GoLite Xanadu2+/Valhalla2+

Jag har kikat lite på GoLites tält och de ser ganska vettiga ut, men jag hittar ingen som har något att säga om dessa tält.

Jag har ingen koll på om dessa är nya eller om det inte är något att ha.

Helt enkelt, gör GoLite bra tält?

Jag är ute efter ett självstagande tält och att det skall vara "bussigt" i samband med paddling i vår berghälliga skärgård.

Och JA, jag har tittat på HB Allak och det är helt säkert ett kanontält och det är en stark utmanare, men med en lite svidande prislapp.
Dessutom är GoLite tälten lättare om man skall kränga upp dem på ryggen och ta sig till fots...

Please help...

Jag tittade lite på dom tälten jag oxo. Googla på de tälten och lägg till orden "review" eller "field report" så kommer du hitta ett par tester. Jag kollade på den lättaste varianten Xanadu 2+. I korta ordalag verkar tälten rätt ok, dock med förbehållet att bägge de tester som jag hittade anmärkte på att Xanadu INTE bedömdes lämpliga för vinterbruk (trots att golite marknadsför dom som 4-säsongstält, detta då ytterduken inte går hela vägen till backen och att de endast har ett isammanhanget glest mygg som spärr i ventiler och till innerutrymmet, sm tältet är konstruerat yr det in snö till en gräns som inte är angenäm. Samma sak i dammiga miljöer. Men annars verkade dom vindstabila och väldigt generösa i utrymmet (nästan 3-manna storlek).

Mina egna funderingar ledde till att jag tog hela steget och beställde ett tarptent double rainbow som bara väger drygt 1,1kg. Detta är dock inte nödvändigtvis ett råd till dig, eftersom mitt val föll så för att jag ville ha ett tält som skillde sig mer i vikt o användning jämfört med mitt gamla HB Nammatj. Kände helt enkelt för ett ännu lättare alternativ som komplement. Har inte fått tarptältet ännu så hur nöjd jag blir återstår att se.
/Jörgen

Huserar också med ett HB Nammatj 3 som hittills gjort det jobb det skulle. Dock tas det endast med på turer då vi är två som tältar och jag letar därför efter ett alternativ för mig själv och eventuellt hundsällskap. Har kollat en del på Tarptents produkter och fastnat för Cloudburst 2 men kanske vet du något om Double Rainbow som ger fördelar framför cloudburst som jag inte vet:)? Även slängt ett öga på Six Moon Designs alternativ t.ex. Lunar Duo men känner ändå att jag lockas mer av Tarptents produkter.

Huserar också med ett HB Nammatj 3 som hittills gjort det jobb det skulle. Dock tas det endast med på turer då vi är två som tältar och jag letar därför efter ett alternativ för mig själv och eventuellt hundsällskap. Har kollat en del på Tarptents produkter och fastnat för Cloudburst 2 men kanske vet du något om Double Rainbow som ger fördelar framför cloudburst som jag inte vet:)? Även slängt ett öga på Six Moon Designs alternativ t.ex. Lunar Duo men känner ändå att jag lockas mer av Tarptents produkter.

Nån direkt fördel framför cloudburst vet jag väl inte, men möjligheten till fristående uppsättning såg jag som ett trevligt komplement mot mitt gamla tunneltält, gillade även om hur öppet man kunde få double rainbow med hela långsidorna öppnade. Ska det nu mestadels användas sommartid så är möligheten till en rejält öppenlösning under värmeböljor trevligt. Annars vet jag egentligen inte, DR såg allmänt rymligt ut, men ur just den aspekten är troligen smd lunar duo ännu bättre. Golite-tälten som tråden handlar om inbillar jag mig är lite robustare, men då är de samtidigt ca 1kg tyngre oxo. Lite dragande i väven för att komma rätt med bågarna på xanadu vill jag minnas någon testare nämnde oxo, men allmänt positiva intryck. Varken fisk eller fågel (varken riktigt UL eller ordentligt 4-säsong) var det nån som anmärkte på oxo,och det var väl lite den funderingen som ledde till mitt val som komplement till Nammatj.

Ursäkta trådkapningen, ska vi fortsätta prata tarptents så öppnade jag en tråd om dom härromdan på lättpackningsforumet där vi kan surra vidare. ;o)
/Jörgen

PS. Även jag har hunden i tältet nån gång emellanåt, men för tusan vad han skitar ner när det är geggigt ute. Ventilationen kan även visa sig va ett STORT plus om mathållningen ställer till det för vovsingens matsmältning...uääääh...öööörk.. ;-) DS/Jörgen

För att förtydliga lite då...

Jag har inget behov av ett 4-säsongstält, det är vår/sommar/höst som är intressant för mig.

Har jag förstått det hela rätt, att Xanadu inte har någon "dörr" på innertältet, utan bara nät, medan Valhalla har "dörr"?

/Rob

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg