Helsport storsylen x-trem 2+?

Är ute efter ett bombsäkert vintertält till de nordligaste delarna av våra fjäll för 1 person (alltså ett tvåmanna) och har fastnat för kupoltält exped orion extreme. Helsport har mer eller mindre en kopia med några skillnader... http://www.helsport.no/storsylen-x-trem-2

Helsports variant har stormmattor och två ventiler (den låga placeringen verkar ej optimal då den ska vara in i vinden också) och ventilerna har har myggnät. Tältet har tyvärr bara 1 ingång och absid till skillnad från exped orion, som har två av varje men helsporttältet har sin tur rätt stort innerutrymme. Däremot är expedtältet högre i tak.

Det jag mest ogillar med expedtältet är att det förlitar sin ventilation på glipa i marken mellan duk och mark och att ha dörren (utan myggnät) öppen och de är det här som talar för helsport-tältet. Vill inte ha in insekter då jag använder det på sommaren eller att de stänker in vid skyfall tex. Har dock ett Akto som används för de mesta sommartid så sommaregenskaperna kommer lite i andra hand.

Någon som kan ge råd eller har erfarenhet av helsporttältet? Väldigt knapphändigt med info och tester!

OBS - är totalt nybörjare på vintertältning men tänkte börja gå på långtur med skidor och pulka. Dock van att vistas ute med skoter ark m.m
 
Hilleberg Tarra?

Hejsan,

Tyvärr kan jag inte bidra med någon första hands information om Helsport Storsylen. Däremot har Helsports tält imponerat på mig då jag tittat på dom, så det torde vara ett säkert köp. Men då det är ett "bombsäkert" vintertält som efterfrågas vill jag slå ett litet slag för Hilleberg Tarra (http://hilleberg.se/sv/product/tarra)

Har sovit massor av nätter på diverse vinterturer i storebror Savio och det är ett helt fantastiskt vintertält. Det är framför allt två egenskaper som jag verkligen gillar med Hillebergtälten.

1: Deras eminenta lösning med kopplingskrokar. Dessa medför att man då det behövs kan stormsäkra tältet innan man slår upp det. En oerhört smidig lösning!!! Hade ett North Face VE25 innan där stängerna löper genom kanaler och att slå upp det i full snöstorm var inte det enklaste.

2: Att tältet har 4 bågar istället för tre. Detta innebär att det är mycket vindstabilare om man har svårt att få i markpinnarna till alla stormlinor, om det till exempel är renblåst där man slår upp tältet.

Dessutom är i alla fall Saviotältet väldigt kondensbefriat (jag har en äldre variant som är mycket lik dagens Tarra...) Enda nackdelen med Hilleberg tältet är väl vikten, men då i alla fall jag nästan alltid drar pulka på vintern anser jag att den inte är lika viktig som på sommaren.

/ Stefan
 
Ja, hur lätt det är att slå upp ensam är väl egentligen enda minuset i mina ögon med båda tälten. Men eftersom det tekniskt sett bara är tunneltält med en längsgående pinne borde det inte vara mycket mer komplicerat än en sådan. Vissa har sagt att Expeds detaljer är lite pilligare, och invändiga stångkanaler är väl besvärligare än utgående och såklart, krokar som tarra och t.ex Allak som jag också tittat på har. Nackdelen med det verkar vara att det är svårt att strama upp duken. Ett tyst tält värdesätter jag verkligen...

Tarra ser fin ut men inte riktigt det jag söker då det kommer bäras ibland på sommaren.

Just nu verkar det vara svårt att hitta vare sig Exped orion 2 extreme eller Helsports storsylen x-strem någonstans. Slutsålt! Så om någon vill sälja sitt...
 
Jannu

Jag slår ett slag för ett annat HB, Jannu. Med samma argument som undvall, att kunna sätta fast tältet
i snön innan det ska resas är överlägset när vinden tar i. I motsats till tunneltält, där bara en ände kan fästas, så
sätter man alla pinnar på plats på HB-kupolerna. I vissa vädersituationer kan det vara en säkerhetsfråga, särskilt om du går ensam.

Jannu är precis som Tarra och Saivo bombsäkert, men har en absid ist f 2. Det
väger ca 3 kg och är i högsta grad bärbart också. Har själv
både Jannu och Saivo och de är mitt val för vintern, rekommenderas :).

