Golite Ultra 20° quilt

Har ni testat Golite ultra quilt? Quilten ska klara upp till -7° C (komfort) och väger 540 gram. Ca 225 USD. Det låter lite för bra.

/Patrik
 
Det låter ganska rimligt faktiskt.
Har sytt ett täcke som jag klarar de temperaturerna med. Det väger mer, c:a 800g ,eftersom det år syntetfyllning.
Så att Go Lites dunquilt på 540g skulle fungera det tror jag nog förutsatt att den bygger på tillräcklig tjocklek.
Men jag skulle inte sova iden utan ett sjyst underställ och en varm mössa.
Bra pris på den också....

/jonas
 
Vad är det som gör att quiltar - som ju rimligtvis borde riskera köldläckage om man inte är helt täckt och - om man är helt täckt, borde lämna outnyttjade "hörn" av quilten som bara ligger på sidan av kroppen: vad är det som gör att de kan komma ned i -7 för 540g, vilket ingen sovsäck kommer i närheten av?
 
Vad är det som gör att quiltar - som ju rimligtvis borde riskera köldläckage om man inte är helt täckt och - om man är helt täckt, borde lämna outnyttjade "hörn" av quilten som bara ligger på sidan av kroppen: vad är det som gör att de kan komma ned i -7 för 540g, vilket ingen sovsäck kommer i närheten av?


Det måste väl vara marknadsföring ;)
 
Vad är det som gör att quiltar - som ju rimligtvis borde riskera köldläckage om man inte är helt täckt och - om man är helt täckt, borde lämna outnyttjade "hörn" av quilten som bara ligger på sidan av kroppen: vad är det som gör att de kan komma ned i -7 för 540g, vilket ingen sovsäck kommer i närheten av?

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang om hörn. Golites Quilt (fick hem en för en vecka sedan, ännu otestad) ser ut precis som en sovsäck med mitten på underdelen borttagen (undantaget fotändan), dvs den del man ligger på och således inte kan utnyttja dunet i. Däri ligger viktbesparingen (samt i att den inte har någon huva).

Men jag kommer inte att ens försöka sova i -7 med den. Däremot hoppas jag på den som sommarsäck, kanske ned till -2. För mig funkar inte ultralätta sovsäckar - för dåliga ventilationsmöjligheter när jag lägger mig så att jag ligger och toksvettas, och för kalla framåt natten när temperaturen går under nollan.

Ytterligare ett tänkbart användningsområde är att kombinera den med en relativt tunn sovsäck för att få ett vikteffektivt vintersovsystem.

- Erik
 
Skrämde liv i min gamla dunsäck...

Den fick bli en sovsäck utan huva,den togs bort tillsammans med en kanal för att längden skulle bli lagom.Dunet därifrån användes till att fylla upp där det läckt ut.Går att använda som täcke eller säck,vikten är 1094g.

Loftet blev 5 cm runtom,vad innebär det för temperaturgräns?


peter
 
Min erfarenhet är att quilten inte klarar att matcha sovsäckar när det är runt 0 grader eller kallare. Svagheten, att det blir drag/läckage i kanten av quiltar, gör då att de förlorar sina viktmässiga fördelar gentemot de ultralätta sovsäckarna.

Utan att ha testat så skulle jag gärna använda Golites quilt för sommarturer i fjällen, men är tveksam till -7 turer. Men jag är en frusen typ, det finns säkert de med inbyggd kamin som fixar detta.

5 cm loft (2 tum) brukar anses vara vad som behövs för att klara noll grader. Finns även en uppgift som indikerar ca -5 (http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/clothing.html).

Jörgen
 
Min erfarenhet är att quilten inte klarar att matcha sovsäckar när det är runt 0 grader eller kallare. Svagheten, att det blir drag/läckage i kanten av quiltar, gör då att de förlorar sina viktmässiga fördelar gentemot de ultralätta sovsäckarna.
Som jag misstänkte, då. Men det finns ju hyridsovsäckar: vet någon om RAB quantum top bag special (den ännu ultralättare) fortfarande tillverkas, och var man får tag i den? RABs quantum top AR som verkar finnas på deras hemsida varierar ju i vikt från 550g (RAB-hemsidan) till 450g och 650g beroende på var man läser. Finns det andra sovsäckar där man skippat dunet i den del man ligger på? Jag skulle vilja ha en säck och inte en quilt pga ovanstående diskussion, men det dun man ligger på kan jag lika gott vara utan.
 
5 cm loft (2 tum) brukar anses vara vad som behövs för att klara noll grader. Finns även en uppgift som indikerar ca -5 (http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/clothing.html).

Jörgen

Nja,den sidan du länkade till är för rörig och behandlar inte sovsäckar öht.

Hittade en annan sida som 'påstår' att 2,3 inch klarar 10 F (-12 C),och det är rakt av utan tillbehör.Med extra allt (tält,liggunderlag,fleeceliner,mössa,erektion etc.) fungerar det säkert.


peter
 
Som jag misstänkte, då. Men det finns ju hyridsovsäckar: vet någon om RAB quantum top bag special (den ännu ultralättare) fortfarande tillverkas, och var man får tag i den? RABs quantum top AR som verkar finnas på deras hemsida varierar ju i vikt från 550g (RAB-hemsidan) till 450g och 650g beroende på var man läser. Finns det andra sovsäckar där man skippat dunet i den del man ligger på? Jag skulle vilja ha en säck och inte en quilt pga ovanstående diskussion, men det dun man ligger på kan jag lika gott vara utan.

Antingen blir det en som har ficka för liggunderlaget ocb blir trång eller så uppstår det kalla fläckar om man vrider sig.


peter
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.