Hur tolka sovsäcks komforttemperatur

När jag tittar på olika sovsäckar så anges komforttemperatur för kvinnor och män samt den sk extremtemperaturen. Den sistnämnda fisk jag förklarat för mig innebar att efter fem timmar så skulle jag frysa ihjäl.

Nåväl, hur ska man då tolka temperaturgränserna. Anta att det står -5 som komforttemperatur. Var ska jag då mäta temperaruren?
  • Om jag är nedgrävd i en snögrotta så kanske det är - 2 till -3 grader och alltså borde den kunna fungera som vintersäck då?
  • Om jag sover i ett tält. Hur kallt kan det vara ute innan temperaturen i tältet faller under komforten?
  • Om jag knäpper ihop två sovsäckar med samma komforttemperatur. Blir den sammanlagda komfortemperaturen högre eller lägre? Självklart med två personer i som värmer varandra.
  • Om jag sover under bar himmel med samma säck, hur kallt kan det bli och fortfarande vara drägligt?
  • Vad händer med komforttemperaturen om jag har underkläder?

  • Vad händer om jag stoppar ned säcken i en bivybag?

Kikar just nu på en dunsäck med -14 graders komfortemperatur för män. Den kategoriseras som en tresäsongers säck, men jag inbillar mig att den skulle fungera hyfsat på vintern också om jag sätter på mig ett underställ och stoppar ned den i en vindsäck eller bivybag.
 
Dockan som används har på sig underställ/träningskläder av någon sort, vet ej material. Dessutom knälånga sockar. 20 sensorer registrerar sedan.
Men det intressanta är också att tempen baserar sig på/till människor från syd/mellaneuropa. Det påstås finnas bevis för att vi nordbor klarar en given temp bättre än de nämnda. Och att vi då behöver inte lika mycket "säkerhet" när det handlar om graderingarna.
 
Nåväl, hur ska man då tolka temperaturgränserna. Anta att det står -5 som komforttemperatur. Var ska jag då mäta temperaruren?
Temperaturen utanför sovsäcken.

  • Om jag är nedgrävd i en snögrotta så kanske det är - 2 till -3 grader och alltså borde den kunna fungera som vintersäck då?
Ja

  • Om jag sover i ett tält. Hur kallt kan det vara ute innan temperaturen i tältet faller under komforten?
Beror på storleken på tältet och hur många ni är i tältet. I ett välfyllt tält, så man ligger packat, är det kanske 5 grader varmare än utanför.

  • Om jag knäpper ihop två sovsäckar med samma komforttemperatur. Blir den sammanlagda komfortemperaturen högre eller lägre? Självklart med två personer i som värmer varandra.
Har faktiskt inget bra svar. Värmekällan blir större men det blir oxå volymen som ska värmas upp, ligger man trångt skulle jag säga att komforttemperaturen blir högre, är sovsäckarna stora är det nog ingen större skillnad förutsatt att man lyckas hindra kallraset i halsen effektivt.

  • Om jag sover under bar himmel med samma säck, hur kallt kan det bli och fortfarande vara drägligt?
Om du talar om -5 sovsäcken så borde du kunna sova i -5 även om du är lite frusen av dig, förutsatt att det inte blåser. Blåser det måste du räkna den effektiva kyleffekten. Personligen vet jag att jag är hyfsat komfortabel i 8 grader kallare än EN komforttemperaturen om jag har mitt ullfrotté underställ, mössa och tjocka sockar på mig i säcken samt har ett tjockt liggunderlag och ligger i lä. Liggunderlaget är nästan viktigast, ett tunt (kallt) liggunderlag försämrar sovsäckens värmande effekt avsevärt.

Hur frusen du är kan bara du avgöra, men som redan sagts så är EN standarden gjort med tanke på italienare och spanjorer. Som jämförelse kan nämnas att Haglöfs och Ajungilak flyttade sina "komforttemperaturer" ca 10 grader uppåt för i stort sett alla sina sovsäckar vid införandet av EN standarden. En anpassning från nordbor till sydeuropéer.


  • Vad händer med komforttemperaturen om jag har underkläder?
Den stiger lite, men som redan sagts så förutsätter EN standarden att du har ett tunt underställ på dig.


  • Vad händer om jag stoppar ned säcken i en bivybag?
Den stiger, kanske 2-3 grader, beroende på bivybag.

Kikar just nu på en dunsäck med -14 graders komfortemperatur för män. Den kategoriseras som en tresäsongers säck, men jag inbillar mig att den skulle fungera hyfsat på vintern också om jag sätter på mig ett underställ och stoppar ned den i en vindsäck eller bivybag.

Det beror som sagt på hur frusen du är. Jag skulle enligt mina beräkningar kunna sova i -23 med en sådan säck, kallare om jag låg tillsammans med flera i ett litet tält, kanske så kallt som -30 om det är fråga om någon enstaka natt.
 
