Kaffehjälpmedel/tekniker utomhus

Heaven or hell? Antingen åbäkar jag mig och tar med en tvåkoppars rostfri Bialetti mockabryggare med espressokaffe som gör riktigt gott kaffe, eller så den enkla lätta, och sämre, vägen med snabbkaffe medan jag inbillar mig att "det är ändå bara koffeinet jag är ute efter"...
 
En supernördig fråga till. Spelar det någon roll vilket kärl man använder ? Man kan ju göra kokkaffe i en kaffepanna, i en trangiakastrull, eller turkisk kaffekokare.... Förutom stil & tradition då...... :)
Med tanke på de hundra sorters kärl - från snirkliga silver- och kopparkannor, via rostfritt och buckliga bleckgrytor, till återanvända konservburkar - som jag vid det laget hunnit dricka himmelskt gott turkiskt kaffe ur, är jag böjd att tro att svaret är nej ;)
 
Heaven or hell? Antingen åbäkar jag mig och tar med en tvåkoppars rostfri Bialetti mockabryggare med espressokaffe som gör riktigt gott kaffe, eller så den enkla lätta, och sämre, vägen med snabbkaffe medan jag inbillar mig att "det är ändå bara koffeinet jag är ute efter"...
Vid alt. "hell" går jag lika gärna hela vägen till koffeintabletter ;)
Tillgriper faktiskt detta om jag inte hunnit köra detox före turen.
 
Vill man spara vikt så räcker det med en mugg för att brygga kaffe.
I med kaffet i muggen, häll på kokande vatten, vänta 5 min och
sila kaffet genom tänderna när man dricker det.
Det gjorde jag innan jag hade skaffat utrustning.
 
När jag har varit ute och vill ha kaffe så har jag testat främst två tekniker ute, den klassiska med att koka upp vatten och lite snabbkaffe valfri sort och mängd för att få smak, sen har jag också testat presskaffe. Det presskaffet som var populärt bland vandrare testade jag och jag tyckte inte att det var något storslagnare än det vanliga snabbkaffet. Hemmanivå har jag även testat att mala med hela bönor och med perkolator bryggare. Perkulatorbryggaren är intressant, men det var annat. Sen har jag hört väldigt mycket gott om kokkaffe och helst ska det vara över öppen eld.
 
Jag gillar Aeropress, tycker det blir riktigt gott, och använder det ofta hemma i köket. Några hundra gram kan det vara värt !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hygien vid matlagning utomhus Friluftsmat 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.