Kängor och blockterräng

Jag har två par skor som liknar de där kayland, men har styvare sula. Ett par la sportiva trango extreme light, de är snart slutkörda på flera sätt. Sen köpte jag ett par kayland m11+, också liknande. Mycket bra för is- och alpinklättring.

Dock ifrågasätter jag hur mycket stöd denna typ av skor ger för anklarna? Inte speciellt mycket tycker jag! Då jämfört med exempelvis la sportiva spantik som är betydligt styvare vid fotleden, och därför lämpar sig betydligt sämre för klättring för mig.

Överallt där jag inte behöver stegjärn kör jag med five ten guide eller five ten deascent som klättrar riktigt bra. Och jag rör mig snabbare i blockterräng med dem. Funderar även på att köpa stegjärn till dessa skor för att slippa ha storskor på glaciäranmars.

Vid vandring i sarek kör jag fortfarande med lundhags för att jag tycker de klarar blött så bra.
 
Om Strl. 38 funkar, så tycker jag verkligen du ska kolla upp de där Kayland som Bora länkade till. Polaren har et par sådana och är helnöjd med dom i brötig terräng.

Annars så gillar jag Oslo Sportslager, om du har vägarna förbi Oslo. Väldigt tillmötesgående och kunnig personal som är van med klättring och högfjäll. http://www.oslosportslager.no/produktkategori/bresko-og-topptursko-4-2454.aspx

Storlek 38 kan mycket väl funka, och de har ju fria returer så är väl bara att köpa och testa :D
Jag har aldrig varit inne på Oslo Sportslager men har alltid velat åka dit. Har aldrig riktigt blivit att man åkt svängen genom Oslo, men får ta vägen förbi där nästa gång.

Jag har två par skor som liknar de där kayland, men har styvare sula. Ett par la sportiva trango extreme light, de är snart slutkörda på flera sätt. Sen köpte jag ett par kayland m11+, också liknande. Mycket bra för is- och alpinklättring.

Dock ifrågasätter jag hur mycket stöd denna typ av skor ger för anklarna? Inte speciellt mycket tycker jag! Då jämfört med exempelvis la sportiva spantik som är betydligt styvare vid fotleden, och därför lämpar sig betydligt sämre för klättring för mig.

Överallt där jag inte behöver stegjärn kör jag med five ten guide eller five ten deascent som klättrar riktigt bra. Och jag rör mig snabbare i blockterräng med dem. Funderar även på att köpa stegjärn till dessa skor för att slippa ha storskor på glaciäranmars.

Vid vandring i sarek kör jag fortfarande med lundhags för att jag tycker de klarar blött så bra.

Mm jag är lite klyven det där med hur mycket stöd man ska ha för anklarna egentligen. Man måste ju kunna ha rätt så bra rörlighet också, speciellt när det gäller klättring. Tyckte att de där La Sportiva Trango S Evo lät riktigt intressanta så ska nog beställa mig ett par sånna och testa. Eftersom jag inte ska gå vinterturer med dom så känns det som att jag inte vill ha för varma kängor heller.

På tal om Five Ten guide så har jag funderat på något av de paren du nämner för att ha till och från klippa plus för att klättra lättare anmarscher. De verkar ha grymt grepp, men jag vet inte riktigt vilken av dom jag ska välja?

Och ja ska man gå i Sarek så är ju Lundhags nästintill givet :)
 
Five ten daescent klättrar mycket bra, nästan som friktionsskor tycker jag. Jag har många långturer helt klättrat i dem och skippat att byta till friktionsskor, nu klättrar inte jag så hårda grader dock. Men är halkiga och läskiga på snö eftersom sulan är helt slät på stor del av skon. Vid inköp kängor, se till att de är tillräckligt stora för att inte slå i tårna där fram.
 
Som skrivet, var inte blyg med storleken, dom får absolut inte ta i någonstans, och fötterna sväller efter många timmar på tur. Har du tex. strl 38 på gympaskor så tveka inte med 39 på La Sportiva.
Jag uppfattar Kayland som relativt stora i storleken, breda framtill, vilket är skönt!
 
Jag känner också igen mig i dina beskrivningar, både av skoproblem och gångteknik. För ett par år sedan kraschade mina "alpina" älsklingskängor dagarna innan jag skulle ut på en kamvandring i Höga Tatra, och i den uppkomna paniken rev jag med mig mina Lundhags Jämtkängor i stället. Det gick nödtorftigt (men inte mer) för mig, men sämre för kängorna, som dittills pallat för decenniers "konventionella" fjällturer... (detaljer i denna tråd).

