Höga kärl till trangia

Tursällskapen börjar bli fler som regel snarare än undantag och därför upplevs trangias kokkärl ofta alldeles för litet.

Jag vill kunna koka pastan, röra ner tomatsåsen och få plats med köttbullarna i samma kärl.

Särskilt nu på vintern kan jag inte ställa undan nånting på marken utan att det strax har frystemperatur.

Eftersom trangiaköket inte kan bli bredare tänker jag att jag istället borde bygga på höjden.
Jag hittar inga höga kärl i trangias sortiment men har sedan tidigare alternativa kokkärl som passar till trangias kök.

Har ni andra några tips på just höga kokkärl eller löser ni detta problem på något annat sätt?

Ta hand om er!
 
För att svara på min egen fråga verkar det som att trangia har försökt lösa detta med https://trangia.se/shop/lagerkarl-125-4-5-l/
Ett större kärl att använda i stekpanneläget.

Jag får för mig att man får mycket sämre effekt i stekpanneläget jämfört med det nedre läget - men jag kan kanske inte få allting.

Det blir till att prova.
 
Grytmysare och mattermos är tänkbara knep. Finns också en högre Trangiakastrull typ 2,5 L som passar nere i Trangias övre vindskydd 25-varianten.

De stora kastrullerna i stekpanneläget funkar dåligt även på sommaren om man skall koka t ex pastavatten.

Om du letar i äldre trådar finns flera andra bra tips.

Thure
 
Tvåliters-kitteln bör passa åtminstone i det större Trangiaköket. Annars löser en grytmysare många problem. Stoppar jag min enlitersgryta i grytmysaren efter uppkok, så är maten fortfarande för het att äta efter 10 minuter.
 
[IMG alt="canoe"]https://www.utsidan.se/memberpic.php/square200/15614[/IMG]

canoe

Svante Fredén​

För drygt 20 år sedan var jag på en kajakkurs. Vi var 7 personer i patrullen. Vi använde 2 Trangiakök och 3 spritbrännare. Utöver Trangiagrytorna använde vi en 26 cm plåtstekpanna, och en 3-liters aluminiumgryta.
Senare har jag letat efter en gryta som passar ovanpå Trangiaköket. Och Trangia har en 4-litersgryta som passar, och köket får plats inne i grytan. Vi köpte 2 grytor innan vi åkte på sommarens scoutläger, och vi var väldigt nöjda med resultatet. Nu använde vi gasbrännare. Vi lagade mat till 9 pers. Gasåtgången kan jag inte svara på, men det underlättade, att laga i färre kokkärl.
20200729_10.JPG


Citat Svara
Rapportera
 

Bilagor

  • 1711914353756.gif
    1711914353756.gif
    42 bytes · Visningar: 14
Tursällskapen börjar bli fler som regel snarare än undantag och därför upplevs trangias kokkärl ofta alldeles för litet.

Jag vill kunna koka pastan, röra ner tomatsåsen och få plats med köttbullarna i samma kärl.

Särskilt nu på vintern kan jag inte ställa undan nånting på marken utan att det strax har frystemperatur.

Eftersom trangiaköket inte kan bli bredare tänker jag att jag istället borde bygga på höjden.
Jag hittar inga höga kärl i trangias sortiment men har sedan tidigare alternativa kokkärl som passar till trangias kök.

Har ni andra några tips på just höga kokkärl eller löser ni detta problem på något annat sätt?

Ta hand om er!

Det finns en bra lösning för detta, tre st bultar med vingmutter som fästs i det undre vindskyddet runt brännaren och som man sedan ställer en bredare/större bytta på. Fungerar bättre än Trangias lösning (stekpanneläget) men bäst om man dessutom kompletterar med ett lätt vikbart vindskydd, ryggsäcken eller motsv.

Finns säkert bilder här på Utsidan för den som vill lägga några min. att söka.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
calmelon Behöver 2 högre kärl Kök och brännare 10
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
samohtII Kok kärl som fungerar till allt. Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
Humran Kombinera Trangia 27-3 med större kärl? Kök och brännare 33
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
stefan77p Storlek på kärl? Kök och brännare 6
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.