Hur rullar jag ihop tarp-linorna?

Jag blir tokig på alla linor som fastnar i varandra och lite överallt. Hur lindar jag upp linorna snyggt när tarpen inte används?

Jag kan knopar hyggligt. Men jag har aldrig sett något om hur man rullar ihop sina (tarp-) linor till ett litet nystan som är lätt att ta upp.

Alla tips uppskattas!
 
Hmm jag har sett britten Ray Mears rulla upp sina tarplinor på något snyggt sätt, i nåt av alla hans program.
Förstår att detta hjälper inte dig alls, men kanske om du söker på Youtube på Ray Mears?

Hursomhelst så blev det snygga små "rullar" av lina kan man säga.
 
Själv gör jag så att jag lägger linan fram och tillbaka i en 35 cm lång sträng. När hela linan är lagd så gör jag en helt vanlig knut på det hela. Jag åter knuten sitta ganska långt upp mot tarpen, eller tältet för den delen och när jag packar ur nästa gång har det hittills går väldigt ätt att lossa knuten.

Jag tror jag har fått det från någon av Hillebergs filmer. Kolla deras hemsida och möjligen filmen om tarpen där.

/Håkan
 
Jag har också sett Ray Mears linda upp sina linor och det var mycket smart.

I kort så höll han upp ena handen, med utspretade fingrar, och lindade linan, i en åtta, mellan tummen och lillfingret. Då snor inte linan in sig, i sig själv, och den är lätt att få ut.

Det finns med all säkerhet något youtube-klipp på detta om du inte är med på min beskrivning.

//Peter
 
Här finns tips om linor och knutar.
Tarp Knots Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=yB3fRQW3tR8&list=TLuijHB-nmDibNN66isMBjqtKz6lQTIqah
Med Truckers hitch kan man spänna linan mycket hårt, men den sliter mycket hårt på linan.

Tarp Knots Part 2
http://www.youtube.com/watch?v=BGwx9FuL6bc&list=TLf9rNkFMAvrmrKy29-pUBm70Tjb1ToTT7
Den du frågar efter kommer efter 7 min.
Det är linorna från hörnen på tarpen.
Med rideglinen som är grövre och 10 meter+ gör du på samma sätt men mellan tummen och armbågen.
 
Senast ändrad:
Jag har i varje fästpunkt för linornas också satt fast en kort slinga gummicord med snörlås. Jag snurrar ihop varje lina och säkrar den vid fästpunkten. Det funkar rätt bra.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
 
Vira linorna som en åtta mellan tummen och lillfingret. Lossa från fingrsrns och linda ett par varv med återstoden av linan och lägg en knop runt.
På youtube söker du efter figure eight wrap så ser du..m

From da Phone
 
Jag har en Hillebergtarp men har aldrig orkat krångla med linorna även om jag beundrar de fina små knytena som en del gör. Jag knölar ner hela skiten i sin packpåse och det har alltid funkat fint :)
 
Jag brukar också knyta ihop linorna till tält och tarp. Dock har jag faktiskt köpt speciella påsar till stormlinorna, vilka väger ett fåtal gram. För dem som är Hard core-UL, är det kanske inget alternativ, men det underlättar hanteringen en hel del.

En blåsig vinterdag på fjället vill man inte hålla på och fippla med intrasslade linor.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
jenny_sjoberg Tråd? Jag syr vind/väderskydd Gör det själv 12
Mive Vart köper jag bra filar? (knivmakeri) Gör det själv 9
lars.martinsson.169 Vart köper jag spännen? Gör det själv 5
fluff Hur tätar jag delar av skor? Gör det själv 6
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Nyman Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till! Gör det själv 26
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
BadCash Söker elastiskt "rör" för att samla ihop remmar Gör det själv 9
hannulan Sy överdragsvantar ihop Gör det själv 22

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.