//J
 
Har själv ett Helsport extreme2+, är ett mycket bra vintertätl!var uppe i Rogen veckan innan påsk,där fick jag fri vind,hård vind 20 M,direkt från fjällen ner på tältet där jag låg,det stod kanonbra,inga problem,enda nackdel ju att som jag som är 195 cm lång o ligger på 7 cm exped, att man kommer lite nära med ansiktet mot innertältet,men det
Gör man i alla kupoltält om man är så lång,
Hade tidigare ett Hilleberg Allak,men det är deras 1200 väv i det tältet,om du köper Hilleberg köp tältet. Med 1800 väv ,det är mycket tystare,jag låg på kalfjället en vinter med Allak,med hårda vindar, och det fladdrade mycket mer i den duken,Stor skillnad,helsport är mycket tystare som jag upplever det.
Du får gärna mejla. Mej på ronn4511@gmail.com
/Ronny
 
Har själv ett Helsport extreme2+, är ett mycket bra vintertätl!var uppe i Rogen veckan innan påsk,där fick jag fri vind,hård vind 20 M,direkt från fjällen ner på tältet där jag låg,det stod kanonbra,inga problem,enda nackdel ju att som jag som är 195 cm lång o ligger på 7 cm exped, att man kommer lite nära med ansiktet mot innertältet,men det
Gör man i alla kupoltält om man är så lång,
Hade tidigare ett Hilleberg Allak,men det är deras 1200 väv i det tältet,om du köper Hilleberg köp tältet. Med 1800 väv ,det är mycket tystare,jag låg på kalfjället en vinter med Allak,med hårda vindar, och det fladdrade mycket mer i den duken,Stor skillnad,helsport är mycket tystare som jag upplever det.
Du får gärna mejla. Mej på ronn4511@gmail.com
/Ronny

Tack för svar! Till er andra också.

Att tälten är tysta och duken är lätt att få stram och fin är något som tilltalat mig från början med både exped orion och helsports storsylen... jag brukar ha nog svårt att sova i tält. Just det verkar hillebergarna vara tvungna att tumma lite på med kroksystemet på ytterduken. Iaf på Allak, något som varit ett tredje alternativ men som jag nu uteslutet innan jag skrev tråden.

Hur har det gått för dig att slå upp tältet i kraftig vind?
 
Du skriver om Orion och dess höga väggar. Gillade de också, väggarna var branta och taket högt och det kändes rymligt. Men nackdelen bli då att väggarna inte motstå mycket kraft från sidan istället. När det kommer mycket snö få man trycka lite då och då inifrån eller gå ut och gräva sig fri igen då och då. Bra är i alla fall att de brantar väggarna bidrar med att ingen snö fastnar på taket och så funkar det rätt bra att kliva ur dörren när man öppna uppifrån när det är mkt snö nere.
Att man inte har ngr snömattor har aldrig stört mig, i det tältet, men jag har inte stått på kalfjället heller, mest i skärgården eller som på bilderna uppe i Norge på vintern där det var mest fallvindar osv som ställde till det, det drev aldrig så mkt.
Har sovit i mitt Orion Tält i storm med fallvindar upp till 35m/s och det har fungerat förvånansvärd bra. I början fundera man ju lite då det skakar lite när det kommer en ordentlig vindkast men annars funkade det rät okej och jag sov alltid gott.
Sålde mitt Orion extreme och suktar efter ett Helsport fjellhejmen xtrem, lika tungt men det känns som man har mera plats, man kan laga mat bättre i den större absiden och så känns det ändå mer som ett riktig vintertält. Orion var lite för mkt "allround" för mina bruk.

Här syns det hur sidan börja tryckas in:


 
Tack för svar! Till er andra också.

Att tälten är tysta och duken är lätt att få stram och fin är något som tilltalat mig från början med både exped orion och helsports storsylen... jag brukar ha nog svårt att sova i tält. Just det verkar hillebergarna vara tvungna att tumma lite på med kroksystemet på ytterduken. Iaf på Allak, något som varit ett tredje alternativ men som jag nu uteslutet innan jag skrev tråden.

Hur har det gått för dig att slå upp tältet i kraftig vind?

Det går hyfsat bra att slå upp det i hård vind,ommanbörjar med längsgående bågen att spänna den först,sen har väl de flesta tält sina egenheter att slå upp var o en påsätt sätt.
/Ronny
 
Jannu lockade faktiskt men absiden, som ändå har sina fördelar speciellt på sommaren när man kan plocka bort den om den inte behövs, gör att det alternativet går bort. Sen priset... och takhöjden verkar lite låg. Men hjärtat skriker HB, det är riktigt fina tält... Exped orion får man för £455, verkar som att man måste beställa från tyskland. Det är slutsålt i hela Sverige. Storsylen finns inte heller i Sverige...

Tack fuchs för svar, trodde inte det krävdes så lite för att trycka in absiderna. Ser ut att bli lite trångt att laga mat där. Men normalt är väl en absid rätt snöfri (när det driver). Det är heller aldrig någon som verkar sakna storm-mattorna, däremot såg att en som tyckte att det var väl så blåsigt i absiden eftersom det är tänkt att det ska glipa lite under dörrarna... "jobbigt när man ska laga mat och stormar i tältet" tyckte han...
 
Det var inte bara i absidan det tryckte in, i sovdelen fick jag trycka ut och gräva fri då och då. Snön där på bilden var i och för sig rätt tungt också.
Att det blåste in hade jag aldrig problem med. Även när det var snöfritt och blåste 25m/s störde jag mig inte på det.
Laga mat funkar men jag vill hellre ha en stor absid än två små nu i framtiden. Har man vinterstövlar och snöspade och mat och kök och kanske någon lampa så bli det snabbt väldigt trångt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Helsport Storsylen Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.