Hund och Sareks nationalpark

avslutad210712

Gäst
Även om jag nog håller med iof, så kanske det finns vissa argument mot hund i ett enda ställe i landet. Och om det nu är så att man med stor chans kan få se en stor älg på nära håll i Rapadalen eftersom den just inte har skällts på utav 100 jyckar i sommras, så tycker jag det är ganska OK med det. Man kan väl ta en Sarek tur utan hund och sen gå alla dessa fina andra Vandringsleder med hund (och utan Älg)?

Ha en bra tur!
Jonas


Vill man se älg är det bara att köra E4:an mellan Kalix och Töre för där står de flockade mot viltstängslet i parti och minut. Och kör man tidigt på morgonen så är det minst en dag i veckan älg inne på E4:an. Kanske viltstängslet är uppsatt för att stänga inne älgarna på E4:an för turisterna :)
 
Jag och min flickvän tänkte gå längs Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk i sommar och vi vill ta med hunden. Kungsleden passerar ju i utkanten av Sareks nationalpark och vi undrar om man kan ta med sig en hund. Normalt sett får ju hundar inte vistas i nationalparker
Ett alternativ om man är osäker är ju att ta den s.k. cykelstigen ut från Aktse istället för Kungsleden. Det är ju bara mellan Aktse och Kvikkjokk som Kungsleden går in i Sarek.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Hundar..

Jag och min flickvän tänkte gå längs Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk i sommar och vi vill ta med hunden. Kungsleden passerar ju i utkanten av Sareks nationalpark och vi undrar om man kan ta med sig en hund. Normalt sett får ju hundar inte vistas i nationalparker men i Abisko går det bra så länge man rör sig längs leden.

Är det någon som vet om man kan ta med sig en hund den sträckan?

Förvisso Får man inte ta in hundar inom nationalparksgränsen men..big deal, nu nuddar precis i ytterkanten, knappt det.... Ta med du hunden och passera förbi!

Sunt förnuft är vad som gäller....

//A

Ps: Man Får inte heller gå mot röd gubbe!
 

avslutad210712

Gäst
I Sarek får man medföra hund efter Kungsleden.

-----citat---
Hund
Det är förbjudet att medföra hund i nationalparken. Under tiden 1 januari - 30 april får du medföra kopplad hund. Kopplad hund får dock medföras hela året på Kungsleden genom parken.
-----slut citat----
 
Vill man se älg är det bara att köra E4:an mellan Kalix och Töre för där står de flockade mot viltstängslet i parti och minut. Och kör man tidigt på morgonen så är det minst en dag i veckan älg inne på E4:an. Kanske viltstängslet är uppsatt för att stänga inne älgarna på E4:an för turisterna :)

Är det där dom håller till? Jaha. Jag har tyska vänner som kom till Småland och är övertygade om att "Älg" är en uppfinning som bara finns på skyltar och mousepads för att locka tyska turister. Dom gick så långt som att fråga ett ganska tamt rådjur brevid sommarstugan efter Älg... :)
 
Helt rätt med hundförbud. Alla hundägare ha full koll på sina hundar, enligt egen utsago men skulle man tillåta hund i nationalparker eller att hundägare har okopplade hundar så skulle det snart drälla av lösspringande hundar som jagar renar, ripor, älgar och lemlar överallt i fjällen.
 

avslutad210712

Gäst
Helt rätt med hundförbud. Alla hundägare ha full koll på sina hundar, enligt egen utsago men skulle man tillåta hund i nationalparker eller att hundägare har okopplade hundar så skulle det snart drälla av lösspringande hundar som jagar renar, ripor, älgar och lemlar överallt i fjällen.

Vem har till att börja med pratat om okopplade hundar. Och varför skulle hundarna ställa till med mer problem i en nationalpark jämfört med fjällen i övrigt. Varför inte i så fall ett generellt hundförbud överallt i fjällen så är problemet löst en gång för alla. Som sagt den enkla svenska vägen - ett fåtal missköter sig och då skapar men ett förbud som drabbar även flertalet som sköter sig.
 
Vem har till att börja med pratat om okopplade hundar. Och varför skulle hundarna ställa till med mer problem i en nationalpark jämfört med fjällen i övrigt. Varför inte i så fall ett generellt hundförbud överallt i fjällen så är problemet löst en gång för alla. Som sagt den enkla svenska vägen - ett fåtal missköter sig och då skapar men ett förbud som drabbar även flertalet som sköter sig.

