Kanske vasaloppet

Hej !

Har kanske bestämt mig för att åka vasaloppet, öppet spår i så fall. (Inte tjej vasan.)
Jag vet inte , det kanske är helt orimligt, har aldrig åkt längdskidor....Är det orimligt?
Jag tränar en del, har köpt gummiband..Jag har läst lite här vad gäller träningen inför loppet. Och jag kommer också att åka till snön i olika omgångar. Bor på västkusten.
Men först måste jag köpa ett par skidor och pjäxor och stavar. Vad ska jag tänka på?
Är det nåt annat som är bra att veta? Alla tips är bra.

Tack på förhand!
 
Kör på

Öppet spår är faktiskt helkul. Jag tycker du ska testa. Försök få så mycket skidträning som möjligt, men bekymra dig inte alltför mycket om du inte når upp till de rekommenderade doserna. Se istället till att träna annat så du är i allmänt god form.

Själv hade jag svårt att få in vettiga mängder skidåkning inför årets lopp (det blev bara 7 mil träning totalt). Däremot körde jag mängder av bl a spinning. Jag upplevde att det var väldigt nyttigt.

I övrigt är det bra att träna mag- och ryggmuskler så orkar man staka lite längre. Det tjänar man rejält på i och med att loppet är så platt.
 
Rullskidor, stavgång, simning m.m.

Jag åkte Vasaloppet för första gången i vintras. Det jag saknade mest var regelbunden skidträning så det är bra om man kan ersätta den med något som är någorlunda likt. Rullskidor och stavgång (i backar) är nog det bästa så det tänker jag köra i vinter som komplement till ett antal långhelger där det finns snö.
Om du behöver köpa skidor eller annat så kan det vara intressant att pricka in någon s.k. Vasaloppskväll. Tyvärr så är det inte så många sådana kvar, men Intersport har några kvar och jag vet att Team Sportia också har det, bl.a. imorgon kväll i Göteborg (Backaplan). Annars så har Tony Pölder bra service och bra priser.

URL:er:

http://www.polder.se/ (Tony Pölder)
http://intersportjr.anxious.se/Intersport/news_intersport.asp?NewsID=232 (Intersports Vasaloppskvällar)

Vi ses i spåren! :)
 
Hej!
När du ska köpa skidor är det viktigt att gå till en butik med personal som kan sin sak och har gott om tid att hjälpa dej att välja skidor med rätt spann och längd.Undvik sk. Vasaloppskvällar, var på en sån i måndags, det var alldeles för mycket folk och rörigt för att göra ett sånt viktigt köp! Låt fötterna känna efter vilka skidskor de verkar trivas bäst i, olika skomärken har olika bindningssystem.
Lycka till!
BrittMarie
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.