Även jag kör alltså med olika skor, beroende på om det är "fjällvandring" eller mer alpin terräng det handlar om. Dock inte för "vriststödets" skull - jag tycker tvärtom att jag får mycket bättre flyt, balans och "markkontakt" med så mjuka och tunnsulade skor som möjligt (men jag är medveten om att andra kanske behöver "stödet" mer än jag). Man får såklart kompromissa lite, när stegjärn kommer med i bilden, men så länge det inte handlar om ren isklättring, tycker jag att kombot halvmjuka skor/icke-tekniska stegjärn funkar optimalt för mina syften (som nog liknar dina rätt mycket).

Tyvärr är "mitt bästa tips" personligt anpassat och därmed inte till någon hjälp (jag är lycklig "ägare" till egen läst hos polska Hanzel), men inte bara Scarpa och La Sportiva, utan även t ex Mammut, Kayland, Hanwag, AKU m fl gör fina, lätta scramblig/via ferrata-modeller.
Sula med "klätterzon" under tån tycker jag är minimivillkor, men en helt slät klättersula blir som kjpil skriver väl läskig i snö.

Om du (som jag) har smala vrister och därmed svårt att hitta skor med bra hälgrepp, så testa Kayland, som har flera modeller med suverän passform i det avseendet. Jag håller f n på och sliter på Vertigo High, nu på tredje året med bl a toppturer i Jotunheimen och novemberturer i Höga Tatras isblandade vassa granit bakom sig. Trots avsaknad av hel gummirand har de klarat sig väldigt bra hållbarhetsmässigt, varit sköna och smidiga att "lättklättra" med, och funkat fint ihop med mina lätta stegjärn.
Möjligen för att de inte, som många andra i samma kategori, är gjorda av en massa små plastremsor, utan av ett helt stycke gammalmodigt läder ;).
 
Five ten daescent klättrar mycket bra, nästan som friktionsskor tycker jag. Jag har många långturer helt klättrat i dem och skippat att byta till friktionsskor, nu klättrar inte jag så hårda grader dock. Men är halkiga och läskiga på snö eftersom sulan är helt slät på stor del av skon. Vid inköp kängor, se till att de är tillräckligt stora för att inte slå i tårna där fram.

Det låter ju rätt så lovande, ska inhandla ett par och testa då. Jag klättrar inte heller så höga grader, utan det blir oftast max grad 4 om det är på egna säkringar eller i fjället. Det låter som ett bra köp.

Som skrivet, var inte blyg med storleken, dom får absolut inte ta i någonstans, och fötterna sväller efter många timmar på tur. Har du tex. strl 38 på gympaskor så tveka inte med 39 på La Sportiva.
Jag uppfattar Kayland som relativt stora i storleken, breda framtill, vilket är skönt!

Nä jag känner att jag ska ha plats för att vicka på tårna också. Min skostorlek varierar otroligt mycket beroende på vad jag har för skor :/ Jag har storlek 41,5 i mina gympadojjor, 40 i mina kängor och 38 i mina vanliga skor haha. Jag har dock som krav att de ska vara lite större, så jag får helt enkelt beställa hem ett par storlekar och testa.

Jag känner också igen mig i dina beskrivningar, både av skoproblem och gångteknik. För ett par år sedan kraschade mina "alpina" älsklingskängor dagarna innan jag skulle ut på en kamvandring i Höga Tatra, och i den uppkomna paniken rev jag med mig mina Lundhags Jämtkängor i stället. Det gick nödtorftigt (men inte mer) för mig, men sämre för kängorna, som dittills pallat för decenniers "konventionella" fjällturer... (detaljer i denna tråd).

Även jag kör alltså med olika skor, beroende på om det är "fjällvandring" eller mer alpin terräng det handlar om. Dock inte för "vriststödets" skull - jag tycker tvärtom att jag får mycket bättre flyt, balans och "markkontakt" med så mjuka och tunnsulade skor som möjligt (men jag är medveten om att andra kanske behöver "stödet" mer än jag). Man får såklart kompromissa lite, när stegjärn kommer med i bilden, men så länge det inte handlar om ren isklättring, tycker jag att kombot halvmjuka skor/icke-tekniska stegjärn funkar optimalt för mina syften (som nog liknar dina rätt mycket).