Vore det verkligen bättre med ett totalt hundförbud i hela fjällvärlden, än i några avgränsade områden (nationalparkerna)?

Jag har inte något emot kopplade hundar i fjällen, men om man exempelvis skulle tillåta kopplade hundar i Sarek så dröjer det nog inte länge innan en liten klick hundägare påpekar att de har "mentalt koppel" på sina hundar och att de därför ska få springa lösa. Ett totalförbud är enklare, om än lite brutalt.

Det som skrevs om att hundar skulle störa djurlivet i Sarek verkar i mina ögon vara det starkaste (enda?) skälet att förbjuda dem.

EDIT: Jag vill poängtera att jag inte har något emot hundar i fjällen. De hundar jag irriterat mig på har undantagslöst varit lösspringande hundar i stadsmiljö, och bara en liten del av dem. Jag tycker som du, Björn, att det är synd att en liten klick som missköter sig ska förstöra för alla andra.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Vore det verkligen bättre med ett totalt hundförbud i hela fjällvärlden, än i några avgränsade områden (nationalparkerna)?

Jag har inte något emot kopplade hundar i fjällen, men om man exempelvis skulle tillåta kopplade hundar i Sarek så dröjer det nog inte länge innan en liten klick hundägare påpekar att de har "mentalt koppel" på sina hundar och att de därför ska få springa lösa. Ett totalförbud är enklare, om än lite brutalt.

Det som skrevs om att hundar skulle störa djurlivet i Sarek verkar i mina ögon vara det starkaste (enda?) skälet att förbjuda dem.

EDIT: Jag vill poängtera att jag inte har något emot hundar i fjällen. De hundar jag irriterat mig på har undantagslöst varit lösspringande hundar i stadsmiljö, och bara en liten del av dem. Jag tycker som du, Björn, att det är synd att en liten klick som missköter sig ska förstöra för alla andra.

Nej självklart tycker jag inte att ett totalförbud vore något bra för det skulle drabba oss och vår hund lite väl hårt :)

Lösspringande hundar stör självklart djurlivet men en kopplad hund stör inte mer än en människa.

Som det är idag så går redan folk i åtminstone Padjelanta trots hundförbudet med hundar dvs de som struntar i lagen struntar redan i dag i den.

Själv skulle jag vilja att det åtminstone skulle vara tillåtet med kopplad hund efter markerade leder vilket tex skulle öppna Padjelantaleden. Sarek skulle vara stängt förutom Kungsleden men det kan jag stå ut med. Det trista idag är för oss som vill gå långa sträckor genom fjället är att vi kommer till Ritsem norrifrån och sen är det stängt. Om åtminstone Padjelantaleden skulle vara öppen skulle man kunna fortsätta den vägen och ner till Kvikkjokk alternativt Sulitelma eller Silvervägen.
 
nära leden

kunde ju vara som fisket kring padjelanta-leden,dvs ha hunden inom 1km radie från leden åtminstone.
Så mycket djurkontakt har man ju inte,frånsett renar,och kopplade hundar och renar brukar ju inte vara problem.
 
Personligen tycker jag att förbud mot kopplade hundar i Sarek och Padjelanta (och andra nationalparker) är idiotiskt /...

Vem har till att börja med pratat om okopplade hundar. Och varför skulle hundarna ställa till med mer problem i en nationalpark jämfört med fjällen i övrigt. Varför inte i så fall ett generellt hundförbud överallt i fjällen så är problemet löst en gång för alla. Som sagt den enkla svenska vägen - ett fåtal missköter sig och då skapar men ett förbud som drabbar även flertalet som sköter sig.

Förbudet i parkerna gäller alla hundar under barmarksperioden. Varför man har hundförbud i nationalparker beror kansk på att de är nationalparker. Fråga länstyrelsen! Att tillåta kopplade hundar i parkerna leder till fler lösspringade hundar. Alla hundägare är inte som du, det finns ju de som redan tar in hundar i parkerna trots förbud.

Totalförbud går inte, jägarna måste få jaga och de har en väl fungerande organisation som stärcker sig ända in i riksdagen.

Lagar och förbud finns av olika anledningar och de är till för att de fåtal som inte sköter sig. Om alla sköter sig och tar sitt ansvar behöver vi inga förbud eller lagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.