Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka

Hej,

Ska om några veckor fjällvandra för första gången. Kommer att utgå från Kebnekaise fjällstation och runda Kebnekaise via Tarfala- Sälka-Singi. Eventuellt kommer det bli ett toppförsök om tiden räcker till. Är inte ute efter att springa igenom sträckan utan kommer ta det rätt så lugnt. Funderar dock över hur krävande är sträckan Tarfala till Sälka är? Finns det något lämpligt ställe att tälta på under på vägen om vi inte tar sträckan under en dagsetapp?

/Johan
 
Hur hade ni tänkt gå efter Tarfalapasset?
Tänker ni gå ner mot Sälka via Koupervagge, Kaskasavagge eller gå hela Trepassleden till Unna Räita och vidare?
Kan vara relativt krävande beroende på vägvalet, kan bli många höjdmeter om ni tänkt er ända till Unna Räita först. Förbered er på att det blir mycket sten och snö. Den 18 juli 2008 var ca 50% av området fortfarande täckt med snö. Kan vara jobbigt om snön inte bär. Vid Tarfalasjön finns det ett antal rensade tältplatser. I övrigt går det att hitta tältplatser, men de är verkligen inte många.
Mycket vackert och kargt område är det. Kanske inte det jag skulle rekommendera som första fjällvandringstur dock.
Det mesta går ju att förverkliga med rätt inställning och noggranna förberedelser.

God tur!
 
Inga större problem

Hejsan!

Nu var det ett gäng år sen jag gick den vägen, men så vitt jag minns var det inte allt för ansträngande. Enda lilla svårigheten var att ta sig från Tarfala och upp till passet mellan Kaskatjåkka och Kebnekaise, men det berodde i vårat fall nog mest på att vi hade dimma och kom en bit bort från stigen.

Tältplatser är det som vanligt ganska ont om uppe i tvärdalarna även om det går att hitta några små plättar här och där, men så fort som ni kommit ner till kungsleden finns det gott om tältplatser.

/ Stefan
 
Hur hade ni tänkt gå efter Tarfalapasset?
Tänker ni gå ner mot Sälka via Koupervagge, Kaskasavagge eller gå hela Trepassleden till Unna Räita och vidare?

Tänken var att gå ner via Kaskasvagge. Tror definitivt att vägen via Unna Räita hade blivit lite för masstigt. Var det mycket snö på den sträckan?

/Johan
 

avslutad210712

Gäst
Tycker att det känns som en rätt lång etapp med tanke på att Ni tänker ta två passövergångar som vardera renderar några höjdmeter.

Angående att hitta vägen så skall Ni gå uppe på moränkammen (om de nu är en sån...) som syns tydligt i kanten på glaciären. Inga större problem att se den och troligen inga större problem att hitta dit om vädret är snällt mot Er. Syns tydligt var folk har passerat över snötungorna som går ut i Tarfalasjön.

Tältplatser finns det som sagt nere vid Tarfalasjön, där leden går i kanten av Svarta sjön finns också minst en uppröjd tältplats alldeles vid vattnet, längst inne i Kuopervagge skall det också finnas tältplaster men jag tyckte det såg rätt blött ut därnere - vi gick en bit uppe på bergssidan så det var svårt att se, i Kaskasavagge finns det tältplatser där "leden" går mellan passövergångarna och en bit längre västerut ner mot Singi. De senare var dock rejält blöta när vi tältade där i juli 2004.
 
Guobirvagge har ont om tältplatser (ens någon?) i de inre delarna. Däremot finns flera helt OK i inre delarna av Kaskasavagge.

HåkanF
 
Minst en tältplats finns inne i koupervagge.

Jag låg där för några år sen. Den ligger på norrslutningen av drakryggen ganska mitt på stigen/"leden". Man får kanske gå 15-20 min från det man avviker från trepassleden längs sjön i västlig riktigt.

Tycker det var ett rätt lagom dagsetapp därifrån till Tarfala.
 
Jag gick för några år sedan Gaskkavaggi upp från Kungsleden o sedan över passet till Goubirvaggi för att sedan gå ner till Kungsleden igen. Av misstag hamnade vi på södra sidan av Gaskkajohka och det var blockterräng hela vägen upp. Endel stenar låg stilla andra inte. Jobbig vandring mao. Förmodligen skönare vandring på norra sidan av dalen. Vi hittade en tältplats längst upp vid precis vid sjön uppe i Gaskkavaggi. En torr o solig sommar så det kan ha varit sjöbotten som vi sov på. Inte jättemjukt, men platt o helt klart sovbart.

