 
Ditt svar suggererar att de kan köpa sig säkerhet om de köper varma kläder och bra tält. Det är fel! Kan du inte använda din utrustning situationsanpassad så är den värdelös.
Den enda säkerhet de kan köpa sig är att hyra in en guide!
Nej, säkerhet kan såklart ej köpas. Men bra kläder och bra tält är minimala och nödvändiga, om än långt ifrån tillräckliga förutsättningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knolpak Kebnekaise i mitten av oktober Fjällvandring 17
chicagobulls Kebnekaise Oktober/November Fjällvandring 2
Running Farmer Kebnekaise i oktober Fjällvandring 5
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.