Himalayaklättring!!

Sitter fortfarande i samma dilemma, så jag tar och skriver några rader här också.
Jag har tidigare skrivit ett inlägg i forumet "expeditioner" men utan några större framgångar, med andra ord, det är ingen som har kunnat ge mig några tips.
Reflektionen har gällt och gör det fortfarande, faktumet att det är svårt att få tag på bra information om klättring i Himalaya, så jag vill nu uppmana alla som sitter inne med information att höra av sig, för bara en sådan sak som en aktuell prislista över toppar i Himalaya är oerhört svårt att skaka fram.

Tror och hoppas på bättre tur i detta forum.
Ha det så bra och spetsa isyxorna, snart är isen här!!!
 
Vart i Himalaya?

Hej, Peter. En fråga som givetvis infinner sig är vart i Himalaya du tänker klättra?

I de norra delarna (Pamirs högländer) och upp mot Kina från det forna Sovjet finns ju en hel del berg som är väldigt billiga, eller näst intill gratis, att bestiga. Där finns i och för sig andra logistiska problem, men just priset brukar det inte vara något fel på. Tror mig veta att en Laila Öjefeldt, som också debatterade här på utsidan har varit där, nu i sommar, och själv var jag där 1999.

Menar du Himalaya såsom Everest-regionen skrevs det i OTE i början på året ( skall se ifall jag hittar den) om just trekking-peaks i Nepal och där stod också priser... Finns möjligen något på deras websida, om man kan söka gamla artiklar...

Men frågan lyder alltså - VART i Himalaya skall/vill du åka?

MVH

/Jesper Värn
 
Himalaya!!

Hej Jesper!

Tack för ditt svar, ja! vart vill jag klättra? det är så i det här läget av planeringen att jag söker en massa uppslag, jag är öppen för allt i det här långt och mycket riktigt som du var inne på så har priset på topparna en stor betydelse.
Det som är extra intressant är Tibet, Nepal och Indien och det är toppar som är något högre än de treckingtoppar som finns i Nepal som är intressant.
Har köpt Lonely planets bok om Nepal och där fanns det en hel del matnyttigt, blev glatt överaskad!!! men det hindrar inte att alla läsare kommer med förslag!
Tack än en gång för visat intresse och jag kommer att fortlöpande redovisa de upptäckter jag gör, för jag vet att det finns fler än jag som är sugen på sessioner i de här trakterna.
 
Hej Peter!

Tror inte att jag kan komma med några tips ang Himalaya..
Men det ska bli spännande att se vad du kommer att hitta på blir säkert nå riktigt kul...

Det finns ju ett "litet" projekt här på hemmaplan som det också måste jobbas på..:)
Har du killat nå kommungubbar under hakan än?

Lycka till med dina projekt!

/Kalle.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.