När vi gick över Goubirvaggi så har jag för mig att vi passerade någon slags "sandstrand" på södra sidan av Goubirjárvvit. Givitvis var väl vattennivån lite lägre där med. Men om jag minns rätt tror jag att man kunde ha slagit upp ett tält där också. Vi fortsatte dock ner till Kungsleden o följde den en bit till. Vandringen var betydligt skönare här.
 
Som någon redan påpekat är det ganska tufft som första vandring i fjällen. Inte särskilt svårt, men om man är ovan kan några timmars vandring i blockterräng knäcka det bästa humör, särskilt om vädret är vått så att stenarna blir hala.

Men som sagt, vet man vad man ger sig in på och om vädret är fint så är det en mycket fin tur.

Så - om ni inte har erfarenhet från andra steniga bergsområden skulle jag dock som förstavandring runt Kebnekaise rekommendera att man går Nikka-Vistas-Nallo-Sälka i stället. Också det en mycket fin tur som dock inte bjuder på samma blockhav och passövergångar som den ni först tänkt er. Men om ni blir bitna så finns Kuopervagge och Kaskasavagge, eller kanske rent av hela jojo-leden, kvar att upptäcka vid senare turer.
 
Tänken var att gå ner via Kaskasvagge. Tror definitivt att vägen via Unna Räita hade blivit lite för masstigt. Var det mycket snö på den sträckan?

/Johan
Jo det var en hel del snö runt de högre partierna! Tyckte dock inte att det innebar några större problem. En del genomtramp ibland bara! Gaiters rekommenderas för att inte få snö i kängorna!

God tur!
 
Så - om ni inte har erfarenhet från andra steniga bergsområden skulle jag dock som förstavandring runt Kebnekaise rekommendera att man går Nikka-Vistas-Nallo-Sälka i stället. Också det en mycket fin tur som dock inte bjuder på samma blockhav och passövergångar som den ni först tänkt er. Men om ni blir bitna så finns Kuopervagge och Kaskasavagge, eller kanske rent av hela jojo-leden, kvar att upptäcka vid senare turer.

Har funderat på den vägen, men (rätt eller fel) trodde att den kanske tar lite längre tid än vår nuvarande plan.

Vad tror du att vi ska räkna för tidsåtgång för sträckningen fram till Kebnekaise, i lugn takt. Vi kommer att komma till Nikkaluokta på em och skulle eventuellt kunna ta båt upp en väg upp i vistas för att spara tid.

/Johan
 
Vad tror du att vi ska räkna för tidsåtgång för sträckningen fram till Kebnekaise, i lugn takt. Vi kommer att komma till Nikkaluokta på em och skulle eventuellt kunna ta båt upp en väg upp i vistas för att spara tid.

/Johan

Tja, en fyra fem dagar bör det väl gå på fram till Kebnekaise utan att man förtar sig.

Om ni kommer på em till Nikka och tar båten så hinner ni väl med några km från båtlänningen upp i Vistasvaggi första dagen. Andra dagen är det inga problem att hinna en bit förbi Vistasstugan upp mot Nallo. Dag tre hinner man utan problem till Sälka.
Och därifrån har man en ganska dryg dagsetapp till Keb, men det går ju också att dela upp den sträckan i två korta delar om man vill.

Summa summarum så tror jag inte att tidsskillnaden mellan de två vägarna är så stor.
Det är visserligen möjligt att gå från Tarfala till Sälka på en dag, men inget jag skulle rekommendera. Jag har gjort det en gång i dåligt väder via Kuopervagge åt omvänt håll. Och jag vill minnas att det tog 13 timmar. Och ska ni över passet mot Kaskasavagge också så tror jag att det tar längre tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
Elvah Sträckan Nordsätern - Storådörren - Vålån vid midsommar? Fjällvandring 4
punchdrunk Båtar utmed sträckan Kvikkjokk - Saltoloukta Fjällvandring 7
Lars G A Sträckan Kåtokvagge-Litnokstugan, hyfsat enkel? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Humran Någon som gått sträckan Helags-Vålåstugorna? Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
perwickström Sträckan Nikkaloukta-Kebnekaise i juli Fjällvandring 8
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.