Höstvandring i Sarek

Eftersom jag inte har möjlighet till någon semester i sommar planerar jag att genomföra en vandring i början av hösten. Tanken är en vandring i Sarek från den 17 - 26 september. Min fråga är hur det är att vandra i Sarek denna tid på året? Hur är vädret och vattennivåerna? Hur långt gången är hösten?

Det jag skulle vilja uppleva är en fin höstvandring med vackra höstfärger. Tips på andra fina områden att vandra i den tiden på året mottages också tacksamt.

Tack på förhand!
 
Du får nog vara inställd på allt vid den tiden i fjällen. Finväder och 10 grader eller snö, ingen kan veta. vi ska upp veckan innan, jag är inte 100% säker pga min fot. Tar med kläder för vinterväder. Bl.a. blockhav är nog rent farligt/omöjligt med mycket snö så jag hoppas på vanligt höstväder utan snö. Lycka till!
 
Eftersom jag inte har möjlighet till någon semester i sommar planerar jag att genomföra en vandring i början av hösten. Tanken är en vandring i Sarek från den 17 - 26 september. Min fråga är hur det är att vandra i Sarek denna tid på året? Hur är vädret och vattennivåerna? Hur långt gången är hösten?

Det jag skulle vilja uppleva är en fin höstvandring med vackra höstfärger. Tips på andra fina områden att vandra i den tiden på året mottages också tacksamt.

Tack på förhand!

Svaren på dina frågor varierar från år till år. För åtskilliga år sedan besökte jag ett område betydligt längre söder ut för att uppleva höstfärgerna. Jag kom för sent, allt var över. Året därpå åkte jag två veckor tidigare. Kom upp i strålande väder, men när jag tittade ut första morgonen var det c:a 20cm snö och mer föll under hela dagen.
Höst i fjällen kan emellertid vara underbart vackert och i år har jag vissa planer på att försöka "träffa rätt". Vill du ha litet inspiration för en höstvandring så kolla den här länken: http://www.rapadalen.de/
Hoppas att du kommer iväg och får en fin vandring.
 
Tack för era svar. Det låter som att det kanske är lite väl sent på året för att få några höstfärger. Vilken tid tror ni är störst chans? Jag har kanske möjlighet att laborera lite med min semester och ta den lite tidigare. Annars statsar jag nog på att vandra längre söderut.

Tack för länktipset OBD, fantastiskt vackra bilder.
 
I fjol var jag i Sarek t.o.m 16/9 och då sprakade höstfärgerna rejält på flera håll och det tror jag säkert att dom gjorde även under den period du tänkt vandra. Här är Njabbetjåkkå under min sista vandringsdag.

Tyvärr var passerade jag inte genom Rapadalen det året men kan bara tänka mig hur storslaget det måste vara om man prickar in rätt tid där! Svårt att veta när det peakar från år till år så det lär nog bli att chansa lite.
 
18-25 september 2008 vandrade jag i Sarek och jag kan inte tänka mig bättre omständigheter: maximala höstfärger och minimalt vattenstånd. Dock snö på topparna, så jag gissar att toppbestigning vore farligt om man saknar relevant erfarenhet/utrustning. Sedan hade vi tur med vädret eftersom det mestadels var varmt och soligt, bara en morgon vaknade vi i ett vitt landskap av frost (som smälte bort redan efter en halvtimmes sol). Se bilder här. Men som de andra skriver, omständigheterna varierar ju från år till år...
 
Fantastiska bilder Mats. Det kanske är värt att chansa om det finns möjlighet att få uppleva Rapadalen i sådana höstfärger.
 
Jag har varit uppe några gånger precis vid månadsskiftet augusti-september och då har inte höstfärgerna kommit någon gång, även om man kunnat ana att något är på väg. Alla gånger har vi sett snö/frost på topparna på morgonen.

Så för att sammanfatta alla svar hittills så verkar det väl vara så att hösten kommer någon vecka in i september, men risken att vintern kommer samtidigt är rätt stor.
 
18-25 september 2008 vandrade jag i Sarek och jag kan inte tänka mig bättre omständigheter: maximala höstfärger och minimalt vattenstånd. Dock snö på topparna, så jag gissar att toppbestigning vore farligt om man saknar relevant erfarenhet/utrustning. Sedan hade vi tur med vädret eftersom det mestadels var varmt och soligt, bara en morgon vaknade vi i ett vitt landskap av frost (som smälte bort redan efter en halvtimmes sol). Se bilder här. Men som de andra skriver, omständigheterna varierar ju från år till år...
En fantastiskt fin bildserie från er hösttur i Sarek! Tack!

Lars Östlin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
laurentiusweg Sarek – Höstvandring, hemma igen Fjällvandring 14
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
elektronmusikern Höstvandring? Fjällvandring 11
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
DrSlurf Höstvandring i september? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
skogsvakt Höstvandring nära gbg Fjällvandring 0
skogsvakt Höstvandring Norge, Elgå Fjällvandring 13
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Douglas_76 Höstvandring Fjällvandring 4
osempa Höstvandring i Keb Fjällvandring 4
Höstvandring Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.