Hur mycket dun?

Lofvikten [m/g]

Min tes är som tidigare Loft-->Isolering så loft/vikt borde vara ett bra mått på liknande jackor.

Så lägg jackan på golvet, mät antal mm loft och dividera med vikten på jackan.

Så fram med era dunprylar så får vi se...

Min sovsäck hade jag redan mätt på

20 cm loft på min BigHorn SDL på 1730g =200/1730=0,11mm/g

Får återkomma med dunjackorna...
 
Höfta kan man nog göra men det blir knappast en exakt vetenskap. Ytterligare saker som påverkar lär tex vara sömnadsmetoden ("genomsydda dunkanaler" vs. "lådväggskanaler" eller vad det kan heta på svenska), + yttermaterialets förmåga att blockera vindens kylande verkan och fuktinträngning.

Sen tror jag att i praktiken kan nog dunplagg/sovsäckar med hög fillpower och liten dunmängd i vissa lägen vara kallare eftersom loftet blir känsligare för tryckpåverkan. Om jag tex lägger en handske på min sovsäck eller väst med 750+ dun blir de platta direkt. Med mer fjäder och fyllnadsmaterial står nog plagg/säckar emot sånt bättre.
 
jamo; sa:
Höfta kan man nog göra men det blir knappast en exakt vetenskap. Ytterligare saker som påverkar lär tex vara sömnadsmetoden ("genomsydda dunkanaler" vs. "lådväggskanaler" eller vad det kan heta på svenska), + yttermaterialets förmåga att blockera vindens kylande verkan och fuktinträngning.

Det stämmer, jag skrev tidigare:
"Hur bra dunet isolerar beror naturligtvis på hur mycket luften kan rotera i jackan, hur mycket av jackan som är dun etc. Hur den är sydd, genomgående sömmar, ytmaterial etc."

Men som ett generell höftning så fungerar det nog;-)
 
För att öka förvirringen

Jag försökte klura ut förhållandet mellan olika dunkvaliteter och vilka volymer de fyller när jag planerade sömnaden av en quilt härförleden. Det känns inte som om jag kom till vägs ände, men följande fann jag:
-Det finns ett svenskt(?) system som Engmo dun använder sig av. Maxkvalitet är 10. Vid närmare efterforskningar visade det sig att det fanns högre mättal, men man satte alltid 10 även om det var 13. Hur detta system funkar jämfört med amerikansk fillpower tröttande Engmo så småningom på att plocka fram info om.
-Det finns ett engelskt (?) system för fillpower som är obehagligt likt det amerikanska. 750 betyder alltså inte samma sak i båda systemen.
-Genomgående så är det så att de volymer en viss mängd dun klarar av att fylla beror på vilken belastning man utsätter dunet för. Se http://www.phdesigns.co.uk/techdown4.php
för en utmärkt beskrivning av detta.

Svårigheten man då landar i är: Hur liknar denna artificiella belastning kanalerna i min dunjacka/sovsäck? Dvs innebär det att man verkligen kan räkna med att en viss vikt av dun av en viss kvalitet fyller ut den volym jag har på kanalen?

Så småningom landade jag i att räkna med den modell som tidigare redovisats m h a högstadiematten här i tråden. Den används t ex av konstruktören på denna sida:
http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=5&cid=6

Jag har inte fått dunet ännu, så jag vet inte om det stämmer.

Rent allmänt så tror jag att den viktigaste variabeln för isoleringsförmågan är loftet. Under förutsättning att man har ett material som håller luften stillastående. Så när man skall välja mellan några säckar lägger man dem på golvet i butiken och mäter loftet. Den som är tjockast är varmast oavsett temperaturangivelser från tillverkaren eller hänvisningar till "speciella fackkonstruktioner" och "high-tech material".

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
MSLink En jacka för den som svettas mycket i ryggen? Kläder 9
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
thomas.gbg Hur mycket bränsle? Kläder 5
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
Avslut090305 "Syntet-Dun-Jacka?" Kläder 10
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.