Jägar kök

kofalla; sa:
Jag såg att sovsäcken kostar 3000 kr!!!

Vad tycker ni som använt den, är den värd det priset?
Jag vill inte minnas att jag tyckte den var speciellt bra, berodde kanske på förutsättningarna ioförsej...

Jag skulle aldrig få för mig att betala 3000 spänn för det sovsäcksystem man hade i lumpen, det finns ju betydligt bättre och mindre säckar på marknaden. Och frågan är ju hur ofta man sover i -40 grader... eller vad nu systemet sägs klara av???

Stefan- båtchef, Amf-bat, KJ-komp 99/00
 
Ligger inne som Norrlandsjägare på K4, där vi har skrotat metallbesticken och använder oss enbart av hammarplasts plastskedar. Utöver detta har vi 2st Hilleberg Nammatj på gruppen, vilket är ett kanontält när temp. börjar sjunka. Som livsäkring har vi alltid med oss ett tält 8 med kamin i fall någon skulle gå genom isen eller dyl. Vi har även en puppa (enmanstält) som är utmärkt till ca. -15 C

Bärsystem: 50/50 Berghaus och LK 100
Kängor: Jörnkängan
 
kofalla; sa:
Jag såg att sovsäcken kostar 3000 kr!!!

Vad tycker ni som använt den, är den värd det priset?
Jag vill inte minnas att jag tyckte den var speciellt bra, berodde kanske på förutsättningarna ioförsej...

För ett system som pallar allt från att övernatta hos polaren till extrema fjällturer där snögrop ingår så visst är det enligt mig värt pengarna. Man får ju ändå tänka på att det är två säckar som man kombinerar ihop efter önskemål allt i från endast den tunna, endast den tjocka och båda tillsammams i extrema fall vilket i stort sätt 3 säckar.

Nackdelen är som sagt priset på 3k där man för hälften får tex en haglöfsssäck som pallar -25 till halva vikten. 3kg är ju inte heller så roligt att släpa på men å andra sidan kommer det att väga om du ska ha en syntetsäck som pallar -40 oavsätt märke, självklart finns ju dun men då snackar vi inte 3000kr.

Kanske rimligare att jämföra de olika säckarna var och en för sig, kommer inte på vilka säckar systemet består av såhär på rak arm men det finns säkert någon annan på forumet som vet detta.

// Mats
 
myrslok; sa:
kofalla; sa:
Jag såg att sovsäcken kostar 3000 kr!!!

Vad tycker ni som använt den, är den värd det priset?
Jag vill inte minnas att jag tyckte den var speciellt bra, berodde kanske på förutsättningarna ioförsej...

För ett system som pallar allt från att övernatta hos polaren till extrema fjällturer där snögrop ingår så visst är det enligt mig värt pengarna. Man får ju ändå tänka på att det är två säckar som man kombinerar ihop efter önskemål allt i från endast den tunna, endast den tjocka och båda tillsammams i extrema fall vilket i stort sätt 3 säckar.

Nackdelen är som sagt priset på 3k där man för hälften får tex en haglöfsssäck som pallar -25 till halva vikten. 3kg är ju inte heller så roligt att släpa på men å andra sidan kommer det att väga om du ska ha en syntetsäck som pallar -40 oavsätt märke, självklart finns ju dun men då snackar vi inte 3000kr.

Kanske rimligare att jämföra de olika säckarna var och en för sig, kommer inte på vilka säckar systemet består av såhär på rak arm men det finns säkert någon annan på forumet som vet detta.

// Mats

Systemet är avsett att användas tilsammans med värmebyxor och värmejacka i minus 40. Att sova i bara sovsäckarna och ett överdrag fungerar enligt min erfarenhet ner till ca minus 20-30.

Obs att sovsäckarna är gigantiska i storleken - för mig som väger drygt 70 pannor och är 173 cm lång blir det kallt redan vid 20-25 minus, är man stor till växten blir det mindre ouppvärmnd luftvolym = varmare.

