Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron

Ulrica

Gäst
Är det någon som sett Hilleberg Niak på lite närmare håll än i en brochyr? Hur förhåller sig det till Nammatj 3GT och ev till Keron 3GT (om det nu går att jämföra)?
 

robert_alander (Robert)

Gäst
Ska kolla och svara så gott jag kan!

Hej !


Jag jobbar endast ett hundratal meter från Hilleberg´s utställningslokal. Jag kan knalla över och kolla och fråga hur de skiljer sig. Jag skriver senare och berättar vad jag har sett!
Mvh Robert
 

richard.lindskold@leksand.se (Richard)

Gäst
Tältval

Nammatj är ett kanontält. Bästa kombinationen av rymd, komfort och vikt.
 

robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Går nog inte att jämföra!

Hej Ulrika!


Att jämföra Niak med Nammatj 3GT och Keron 3GT går nog inte tyvärr. Det är mycket stor storleksskillnad både vad gäller sovutrymme och absider. Niak passar kanske bäst om du vandrar solo, eller om ni är två som inte har något emot att trängas lite. 3GT tälten har en förlängd absid, som är lika stor som en tunnelsektion. Dessutom är dessa gjorda för tre personer. Keron har dessutom dubbla absider och ingångar från båda hållen (det är ett stort och rymligt tält). Viktmässigt är skillnaden dock inte så stor, endast 800g för Nammatj 3GT och 1,7 kg för ett Keron 3GT. Att tänka på är att Niak är ett kupoltält som bara "nästan" är självstagande, medan Nammatj och Keron är tunneltält som på intet sätt är självstagande. För att sätta upp ett Niak "riktigt" krävs minst två markpinnar, för Nammatj och Keron krävs fyra.


Kort sagt Nammatj 3GT=Rymligt, Keron 3GT=Jätte rymligt, Niak=Litet och lätt (kanske i klass med Nallo 2).


Hoppas att detta hjälper dig i ditt tältval!


Mvh Robert
 

Ulrica

Gäst
Tackar

Jag tackar Robert för inlägget och bestämmer mig nog för ett Nammatj 3GT beroende på den mindre vikten och den bra komforten!
 
Bra val!!

Ett mycket bra val! Jag vill själv skaffa ett Nammatj 3GT, men har lite svårt att motivera köpet för min sambo då vi redan har ett par tält (bl.a. ett Nallo 3).


Jag tror att du kommer bli mycket nöjd med ditt köp!


Mvh Robert
 
Tänk på

Jag var ut med ett namatj3 en vinter och upplevde att innertältet var lite kort! då min sovsäck låg mot innertältet och blev blöt efter som lutningen är rätt stor vi fotänden!


Så efter det köpte jag ett staika! lite tyngre men jag upplever det som att det är bättre ventilation i det tältet!


//Patrik
 

Robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Håller med...

Jag håller med om att risken finns, och det är därför viktigt att man spänner den yttersta markpinnen sist (d.v.s. den i spetsen av fotändan). Gör man inte det är det lätt att man får lite häng på duken, och det kan resultera i blöta fötter.


Mvh Robert
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Spänning hjälper inte

Det spelar ingen roll hur väl jag spänner mitt Nammatj, på vintern med tjock sovsäck ligger jag ändå alltid mot tältduken vid fötterna. Och ändå är jag inte speciellt lång (182 cm). Är man t ex 190 cm så har man nog stora problem med detta.


Staika är något bättre, men å andra sidan har man tältduken nära ansiktet där. Keron med sina raka gavlar är i särklass i detta avseende.


MVH


Peter Ask
 
Hilleberg

Hej.
det går inte att jämföra riktigt. Niak tältet är ett tält med en ganska "snäv" absib och lämpar sig för en som vill ha ett smidigt tält och inte behöver alltför mycket absid-utrymme. De andra tälten är mer för de som behöver absider för utrustning, t ex vintertid.
Den som är spekulant på ett Nallo tält skulle kolla på ett Niak som är självstagande, förutom absiden som måste sträckas för sig! Det är ett kanontält, som alla Hilleberg`s tält, men är för den som färdas "lätt".
mvh // Miche
 
Nammatj

Hejsan!
Jag har ett Nammatj för tre personer och är supernöjd!! Det är lättare än ett Keron men lite trängre då fotändan har sluttande tak. I övrigt så är det mycket vindstabilt, bra ventilation och så är det lättrest.
Skillnaden mellan Keron och Nammatj är också den att i Keron finns två absider vilket i och för sig kan vara praktiskt, men det blir tyngre.
Jag rekommenderar starkt Nammatj!!
 
För korta?

Vi vill köpa ett riktigt bra tält den här gången. Vi tycker om att bära lätt därför har vi spanat på ett Nallo 2. Men efter att läst här verkar det som om Nallo 2 (tillsammans med en massa andra Hillebergare) är väldigt opraktiska för långa? Desstuom tycker jag inte att jag får någon uppfattning om hur stor absiden är, kan man laga mat i den t. ex.? Vad säger ni som har Nallo? Hur fungerar det för två personer ett regningt dygn? Är kanske Nammatj eller Niak bättre?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.