Tack för utförliga kommentarer. De bekräftar ungefär vad jag anade.

Den enda jämförelsen jag själv har är en gammal Fjällrävensäck som skulle gå till -35. På den tiden EN inte fanns. Jag la mig på en renfäll i -30 en natt under bar himmel och sov hur varmt och gott som helst. Hade bara kortkallingar och varken strumpor eller mössa. Kanske norrskenet värmde lite :cool:
 
Har faktiskt inget bra svar. Värmekällan blir större men det blir oxå volymen som ska värmas upp, ligger man trångt skulle jag säga att komforttemperaturen blir högre, är sovsäckarna stora är det nog ingen större skillnad förutsatt att man lyckas hindra kallraset i halsen effektivt.




Den stiger lite, men som redan sagts så förutsätter EN standarden att du har ett tunt underställ på dig.


Den stiger, kanske 2-3 grader, beroende på bivybag.


.

Förstår inte riktigt. Jag skulle tro att komforttemperaturen sjunker i samtliga dessa tre fall (dvs att sovsäcken är komfortabel ner till lägre temperatur), inte stiger.
 
Temperaturangivelserna ska man väl främst använda för att jämföra olika säckar.

Hur låg temp man klarar i en säck beror ju inte enbart på säcken utan är lite individuellt. Två personer som sover i samma tält i likadan sovsäck kan ha helt skilda åsikter om huruvida det var tillräckligt varmt eller inte.
 
Angående att sova idubbelsäck med en vän så kommer du att sova gott i kallare väder. Du har ju samma isolering men dubbla värmeeffekten (ca 100 W per person). Dock blir det en större volym att värma så det blir inte dubbelt så varmt.

Angående dina temperatufrågor så är det ju temperaturen utanför sovsäcken som avgör oavsett om det är tält, bivack eller bar himmel som gäller. Blåsten kan påverka lite som redan konstaterats, men precis i marknivå är vindstyrkan rätt låg.

Det som påverkar mer är kondens. Ett tält på vinterfjäll har näst intill 100 % luftfuktighet, vilket gör luften mycket råare och kallare. Så den värme som byggs upp i ett fullt tält äts i princip upp av fukten. Och om man lyckas vädra bra så blir det torrare, men då blir det kallare istället.
 
Nu är det två stycken som har påpekat att om man sover två i ihopknäppta säckar blir volymen dubbelt så stor. Men volymen är inte avgörande för avkylningen, det är ytan (jämför fingervantar och tumvantar). Större volym tar möjligen lite längre tid att värma upp, men när man väl uppnått jämvikt så är det ytan som avgör.
 
Om systemet är statiskt, ja.
Jag gör antagandet att två personer i en dubbelsovsäck rör på sig ganska mycket och då får de värma upp samma volym om och om igen allteftersom den varma luften trycks ut och kalluft kommer in.

Kallraset beror mycket på hur effektivt värmekragarna fungerar när man länkar samman två sovsäckar, jag har aldrig testat själv, men jag gissar att värmekragarna inte fungerar lika effektivt tillsammans som enskilt.
 
Tack för utförliga kommentarer. De bekräftar ungefär vad jag anade.

Den enda jämförelsen jag själv har är en gammal Fjällrävensäck som skulle gå till -35. På den tiden EN inte fanns. Jag la mig på en renfäll i -30 en natt under bar himmel och sov hur varmt och gott som helst. Hade bara kortkallingar och varken strumpor eller mössa. Kanske norrskenet värmde lite :cool:

Hur väl du sov berodde nog mest på dig, dvs trötthet, mättnad och bra kondis.....ekvationen stämde då.
IMHO behöver man varmare säck ju äldre man blir.......
Nu vid nollgradigt ute sover jag utmärkt i en -15 klassad säck, förutsatt att ekvationen passar för mig.
 
Tältar jag kör jag med en rejält underdimensionerad säck - annars bara måttligt underdimensioned

Nedåt nollan kan man köra med en +10/+12 säck om man har underställ/mellanställ i tält.

Jag kör med tre lager plus skalplagg vintertid.

Fördelen med detta upplägg är att om man måste och när man skall upp o ut ur sovsäcken
så dör man inte och desutom sparar man vikt.

Har även provat att köra +12 säcken under bar himmel med tre lager i några minus.
Då är det bara att plocka på sig skalet o packa ihop o man är klar

Mössa eller balacklava är ett måste om man kör så.
 
Jag upplever att jag fryser mer när jag har mitt sovsäcksöverdrag. Har fått känslan av att det blir fuktigare med överdrag, alltså att det inte ventilerar ut fukten lika bra med överdrag. Det är då främst när det är relativt varmt förhållandevis till säckens specifikationer, vid den för----ade 5 tiden på morgonen..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.