kaskasatjåkka

Blev lite sugen på kaskasatjåkka toppen, hur knepigt är det att bestiga i från Tarfalastugan om man följer den led som finns på Högfjällskartan, tänkte mest på Glaciären och snöfältet nära toppen. Behövs någon extra utrustnig eller är det bara att knalla ?

Ska upp nu i slutet av Augusti, kanske att man hinner med en sväng upp om det inte tar allt för långtid och för mycket energi.

Ev så kommer vi från Nikkaluokta och går via Renvaktarstugan mot Kekkonen toppen, kanske ingen ide att gå ner till Tarfalastugan, utan fortsätta på kammen till kaskasatjåkka. (Är detta möjligt ?)

Patrick
 
Kaskasatjåkka

Hej!

Var uppe i början av juli, och då var det fortfarande väldigt mycket snö. Nu bör det mesta ha hunnit smälta undan. Jag gjorde ungefär samma tripp som den du tänker på, men i två etapper.

Första dagen gick jag från Nikkaluokta förbi renvaktarstugan, över Darfalcorru och ner till stf-stugan. Ungefär 6 timmar.

Andra dagen gick jag upp på Kaskasatjåkka längs den på högfjällskartan markerade vägen, upp i sadeln mellan Kaskasatjåkka och Darfalcohkka. Satt på hyllan till högplatån och gjorde lunch, härlig utsikt åt nordost. Uppe på högplatån såg jag renspår i snön! Man kan ju undra vad den hade där uppe att göra. Ner samma väg. 3,5 h upp, 1,5 h ner. Om det inte hade rullat in moln från sydväst hade jag istället valt Lilietoppsrännan raka vägen ner till Tarfalasjön.

Din föreslagna väg är definitivt möjlig, men jag undrar lite om man hinner ta sig från Nikkaluokta över Darfalcohkka till Kaskasatjåkka och ner till Tarfaladalen på en dag. Jag tror inte det, för det blir en ordentligt lång totalsträcka. Sadeln är ganska brant och full med brytsten och det blir väldigt många höjdmeter upp och ner på båda sidor. Bättre att övernatta i Tarfalastugan och gå kortaste vägen upp till toppen. Eller möjigtvis att tälta på ostsidan om Darfalcohkka. Det bör nog finnas OK tältplatser närmare Kaskasavagge, men det är inget jag med säkerhet kan uttala mig om.

Ett tips om vägen upp till Kaskasatjåkkas högplatå är att hålla relativt nära stupet på den södra sidan (men se upp för eventuella snööverhäng). Längre upp i sadeln finns nämligen rösen som tar dig den enklaste vägen förbi kruxet. Jag kom lite för långt norrut och fick leta lite innan jag hittade en kamin att ta mig upp genom. Men följer du rösena ska det inte vara några som helst problem att knata upp.

Hoppas du får en bra tur!
Filip
 

Bilagor

  • Från hyllan på Kaskasatjåkka mot nordost.jpg
    Från hyllan på Kaskasatjåkka mot nordost.jpg
    94.6 KB · Visningar: 1,990
Tack för svaren ! Hade väl inte tänkt ta allt på en dag. Det blir tält innan Kaskasatjåkka i så fall. Ska höra med polaren vad han tycker så får man hoppas på bra väder annars går det nog bort.

Patrick
 
Glömde en sak, hur går "Lilietoppsrännan" är det något man inte kan missa ? Vi ska vidare mot Kuopervagge efter ev. kaskasatjåkka.

Patrick
 
Lilietoppsrännan

Om man från Kaskasatjåkkas topp fortsätter västerut kan man gå på kammen till Lilietoppen. Har man klätterutrustning och rätt erfarenhet kan man även fortsätta på nästa kam mot Kaskasapakte.

Mellan Kaskasatjåkka och Lilietoppen finns en liten sadel, och det är från denna man kan ta sig ner genom Lilietoppsrännan. Det är knappt 800 fallhöjdsmeter i en helt rak snöränna. Sätt dig på rumpan och kana ner. Bromsar gör man genom att trycka ner hälarna i snön. Kan vara bra att även ha en snöyxa om man skulle behöva bromsa ännu mer.

Jag vill inte lura ut dig på farligheter, så kolla först upp hur snöläget är och kvalitén på snön. Om det hunnit bli tjock skare på snön kommer det gå nerför i en jäkla fart! Om det hunnit smälta undan en del kan det finnas stenar framför allt i den nedre delen.

På bilden ser du Lilietoppen till vänster, Kaskasatjåkkas topp skymtar bakom och Lilietoppsrännan går diagonalt ner åt höger. Bilden är tagen från moränryggen väster om och ovanför Tarfalsjön, på väg mot Koupervagge.

/ Filip
 

Bilagor

  • Lillietoppen och Kaskasatjåkka.jpg
    Lillietoppen och Kaskasatjåkka.jpg
    63.4 KB · Visningar: 2,231
Jag gick upp leden som finns på högfjällskartan och åkte ner på snöfältet mellan Lillietoppen och Kaskasatjåkka. Vi pratade med stuvärden i Tarfala och han sa att glaciären på uppvägen och nervägen var i princip sprickfri och han sa att vi skulle klara det och att det inte skulle vara någon fara. Det var inga större problem varken upp eller ner. Att åka på ändan ner på glaciären mellan Lillietoppen och Kaskasatjåkka var det roligaste jag har gjort. Det finns en parti på "kammen" upp till toppen som man får ta till händerna för att forcera. (Det kan tilläggas att jag var 15 år och min kompis lika så och min pappa som gick den och ingen hade klätterkunskaper eller dylikt). Så i bra väder så ska det inte vara några problem! Det gick också mycket bra att bromsa med fötterna på nervägen men isyxa är såklart det bästa om man kan hantera en sådan!
 
Tack för tipsen och bilderna, går detta att göra med "tält packning", låter otroligt kul i alla fall.

Bara att hoppas på bra väder.

Patrick
 
Det blir nog tungt med tältpackning men det spelar ju förstås roll vilken fysiskt nivå du har. Men det blir nog oerhört drygt i benen. Är du intresserad så har jag många bilder från framförallt uppstigningen. Men även från nedstigningen.
/ Oscar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.