Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer?

Hej på er!

Jag saknar sedan tidigare en varm förstärkningsjacka som är lätt att dra på ovanpå övriga lager på vinterturer. Jag undrar därför vad som är en rimligt varm/tung sådan jacka? Jag tänker mig i första hand en med dunisolering. Den ska framför allt användas som lager fyra (över ett underställ, ett isolerande lager som kanske inte alltid på under färd samt en anorak) och enkelt kunna tas på vid raster och i läger. Jag tänker mig att den egentligen inte kan vara för varm men det finns ju någon gräns för vad som vikt-/utrymmesmässigt är realistiskt att bära/dra på. Ska användas både för fjäll- och skogsturer och låt säga för temperaturer i spannet -5°C till -25°C. Både för turer med pulka och ryggsäck. Jag har inga begrepp om vad olika fyllnadsvikter ger för värme. Har sen tidigare kört med flera tunnare lager med ull, fleece och dun under skaljackan men det blir osmidigt att ta på och av. Jag har tittat på Montane Alpine 850, Mountain Equipment Lightline och Mountain Equipment K7 men sen finns ju också jackor som t.ex. Fjällräven Expedition Down Jacket med betydligt mer isolering men då väger den ju också 1,7kg mot övrigas 700-800g. Finns ju säkert mellanting också. Någon som har synpunkter på hur tjock jacka man behöver eller som kanske har förslag på en specifik jacka?

 
Jag använder isolerande lager under skaljackan när jag åker skidor och förstärker med ett extralager under vid paus, tänker mig att det är bra att få ut fukten från kroppen så att den inte hålls kvar i den membran fodrade skaljackan. Har bara använt en överdragsjacka då vi åkt skoter före vi tar fram skidorna, jag kan tänka mig att det finns användning för en lätt dun jacka att kunna dra över allt om man har en bommullsanorak.
 
Med ett antal vinterturer i bagaget, med min Point Five dubbel dunjacka, delbara regnbyxor för lager 4 runt nederdelen, pälsmössa med öron och nacktäckning samt varma tumvantar med handskar. Jag skulle välja Fjällrävens men jag behöver inte, se till att den är stor nog.
 
Har haft en fjällräven expedition sedan -79, den är det optimala förstärkningsplagget vid kyla. Har varit på tur många år och den extra vikten har varit värd att ta med.
 
Första vinterturerna hade jag en Marmot Ama Dablam och tyckte den räckte fint, den har 150 g dun. Köpte sen en Montane med c:a 250 g dun, den tycker jag är varm. Skulle kanske inte ha den för en tur till Arktis men ner till en -25 duger den bra. Vid raster är man vanligtvis rätt varm efter att ha rört sig, på kvällarna i tältet har man fler tröjor och sovsäcken att ta till om det skulle bli väldigt kallt. Den första jackan du länkar till med 350g 850 dun låter mer än tillräcklig.
 
Jag har en av märket PHD som jag är nöjd med, den väger ca 1 kg, vet inte vad dunvikten är men det är en högkvalitetsjacka med väldigt tunt tyg. Kollade nu men den verkar inte säljas längre, inköpt 2008. Väldigt gött att ta på sig vid raster, jag är ganska frusen av mig. Om man är helt inaktiv blir iaf jag iskall fort nästan oavsett vad jag har på mig. Denna jacka tillsammans med arméns termobrallor funkar stillasittande ner till ungefär -10 för mig om man sitter stilla och rör på sig lite då kort och då för att hålla värmen. Men det blir alldeles för varmt för t ex en promenad vid -10. Vid skidturer skidar jag alltid i vadmalsbrallor så då behövs inte termobrallorna, vadmal plus dunjacka räcker fint för att hålla värmen vid raster.

Tänk på att en extra varm dunjacka även är ett säkerhetsplagg om du t ex behöver övernatta någonstans. Kanske inte lika bra som en sovsäck men ändå.

Och ett annat bra tips - se till att ha en rymlig packsäck så att den går snabbt och lätt att plocka ner och upp.

Och ett sista tips, om du eldar vid rasterna - om man vill skydda sin dyra dunjacka mot glödsprätt kan man dra på en gammal arméns snöjacka - dom stora storlekar är eeeeeenoorma och sväljer lätt din stora dunjacka. Om man orkar kånka på denna dock. Några lagningslappar till dunjackan är ju lättare.
 
1 kg totalvikt tycker jag är absolut max. Det finns många varma och bra jackor som väger 700-800 g. Själv har jag i många år använt en Valandré-jacka på mina vinterturer i fjällen. Den har en fyllning på 280 g dun av hög kvalitet, och den har alltid varit tillräckligt tjock. Den fungerade även bra när jag besteg Denali för 20 år sedan, och där hade vi temperaturer ner till -38.

Är du gramjägare så kan jag tipsa om Montbell Mirage. Facksydd jacka av allra tunnaste tyget, väger 380g i stl L. Inte supertjock (160 g dun), men tillräcklig för en vårvintertur i fjällen.

Och köp ingen jacka utan dunfylld huva. Den står för en tor del av den värmande effekten hos en bra dunjacka.
 
Tack för alla kloka synpunkter och tips! Jag har tagit till mig, begrundat och letat. Det slutade med att jag beställde hem en Mountain Equipment Expedition Jacket, delvis för att den såldes till 30% nedsatt pris. Den är väl något slags mellanting mellan Fjällräven Expedition och övriga jackorna jag länkade till i mitt första inlägg. Den har ca 440g dun av 800-kvalitet. Totalvikten är ca 1100g på min våg. På tok för tungt skulle säkert några säga men det är ändå mindre än Fjällrävens 1700g och den känns samtidigt ordentligt varm (jag ser ut som en boll med den på) och med ett yttertyg som känns skapligt lätt utan att vara allt för ömtåligt. Den blir förstås ganska stor nedpackad men det blir nog oftast inte något större problem. Jag hoppas att jag fortsätter vara nöjd efter att ha använt den i vinter. Tack igen för hjälpen.

 
Grymt skönt med en varm jacka när det är kallt ute, och går jag på veckotur eller längre turer så kör jag pulka och då gör de extra grammen inte så mycket. Men toppturar jag så vill man ju gå lätt...

Har en gammal RAB Andes med ca 400g dun som jag kör när det blir riktigt kallt och på hundspannsturer.
Sen har jag en Norröna Trollväggen som väger ca 700g med 225g dun som är mitt vanliga förstärkningsplagg på vinterturer. Har tidigare haft en lättare jacka på 400g med 100g dun men då tar jag hellre den tjockare jackan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
akirajt Om Förstärkningsjacka Kläder 16
Vintervilan Förstärkningsjacka, vilket lager? Kläder 10
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
7S Ersättare till värmejacka 90? Kläder 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.