Bäst att vara på den säkra sidan...
Att åka från Norge till Finland, det låter som en tälttur någonstans lång uppe i Lappland.
Vad det gäller vädret bör du räkna med i princip vad som helst. Vid den tiden på året har jag upplevt allt från regn och ett par plusgrader till temperaturer ner mot -30 grader. Om det är tält som gäller bör du alltså skaffa en sovsäck som har en extremtemperatur på minst -20 grader, helst lite till. Det är inte kul att frysa på nätterna.
Som pjäxor skulle jag välja en varm och rejäl känga med löstagbart foder, som t.ex Lundhags Husky eller Jörn's Antifry känga. Som skida skulle jag helt klart välja en som man slipper valla och min personliga favorit är Tegsnär Rajd med rödsula och en gammal klassisk kabelbindning.
Det viktiga att ha med sig i klädväg, förutom självklarheter som underställ, sockor, handskar o.s.v, är ett riktig bra ruskvädersställ och dunjacka. För min del kör jag med Klättermusens Nunatak Anorak + deras Sallopetebyxa som stormplagg och Marmots 8000m ställ som dunplagg, men det finns många andra bra alternativ på marknaden.
/ Stefan