Men visst kan jag hålla med om att systemet är ok för lite mer storväxta, man får en slitsäck som funkar till det mesta utom möjligen extrem kyla.

Men några sensationella prestanda är det inte alls fråga om.

mvh,

J
 
Hmm, någon måste missat att säga att man tydligen skulle frysa då i snögrop och -37 då jag testade. Ordentligt underlag av ris under liggunderlaget och snödräkten uppspänd på korsade skidor över.

Fyller iofs ut säcken rätt bra med 185cm och 95 kilo men jag upplever -40 som en klart realistisk gräns, speciellt om man någon gång har gått mot den angivna gränsen på tex en haglöfs ultrapro ska klara av.
 
myrslok; sa:
Hmm, någon måste missat att säga att man tydligen skulle frysa då i snögrop och -37 då jag testade. Ordentligt underlag av ris under liggunderlaget och snödräkten uppspänd på korsade skidor över.

Fyller iofs ut säcken rätt bra med 185cm och 95 kilo men jag upplever -40 som en klart realistisk gräns, speciellt om man någon gång har gått mot den angivna gränsen på tex en haglöfs ultrapro ska klara av.

Hmmm, när jag gjorde lumpen för länge sedan fick vi lära oss att när det råder sträng kyla så är jorden under den isolerande snön alltid relativt sett varmare än den omgivande luften. Därför gräver man sin ner genom snön och lägger sig på granris. Under natten avger marken under dig värme som du kan dra nytta av. Så jag misstänker att temperaturen inte var minus 37 nere i din grop.

Om jag tar miste e de bara att gratulera, kan du sova gott i minus 37 med sovsäck 2000 så kommer du nog aldrig att frysa.

Jag håller ändå på vad jag skrev, 2000-systemet är inte något sensationellt system, ta vilken 3-lagers syntetsäck som helst på den civila marknaden så får du samma eller bättre prestanda (innersäcken har två lager fyllning, yttersäcken har ett lager).

mvh J
 
Norrlandsjägarna K4 använder sig av Primus Omni-Fuel kök och Trangia mini som varje jägare bär med sig. Nammatj och Keron-tält används också. Sovsäckar vi använde oss av var Försvarsmaktens sovsäckssystem 2000. Österrikiska Carinthia är tillverkare.
 
Söderström; sa:
Norrlandsjägarna K4 använder sig av Primus Omni-Fuel kök och Trangia mini som varje jägare bär med sig. Nammatj och Keron-tält används också. Sovsäckar vi använde oss av var Försvarsmaktens sovsäckssystem 2000. Österrikiska Carinthia är tillverkare.

Använder man Minitrangi som kastruller till Omni-fuelen också?
 
sajberjohan; sa:
Söderström; sa:
Norrlandsjägarna K4 använder sig av Primus Omni-Fuel kök och Trangia mini som varje jägare bär med sig. Nammatj och Keron-tält används också. Sovsäckar vi använde oss av var Försvarsmaktens sovsäckssystem 2000. Österrikiska Carinthia är tillverkare.

Använder man Minitrangi som kastruller till Omni-fuelen också?

Nix, ett separat stort kärl används.

Vet inte hur andra använder det, men vi lagade aldrig mat på det, utan smälte snö till gruppen, 2 man var ansvariga för att smälta snö vid längre raster, och dyl.

Låg 10mån på K4 96/97

/Tommy
 
Lätt trådkapning - Biltemas stormkök är ju en uppenbar rip-off på jägarköket, men jag undrar om brännardiametern i Biltemaköket: Är det samma brännardiameter som i jägarköket? Det kronmärkta jägarköket jag begåvades med hade en större brännare än Trangiabrännaren. På bilden ser det inte ut att vara försvarets variant, snarare Trangiastuk. Har en idé om ett snik-gaskök men känner inte för att köpa ens ett biltemakök i blindo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 7
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.