Tänkte komplettera mina 255 cm långa träskidor (Tegsnäs rödbok, 75 mm breda) med ett par moderna och vallningsfria "plastturskidor" för lättare fjällturer eller skogsturer när föret är hårt mot Tegsnäsarna (dvs klibbigt). Eftersom skidorna bör vara utan stålkant (pga hund) är utbudet inte jättestort. Har tittat på t ex Åsnes Breidablikk som verkar intressanta.
Nu till själva frågan, som är tudelad:
Anledningen till att jag bara inte tar t ex en BC-bindning är att jag är riktigt nöjd med mina Lundhags Guide Expedition Ski och hoppas kunna använda samma kängor på dessa nya skidor.
PS. Det finns väl inget bättre tillfälle att tänka på skidor än en solig julidag när det är 30 grader varmt ute? 😀
Nu till själva frågan, som är tudelad:
- 1. Några andra förslag på lämpliga skidor?
- 2. Har någon monterat klassiska kabelbindningar (NN 91) på "smalare" skidor av plastmaterial?
Anledningen till att jag bara inte tar t ex en BC-bindning är att jag är riktigt nöjd med mina Lundhags Guide Expedition Ski och hoppas kunna använda samma kängor på dessa nya skidor.
PS. Det finns väl inget bättre tillfälle att tänka på skidor än en solig julidag när det är 30 grader varmt ute? 😀