GoLite Hex 3

Är det någon som erfarenhet av detta tält eller liknande konstruktioner? Både Helsport och svenska Moskoselkåtan har ju liknande varianter, liksom även Mountain Hardware vars modell heter Kiva, som dock saknar innertält.
Hur mycket vind klarar det av (snör blir inte aktuellt). Boendekomforten torde ju bli bra, även om absid saknas. Nackdelen är väl att det kräver många bra och stadiga förankringspunkter och kan vara vindkänsligt.
 
GoLite Hex är mer ett pyramidtält än en tältkåta som Moskoselkåtans varianter, om man med kåta menar att det ska gå att elda. Hex är knappt 170 cm högt och inte gjort för att elda i det, vad jag förstår.

Kolla min recension för en Moskoselkåta, och andras. Jag tar upp bl.a. vindkänslighet. Söker du på Moskoselkåta, tåppkåta mm. så finns en hel del. Mittstångsproblem nämner jag i tråden "om konsten att förbruka mittstänger";)

Raskesven
 
Har läst din recension och i trådarna här på forumet om Moskoselkåtornas för- och nackdelar, men det tält (har aldrig påstått att det är en kåta) jag är intresserad av är ju av en annan typ än de eldningbsbara kåtorna. Dock så bör de ju ha visa likheter just i vindtålighet mm, då GoLite´s lägre tältmodell borde ha fördelar gentemot en mer högrest kåta. Knäckt mittstång låter ju inte som det roligaste äventyr man vill ha en regning och blåsig natt.
[Ändrat av mamawi 2004-04-20 kl 18:32]
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.