Jack Wolfskin tält...?!

Kollade in Jack Wolfskin tält tidigare idag, ser jäkligt fina ut men är det nåt att ha??? Ska bara användas under vår/sommar/höst...
 
jack wolfskintält????

Jag har bara goda erfarenheter av jw tält, var bor du
stor tältvisning vid Linköpings bibliotek den 3 maj av butiken uteliv i linköping

kolla även på vaude om du vill ha kupoler eller bergans om du är sugen på ett bra kupoltält 2-3mans 2.9kgs tält för typ 3000 kr
 
Blandade synpunkter!

Hej!

Har själv ett JW (Pocket Hotel, tillverkas inte längre tyvärr) som jag dock endast haft sedan mitten av förra sommaren. Så jag har inte hunnit upptäcka några fel eller andra problem med tältet än så länge.

Jag upplever dock kvalitén på JW:s tält som "så där". Dvs. att de duger till det mesta men att det inte är av absolut högsta kvalité. Själv använder jag bara mitt JW-tält i låglänt terräng och kampingplatser. Företrädesvis i södra Europa eller när det är ordentligt varmt (kan inte förstå varför de slutade tillverka Pocket Hotell. En mycket bra lösning för 1-2 personer som kräver god ventilation när det är varmt. Absiderna är dock lite väl små. Skulle varit 25-35 cm större på vardera sida. Påminner om Weight Watcher fast lite större och med en öppning på vardera sida.

Nu till det som är negativt med JW.
Jag har en kompis som köpte sig ett JW-tält (Worlds End). Han köpte det tältet 2001 och fick reklammera tältet i slutet av förra året pga. att botten läckte som ett såll.

Han lade lite pengar emellan och köpte i stället ett Worlds End RT (Real Tunnel) som han fick levererat för knappt två månader sedan. När han slog upp tältet hemma, för att förvissa sig om att allt var ok. Så saknades ett anatl tältpinnar (spik). Detta var dock inte så farligt men vad värre var att förmodligen så var kanalerna för trångt sydda så att bågarna blev för långa. Så när han monterade ihop tältet gick det inte att få till att stå plant på marken. Ena långsidan hängde ett par decimeter uppe i luften. Detta trots att den justerbara foten för varje båga var utsläppt till max.

Han har därför nu, sedan ett par veckor tillbaks, reklammerat även detta tält men ännu ej fått något svar på vad som är fel eller NÄR han kommer att få ett nytt.

Av den erfarenheten jag har. Både av att ha använt tält men också av att ha synat ett antal tält i sömarna, inför egna köp, skulle jag vilja påstå att JW är ett mellanklasstält som man inte skall förvänta sig håller i alla evighet. Vill man ha ett tält som är av bra kvalité men inte betala lika mycket pengar som för ett HB så skall man nog titta på VAUDE.

Det gäller dock att titta på till VAD man skall ha tältet. Eller rättare sagt HUR skall det användas. (Det är ju rätt uppenbart att man skall sova/vistas i det :)).

Eftersom jag använder mitt JW-tält mestadels till sommarcamping så funkar det nog utmärkt. Och skulle det gå sönder så dör jag inte för det.

Tältköp är INTE lätt och det är nästan helt omöjligt att hitta just exakt det tält som JAG vill ha. Det existerar inte, tyvärr. Oavsett pris!

Det är nästan så att man önskade att det fanns ett tältskrädderi som kunde modifiera det tält som man har köpt alt. "bygga" det tält som just JAG vill ha. Varför finns inte det? Eller gör de det?

Jag har nämligen frågat både Fjällräven och HB men fått kalla handen när jag har framfört önskemål om att modifiera deras befintliga tält. Resultatet blev att jag köpte ett tält som bara nästan motsvarade mina krav/önskemål. Men jag ville ju ha det tält som passar mig PERFEKT. Men icke sa jag!

Lycka till!
// Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
Andersols Jack Wolfskin tält? Bo och sova 2
nature4you.nu Tält Jack Wolfskin Tundra III Bo och sova 0
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 2
Jack Wolfskin-tält Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Lavskrikan Jack Wolfskin Skyrocket III Dome Bo och sova 1
Ingle Stabilt campingtält - Coleman, Jack Wolfskin, McQuinley eller Outwell? Bo och sova 7
jakkemalm jack wolfskin exolight Bo och sova 2
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Cremytos Jack Wolfskin Gossamer Bo och sova 12
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
atta Marmot, Bergans, Jack Wolfskin, North Face? Bo och sova 6
Laura Weight Watcher RT - Jack Wolfskin Bo och sova 4
Jonte Myra Butik som saluför Jack Wolfskin i Göteborg? Bo och sova 4
Run Jack Wolfskin Tundra 2 Bo och sova 0
rogero Jack Wolfskin, chinook Bo och sova 0
tiddelipom Jack Wolfskin Bo och sova 4
Jock Scott fjällräven eller jack wolfskin Bo och sova 2
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
martin1g Khyam och Royal vs. Wolfskin tält?? Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.