Högre priser med rabatt på Addnatures rea

Högre priser med rabatt på Addnatures rea


Den 27/2 skrev jag i ett inlägg här på utsidan om att jag tänkte köpa La Sportiva Tora som min första klättersko. I tråden skrev jag att priset då var 549kr.

Idag när jag var inne på Addnature så såg jag att skon fanns med på deras rea, jag hade tänkta att köpa den direkt när jag helt plötsligt att priset var 559kr med 30% rabatt avdragen.

Nu blev jag helt plötsligt inte lika intresserad att handla på Addnature längre.

Jag skrev ett mail till addnature för att få en förklaring här kommer mailet:

Jag har en fråga

Jag tänkte köpa La Sportiva Tora

Priset var den 27/2 549kr vilket jag skrev i en tråd på utsidan.se
Nu såg jag samma sko på er rea, priset är nu 559kr.
Enligt informationen så är rabatten redan avdragen.
Priset borde vara 384.30Kr när 30% rabatt är avdragen (356.80kr den 4/3)

Hur går det till rea och rabatt brukar innebära lägre priser inte högre.


Jag återkommer med deras svart om jag får något.

MEN
Min personliga åsikt är att jag gillar inte sånt här.
En liten klädaffär på gatan kan jag förvänta mig att de kan bluffa så med priserna, men inte en av Sveriges största webbutiker för friluftsprylar.


Vi får se vad de svarar.

MVH
zzeezz
 
Jag misstänker att många näthandlare (oavsett område) anpassar sig ganska snabbt (eller t o m automatiskt) efter den svenska kronanas obefintliga värde.
 
Inget försvar, kanske förklaring

Ofta så är ju rea baserad på "ordinarie listpris", "rekommenderat utpris", eller vad det nu brukar heta, och så en viss procentsats rabatt på det.
Just Addnature ligger ju normalt under det ordinarie listpriset på de allra flesta varor.

Men visst skulle det kännas snopet om just den grej man spanat in blir dyrare på rea! :)
 
Jag råkade ut för exakt samma sak när vi tittade på DVD-spelare till bilen för några år sen.

Den fanns för ordinarie pris 1295 i ett par veckors tid. När vi bestämt oss för att köpa den så var ordinarie pris 1595, men den var prissänkt till 1395...
 
Ofta så är ju rea baserad på "ordinarie listpris", "rekommenderat utpris", eller vad det nu brukar heta, och så en viss procentsats rabatt på det.
Just Addnature ligger ju normalt under det ordinarie listpriset på de allra flesta varor.

Men visst skulle det kännas snopet om just den grej man spanat in blir dyrare på rea! :)

Det är som du säger, men det är inte lagligt och det vet varenda affär och dom skiter högaktningfullt i det. Rabbat och rea ska utgå från varans normal pris i butiken och inte från någon prislista som inte använd till vardags.
Tyvärr så ser det lika dant ut i alla brancher och efter som det saknars både straff och någon myndighet som kontrollera så är det vi kunder som via sånna här trådar kan göra varandra uppmärksamma på butiker som försöker lura oss.
 
Det blir lätt lite ohygieniskt med rabattsatser och cirkapriser osv. Cirkapris är f ö inte nån juridisk term och ställer inga krav på handlaren. "Ordinarie pris" däremot måste ju ha nån slags förankring till vad som är normalt på just det stället.

Att sedan det ordinarie priset kan variera under året är ju inget fusk utan beror ju snarare på att utpriset i hög grad är inköpsprisbaserat och att importpriser och inköpspriser är rätt ostadiga i tider som dessa.

Annars är ju detta med ett "lågt" pris och ett annat högre referenspris ett mycket effektivt sätt att påverka en köpare. T o m andra siffror som inte ens egentligen påstås vara direkt relevanta har betydelse för hur de flesta uppfattar ett pris. De flesta har en tydlig förmåga att tänka relativt, och då relaterar man helt enkelt till det mest relevanta som finns att tillgå, även om det ibland innebär väldigt låg relevans.

Om vi bortser från det lite oetiska eller möjligen bara krångliga som medfört att prissättningen på de aktuella skorna framstår som vilseledande, så är förstås ett mycket bra sätt att bilda sig en uppfattning om priset, att jämföra med priset för samma vara på andra inköpsställen.
 
Visst är det vanligt. Fick reklam förra veckan från InterSport att den hjälmen som jag köpte för 2 veckor sedan fanns till rea-priset 399 kronor. Bara det att för 2 veckor sedan kostade den 300 kronor i butiken :)

Nu stod det iofs också i samma utskick att ordinariepris på den var 799 kronor så jag får väl vara glad att jag köpte den innan rean.
 
Visst är det vanligt. Fick reklam förra veckan från InterSport att den hjälmen som jag köpte för 2 veckor sedan fanns till rea-priset 399 kronor. Bara det att för 2 veckor sedan kostade den 300 kronor i butiken :)

Nu stod det iofs också i samma utskick att ordinariepris på den var 799 kronor så jag får väl vara glad att jag köpte den innan rean.

Ännu en typ exelmpel hur det inte får gå till. Ordinariepriset är ju 300kr som du gav, skulle vilja se någon annosera "Nu 399kr, ord.pris 300kr" :)
 
Ännu en typ exelmpel hur det inte får gå till. Ordinariepriset är ju 300kr som du gav, skulle vilja se någon annosera "Nu 399kr, ord.pris 300kr" :)

Det var ordinariepriset DÅ. Det finns inget som hindrar dem att höja ordinariepriset med jämna intervall.

MEN, det här hittade jag t.ex. hos Konsumentverket:

"Med ordinarie pris avses enligt Marknadsdomstolens praxis ett pris som faktiskt har tillämpats på säljstället under en inte alltför kort tid. För att en jämförelse mellan ett "nu"-pris och ett högre pris på en vara ska anses vederhäftig måste företaget kunna visa att varan också har sålts till det högre priset under en tid. "

Produkten måste alltså ha sålts till ordinariepriset under en viss tid innan man får rea ut den.
 
Japp, ordinarie pris är så tillvida reglerat medan däremot Cirkapris är den verkliga luringen. Minns inte nu, men det kanske var ytterligare nån annan variant som stod hos Addnature?
 
En variant på ordinarie pris är väl rekommenderat pris, hur pass väl förankrat måste ett sådant pris vara?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.