Gröt

Är det någon som exprimenterat med ett recept i stil med
1 dl godmorgonvälling
1/2 dl havregryn
1 msk Solrosfrön
1 msk Linfrön
osv ?

Är bara på teoristadiet ännu men det borde bli en rätt bra gröt som man kan äta med varmt eller kallt vatten och min med disk.

Min andra fråga är om någon lyckats svetsaihop vanliga plastpåsar ?
 
2004-06-16; sa:
Min andra fråga är om någon lyckats svetsaihop vanliga plastpåsar ?
Ja och nej, det är skillnad på olika plastpåsar. Generellt tycker jag de som kallas "fryspåsar" och har lite tjockare plast, går bättre att svetsa. Det märke som har en eskimå (minns ej namnet) på sina pappförpackningar med fryspåsar funkar kanon. Det finns minst en tråd om detta på utsidan.se.
 
UHGUÄFF!

Det receptet lät riktigt superäckligt! Väntar med spänning på resultatet av din provomgång!

/Kimman
 
Jag brukar köra

1½ dl fiberhavregryn
1½ dl rågflingor

Kör det i mixern så det blir som ett fint mjöl.

Blandar i 2msk vetekli och ½dl solroskärnor.

Möjligen 1msk socker (för energin, klarar mig inte utan socker) och/eller lite blåbärssoppa pulver.

Lägger ned allting i dagsportioner. En påse för varje frukost.

På morgonen kokar jag upp 5-6dl vatten. Använder 2 till kaffet och resten gör jag instant-gröt av direkt i kärlet.
 
grötrecept

Hej jag har ett recept på gröt, som jag tycker är både lättlagat och gott. Tag ca 3 till 4 dl havregryn blanda med varma koppen pulver med smak av blåbär & hallon. Kör det i en mixer till ett pulver. Nu behöver du inte koka gröten ,som man normalt skall göra.Det räcker du tar kokande vatten, som du kan ha på en termos, som du har kokat kvällen innan. Blanda med grynblandningen till lagom konsistens.Det spar tid, och du har det söta, slipper att ta med dej sylt.Har du sedan tillgång till mjölk torrmjölkspulver så har du en bra start på dagen. Tack o hej leverpastej.
 
Kanelbullsgröten

Själv har jag säkert mer än 15 år kört med följande:

Receptet är för två:

2½ dl fiberberikad havregrynsgröt
1/4 dels påse med torrmjölk
råsocker (ca en matsked)
kanel

Allt är hoprört och blandas med en ½-liter vatten som kokas. Blandingen kan inte vara helt vidrig då de som smakat har frågat efter "produkten" vid senare turer.

Till detta bör man äta oskivad finsk efterugnslimpa. Den kan man ju både äta och använda i självförsvarssyfte. Tyvärr har jag fått sluta med den då "vapnet" inte finns längre (vad jag vet) eller också krävs det väl någon licens.

Enkel disk av kärlet efteråt.

Lycka till
Björn

[Ändrat av Karhu 2006-03-26 kl 13:03]
 
Re: Kanelbullsgröten

Karhu; sa:
Till detta bör man äta oskivad finsk efterugnslimpa. Den kan man ju både äta och använda i självförsvarssyfte. Tyvärr har jag fått sluta med den då "vapnet" inte finns längre (vad jag vet) eller också krävs det väl någon licens.
Illa att sådant bröd inte finns att tillgå häromkring. Själv lever jag i exil från den danska brödkulturen, som har likheter med den finska.

Det finns dock hyggliga recept på både finskt och danskt surbröd och efterugnsbröd. Kolla i några kokböcker får du se! Om jag inte missminner mig brukar det vara ungefär så här:
1L vatten, 2,5L rågmjöl, salt. Rör ihop, vänta 3 tim, baka ut till 2 bröd, vänta 1 tim, kör i ugnen på 175 i 45 min och sedan på eftervärmen i några tim. Vänta några dagar innan du skär i brödet.
 
Gröt och gröt

De flesta gräsfrön och många blomfrön ger i blandning med råg, havre och boveteflinor samt honung och frukthack, en gröt som du kan förblanda och koka i ugnens långpanna. Svalna och skärut lagom kakor, påsas. (Jfr Konserverad gröt!) Blötläggs kvällen före under lock, för att inte ge smågnagarna godis. Värms till ättemperatur. Genom flera olika strukturer och smaker tröttnar man inte fullt så fort. Jardin har ett par bra tips i sin bok.
Själv lärde jag mig av en trevlig sovjetmedborgare.

Go tur
 
Tack Strykarräv

"Illa att sådant bröd inte finns att tillgå häromkring. Själv lever jag i exil från den danska brödkulturen, som har likheter med den finska". Skrev Strykarräven.

Det vete sjuttsingen hur man får till de där gröna strecken när man klistrar in kommentarer. Jag föddes ju några år innan någon uppfann gåspennan så det är förlåtligt i min värld.

Nåväl tack för de eminenta recepttipsen säger
Björn
 
Men du Björnen, du måste skriva quote inom hakparenteser [quot...] innan den text du citerar, och sedan /quote inom likadana hakparenteser när citatet är slut.

Om du vill, så kan jag lägga upp "mina" recept på olika dylika bröd i denna tråd, även om det är total urspårning. Alternativt mailar jag dem, men då går flertalet miste om en massa god mat! Får ta det nästa vecka när jag är hemma igen, veckopendlar nämligen.

/A.
 
Lägga upp recepten

Strykarräven skrev
Om du vill, så kan jag lägga upp "mina" recept på olika dylika bröd i denna tråd, även om det är total urspårning. Alternativt mailar jag dem, men då går flertalet miste om en massa god mat!

Tack för tipset om de gröna strecken. Under min skoltid var kulramen hightec men jag är omskolningsbar.

Enligt mitt sett att se får du gärna lägga upp tipsen här. Om det stör någon får vi väl byta namn till grötigt eller något fyndigare.

Mvh Björn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.