hur mycket packningsvolym till resa?

Ska ut på min första långcykling i början av juni. Räknar med att vara ute i ca 3 månader och håller som bäst på med att införskaffa utrustning. Hade tänkt använda Vaude aqua back 2 x 24 l och en styrväska på 6 l samt spänna tält och liggunderlag utan på pakethållaren bak. Totalt 54 liter packvolym. Klarar jag mig på det tror ni? Eller behöver jag köpa lowriders också? Lite problem vad jag förstår då jag har en scoot sportster p3 med dämpad gaffel...
Hur mycket volym brukar ni behöva? Blir ju en del packning ändå med kök, kläder, hygien m.m.

Tacksam för svar :)

asbrink
 
Det är ungefär som när man ska prova hur stor ryggsäck man behöver. Man måste testa! Tex. provpacka i de cykelväskor man redan har. Utrustningen som "blir över" kan man med fördel packa ner i en kartong. Sen är det enkelt att räkna ut vilken väsk-volym man behöver införskaffa ytterligare.
 
Senast ändrad:
Bör räcka för en tur under sommarhalvåret. Men som sagt så vet man först efter man provpackat och rensat bort ca 1/3-del! ;)
 
Totalt 54 liter packvolym. Klarar jag mig på det tror ni?

Om du har plastkort, o tar in på hotel, o äter ute, inga problem. Ska du däremot tälta och laga mat är det alldeles för lite. Det bästa är en BOB, de är smidiga att hoja med ingen vikt på ramen, och man får med det man behöver.
 
Gör som jag gjorde med min p3a byt framgaffel.
Ska själv ut ca 1 månad och tänkte köra med väskor både fram och bak.
Lycka till!
 
Det är en god idé att testa cykeln fullpackad. Den blir i regel mer stabil med fyra väskor än med två. Med bara bakväskor kan det hända att styret börjar skaka då framänden lättar, särskilt vid lite högre hastigheter.
 
Med bara bakväskor kan det hända att styret börjar skaka då framänden lättar, särskilt vid lite högre hastigheter.

Framförallt, i det fall man bara har en väska på styret, så blir styret instabilt i ordets sanna bemärkelse. Man kan inte släppa det ens en sekund utan att det omedelbart vrids med krasch som påföljd.
 
hej!
din dämpad fram gaffel är helt ok, ingen fel med det, du kan har fram väska!
3 månat är en lång tid. ska du tälta hela tiden?
jag tycker för 3 månad tur behover du boda fram o back väska. jad har vaude på fram gaffel och ortlieb (som är BÄST!!) på backsidan.

kan rekommendera att har INGENTING som är tung på ryggen när du cyklar, jag lover efter 3 dagar bli du rätt irritirade med den 6litre ryggsak. en liten 'camelbak' med vatten gå bra, till ex, camelbak LOBO.

var ska du cykel från o till?
 
Tack för alla bra svar, de blir verkligen till hjälp :) Blir nog ett par lowriders också, med tanke på risken för instablitet. Behöver jag då några speciella för dämpad gaffel? jag är inte så sugen på att byta gaffel. Eller funkar det med några billigare lowriders, typ biltema som tar 98 spänn paret? Såg att cykelnetto hade några speciella för just dämpad, men de var så förba...at dyra.

Jag ska cykla från sörmland till Italien via blekinge, tyskland och sen ta en gammal rommarväg över alperna, via augustus....?. Alt. så länge jag orkar och tycker det är roligt. Tar ev. tåget eller ryan air hem men det får vi se. Tar gärna imot tips och ideer om resvägen. :) Jag ska inte tälta hela tiden, men så mycket som möjligt i Sverige i alla fall, tänkte väll i störta möjliga mån skippa att slå upp tältet och bara använda sovsäck med myggnät.

Har tidigare kollat på kärra men härde att de skulle göra cykeln instabil och vara jobbiga att släpa på. Men det är ju ett alternativ, en sån Nepal då i så fall lite blligare då jag tycker BOB är för dyra.

Någon som har någon erfarenhet av Deuter:s packväskor? Tänkte dem som ett alt. till Vaude:s,de ska tydligen göra ryggsäckar av väldigt hög kvalitet, så de kan kanske göra cykelväskor också?

Tack igen för alla bra svar!

Mvh
asbrink
 
Senast ändrad:
Jag cyklade i Laos med bara bakväskor - inte ens styrväska - och det funkade bra. Annars har jag både fram- och bakväskor, men ingen styrväska. Jag tycker att det bör funka bra med två bakväskor plus en stor stabil styrväska om man är bra på att packa lätt och har lätta saker (tex tält, kök och kamera). Stabilitetsproblem får man ju främst om man har tungt lastat bak eller ojämn fördelning.
 
Beror nog även på om man cyklar på en 26" eller 28" cykel, en 26" har lättare för att stegra och alltså lättare att styret börjar vingla etc.

Packar du lätt eller tungt?

Har inte jätte mycket erfarenhet, själv cyklade jag till Prag med bara bakväskor på min 28" och upplevde aldrig problem i hastigheter under 55km/h. Nedför Karpaterna gick det bitvis snabbare när man lättade på bromsen och då började det vingla lite så jag körde aldrig snabbare än 70, då det var ganska kurvigt.

Hade ca 16kg packning. I detta ingick tält, spritkök, etc uppdelat för två personer.

Mvh Gustav
 
Jag räknar inte med att vikten sticker iväg över 22 kg, i och med att jag cyklar ensam så är jag också ensam om att släpa på tält, kök m.m. Annars har jag mest lätta grejer.
Nu har jag hur som helst köpt två 24 l bak-packväskor, så det är väll bara att prov-packa och ta några testturer. Jag har planerat att korsa alperna så då lär det bli en del utförs, och uppförs för den delen. Får se till att ta med ett gäng extra bromsklossar, annars kan det bli en del fritt fall kan tänkas ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinas Pedalen klickar och kedjan (möjligtvis) låter mycket vid kullersten Långcykling 4
Hampe88 hur mycket vatten Långcykling 3
skiman Hur mycket mat? Långcykling 5
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
groniz Hur mycket är en beg: GT ZR 5.0 värd?? Långcykling 3
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 35
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.