Jacka+Byxa för vandring

Itab!

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16713&plats_id=1359 (vetja om den där linken blev konstig?)

Jag har kört itabs TP-X byxa i några år nu, jag är grymt nöjd med den. Har varit ute på både vandring och ganska tung 'bushcraft', enda gången jag inte var nöjd var en tur i oktober då jag inte impregnerat den ordentligt men annars är den otroligt prisvärd.

Tycker att byxorna sitter bättre än fjällrävens dito också...

Jackan: Jag tycker att den också är grym. Är särskilt imponerad av fickorna, tycker att de rymmer överraskande mycket.

Jag kan tryggt gå god för det settet, mycket för pengarna....

God tur!
 
Själv köpte jag nyligen ett par byxor från Bergans med Dermizax för 1.200 kr. De går att snöra år nedtill samt har krokar att fästa i kängorna. De går även att öppna på utsidan av låren för utventilering av fukt. De är helt vattentäta. Jag är mycket nöjd med dem.
 
De där itab-brallorna såg ju lysande ut!

Hur är itab att ha att göra med? Kan man hålla på och beställa saker och lämna tillbaka dem för att få rätt storlek och passform, eller blir det plötsligt asdyrt då?
 
Det där med byxor med krokar eller lösa damasker finns det ett debakel kring.

Håller man någorlunda styrfart brukar värmen vara ett större problem än att det kommer in blad och ris i skorna. Därför brukar byxorna behöva rullas upp ett par varv och gylfpinnen införas för att öka luftningen.

Behöver man damasker som vid snö är dylika som går över snörningen och nedre delen av underbenet både praktiska och ger ytterligare ett värmelager vid den kalla årstiden. YMMV
 
När det gäller jacka så har jag två som jag tycker är rätt bra.

Den första Lundhags Traverse Pro jacket - som numera inte finns men är ersatt av Lundhags Ahke Jacket

16512.jpg


http://www.lundhags.se/jackor/#showProduct?id=16608

En jacka i Polycotton - liknande fjällrävens G1000 men där huvan och axlarna är i vattentåligt Derzimax eller ett vattentätt material. Min Traversejacka hade Derzimax, är inte specat vad de använder nu. Tycker den andas bra, har rätt stora fickor och är en rätt mjuk behaglig modell. Dock ingen ventilation under armarna.

Den andra är en anorak från Norröna som är väldigt lik Svalbard. Svalbarden är helt i bomull men ändå tätvävd så den blir vindtät och vattenskyddad. Tror dock inte att min är i 100% bomull.

http://www.norrona.com/Products/0302-10/svalbard-cotton-anorak-m

P_468_468_0302108850.jpg
 
Byxor

Hr aldrig haft nå problem med byxor och jackor från Itab ! Har köpt byxor och jackor där sedan urminnes tider och är väldigt nöjd med deras TP sortiment.
 
När det gäller jacka så har jag två som jag tycker är rätt bra.

Den första Lundhags Traverse Pro jacket - som numera inte finns men är ersatt av Lundhags Ahke Jacket

16512.jpg


http://www.lundhags.se/jackor/#showProduct?id=16608

En jacka i Polycotton - liknande fjällrävens G1000 men där huvan och axlarna är i vattentåligt Derzimax eller ett vattentätt material. Min Traversejacka hade Derzimax, är inte specat vad de använder nu. Tycker den andas bra, har rätt stora fickor och är en rätt mjuk behaglig modell. Dock ingen ventilation under armarna.

Den andra är en anorak från Norröna som är väldigt lik Svalbard. Svalbarden är helt i bomull men ändå tätvävd så den blir vindtät och vattenskyddad. Tror dock inte att min är i 100% bomull.

http://www.norrona.com/Products/0302-10/svalbard-cotton-anorak-m

P_468_468_0302108850.jpg

Vilken jacka är det du recenserar, traverse eller ahke? Är nämligen intresserad av just ahke.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.