Tyvärr är "mitt bästa tips" personligt anpassat och därmed inte till någon hjälp (jag är lycklig "ägare" till egen läst hos polska Hanzel), men inte bara Scarpa och La Sportiva, utan även t ex Mammut, Kayland, Hanwag, AKU m fl gör fina, lätta scramblig/via ferrata-modeller.
Sula med "klätterzon" under tån tycker jag är minimivillkor, men en helt slät klättersula blir som kjpil skriver väl läskig i snö.

Om du (som jag) har smala vrister och därmed svårt att hitta skor med bra hälgrepp, så testa Kayland, som har flera modeller med suverän passform i det avseendet. Jag håller f n på och sliter på Vertigo High, nu på tredje året med bl a toppturer i Jotunheimen och novemberturer i Höga Tatras isblandade vassa granit bakom sig. Trots avsaknad av hel gummirand har de klarat sig väldigt bra hållbarhetsmässigt, varit sköna och smidiga att "lättklättra" med, och funkat fint ihop med mina lätta stegjärn.
Möjligen för att de inte, som många andra i samma kategori, är gjorda av en massa små plastremsor, utan av ett helt stycke gammalmodigt läder ;).

Aj då, det lät inte roligt!! Jag kommer ihåg när jag inte kunde ha mina kängor längre när jag var lite, vad jag tjöt. Det slutade med att jag gick upp på Glittertind i gympaskor haha.

Jag tror som du säger att Lundhags helt enkelt inte är gjort för så brant tuff terräng man kan hitta lite högre upp. Det är sorgligt att de ska gå sönder så pass, speciellt när man tror att det är ett märke som ska vara överlägsna på allt. Men ja för "konventionella" fjällturer passar de nog utmärkt :)

Jag har näst intill alltid haft för mjuk sula för mitt tycke när jag flutit ner för bergen, men det beror också på att jag inte har tekniken 100% inne än. Så för mig just nu funkar styv sula med relativt bra stöd för anklarna fast ändå så att jag kan klättra i dom utan problem.
Och ja vi verkar ha ungefär samma kriterier och de där stegjärnen såg verkligen inte dumma ut. Något sådant som jag har letat efter så tack!

Kayland är tydligen något jag ska kolla in mer ingående. Jag visste inte ens att det fanns förens nu så tack för att ni har upplyst mig om detta.

Det är också ruskigt skönt att höra att det inte bara är jag som har problem med Lundhags eller liknande på toppturer :)
 
Superbra tråd! Har själv problem med Lundhags i mer alpina miljöer. De är oslagbara i skog eller svensk fjällmiljö, men fy fale för att plocka massiva mängder höjdmeter i dem. Dels tycker jag att sulan är för hal, men framförallt är det vikten och orörligheten jag stör mig på!

Många bra tips i den här tråden, tack ska ni ha! (Och tråden övertygade mig om det som jag redan funderat på. Blir till att hitta en rimlig La Sportiva-modell. Dock inte storsko, får bli något lättare.)
 
Beror nog lite på hur ens fötter/tår/naglar pallar med lite taightare kängor. Jag har två par LH professional, en i storlek 41 och en i 42. De i 41 går fint att klättra/scrambla med men de är bara 7-8 mm längre än min fotlängd. På fötterna har jag en tunnare liner och därefter en tjockare merinoullsock. Jag är lyckligt lottad och sålänge som jag håller tånaglarna korta så trivs mina tår fint i taightare skor. Har gjort en och annan topp över 2000 meter, i Norge också men det blir sällan "riktig klättring", då får det bli något annat på fötterna. Fördelen tycker jag är att när 80-90 % av turen är vandring in/ut i området etc etc så ger detta mkt god gåkomfort, okay klätteregenskaper och jag behöver bara ett par skor på turen. Har gjort bl.a.Syltraversen solo i dessa Lundhags storlek 41 vilket gick kanon även om "klätterpassagerna" inte är så förskräckligt långa.

Använder också stegjärn (med korg fram/bak) till glaciär-passager utan problem.

Tycker inte att vibramsulan är hal. Men den slits fort fram för mig. Har sulat om x 1 och nu andra gången lagt på något hårdare gummi på tådelen.

De i storlek 42 är hemska att försöka klättra/scrambla i. Det bara viker sig när man står på en mindre kant eller står på stortån.

Har ett par Lasportiva Trango Evo med kant fram/bak men de vandrar jag aldrig i, alldeles för hårda i sulan, ingen gå komfort och torkar aldrig om de blir blöta. Klättrar is med dom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 12
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.