Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp!

Jag ville bara säga att om säcken klarar några minusgrader utanför tältet så är det precis vad man väntar sig om komforten är +5, alltså inget speciellt.
Jag har köpt en säck med angiven komfort +2, med inställningen att då ska den klara
temperaturer kring -5 ute.


Handlar det om många minusgrader börjar det bli
intressant, förstås.
 
marmotta skrev:
Jag ville bara säga att om säcken klarar några minusgrader utanför tältet så är det precis vad man väntar sig om komforten är +5, alltså inget speciellt.
Jag har köpt en säck med angiven komfort +2, med inställningen att då ska den klara
temperaturer kring -5 ute.


Handlar det om många minusgrader börjar det bli
intressant, förstås.

Jooo,men det där gäller bara dig,och ingen annan.

En person som är väldigt frusen av sig ligger och huttrar hela natten i en säck som har +2 i komf.temp och det är +5 ute.

En varm person vaknar utsövd i en säck som har +10 i komf.temp och det är -5 ute.

Därför är det bra att det finns en norm som man kan utgå ifrån.


peter
 
Är Marmots säckar standardiserade enligt det där nya systemet? EN 13537?

Att WM:s säckar skulle vara varmare även fast de är lättare tycker jag låter lite märkligt..

// Jocke
 
ping; sa:
marmotta skrev:
Jag ville bara säga att om säcken klarar några minusgrader utanför tältet så är det precis vad man väntar sig om komforten är +5, alltså inget speciellt.
Jag har köpt en säck med angiven komfort +2, med inställningen att då ska den klara
temperaturer kring -5 ute.


Handlar det om många minusgrader börjar det bli
intressant, förstås.

Jooo,men det där gäller bara dig,och ingen annan.

En person som är väldigt frusen av sig ligger och huttrar hela natten i en säck som har +2 i komf.temp och det är +5 ute.

En varm person vaknar utsövd i en säck som har +10 i komf.temp och det är -5 ute.

Därför är det bra att det finns en norm som man kan utgå ifrån.


peter


Du missade min poäng totalt. Jag ville bara påminna om
att komforttemperatur hänför sig till temperaturen
i sovsäckens omedelbara omgivning, inte till temperaturen
utanför tältet. Differensen varierar förstås med tältet
och andra omständigheter.
 
Bra tråd och svar på mina funderingar

Jag ställde en fråga om Rab Quantum 250 för några veckor sedan och fick inget bra svar. Men den här tråden var bra och mina funderingar blev besvarade! :) Jo, gick det bra att beställa från Campsaver? Det var mycket billigt, 2500 kr för Marmot Hydrogen mot här i Sverige 3300 kr ungefär. Jag är ute efter Rab eller Marmot. Båda väger väl lika mycket. Jag slår till snart också!
 
Re: Bra tråd och svar på mina funderingar

macpac; sa:
Jag ställde en fråga om Rab Quantum 250 för några veckor sedan och fick inget bra svar. Men den här tråden var bra och mina funderingar blev besvarade! :) Jo, gick det bra att beställa från Campsaver? Det var mycket billigt, 2500 kr för Marmot Hydrogen mot här i Sverige 3300 kr ungefär. Jag är ute efter Rab eller Marmot. Båda väger väl lika mycket. Jag slår till snart också!

Hydrogen är slutsålt i USA på de flesta butikerna :( Kommer åter i mitten av juni. Jag som fixade köpet till David och mig tyckte att det gick mkt smidigt och snabbt dock!

// Jocke
 
marmotta skrev:
Jag ville bara säga att om säcken klarar några minusgrader utanför tältet så är det precis vad man väntar sig om komforten är +5, alltså inget speciellt.
Jag har köpt en säck med angiven komfort +2, med inställningen att då ska den klara
temperaturer kring -5 ute.


Handlar det om många minusgrader börjar det bli
intressant, förstås.

Precis, jag håller med! Så om man inte räknar med ovanligt många minusgrader på sin sommarvandring är alltså Marmot Atom fortfarande med på "listan" ;)
 
Kan det här vara ett alternativ:

Cumulus Quantum 200, 495g, 0°C. Med hellångt blixtlås.

Ska passa till personer upp till 185 cm längd.

/ Bertil
 
carl_; sa:
marmotta skrev:
Jag ville bara säga att om säcken klarar några minusgrader utanför tältet så är det precis vad man väntar sig om komforten är +5, alltså inget speciellt.
Jag har köpt en säck med angiven komfort +2, med inställningen att då ska den klara
temperaturer kring -5 ute.


Handlar det om många minusgrader börjar det bli
intressant, förstås.

Precis, jag håller med! Så om man inte räknar med ovanligt många minusgrader på sin sommarvandring är alltså Marmot Atom fortfarande med på "listan" ;)

Fast något skumt är det med tempangivelsen på Atom. Jag och många med mig vittnar om att den funkar bra i nån minusgrad, för min del var det i ett GoLite Trig2 som det blåser genom p.g.a. ventilationslösningen. Jag hade alltså minusgrader inne.

Det skumma är att den har samma vikt och temperaturangivelse som Marmot Pounder, en syntetsäck. Det verkar osannolikt att en syntetsäck skulle ha samma vikt/loft-prestanda som en dunsäck med 850-dun... Olika längd (Pounder är 5 cm kortare) och olika tyg, men i alla fall...
 
Har läst att de flesta tycker +5 är för högt. Men vart hamnar Hydrogen isåfall? Är hela produktserien för högt satt?

Min Helium verkar sjukt varm, därav funderingarna på en Atom eller en Hydrogen också som sommarsäck.

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Är lite nyfiken på hur WM sätter sina dunkvalitetsnuffror jämfört mot Marmot. 700+ vs 850+ och de tycks värma bättre? Jämför en Hydrogen (-1) mot en HighLite (+2), procentuellt så värmer HighLites dun bättre än Hydrogen?

Kollar själv på en till säck nu då Helium-säcken får bli höst- och vårsäck. Sugen på en Hydrogen som jag försökte beställa först, men fick en Helium till samma pris ;)

Dock kikar man ju lite på Atom också, ett innerlager av silke som väger 150 gram borde väl värma lite iaf? Samt att man slipper skita ner säcken..?

// Jocke

Min erfarenhet av WM är att de är mycket försiktiga och konservativa i sina angivelser av loft och temp men däremot riktigt exakta med vikten. Min Antelope SDL t ex har 750-dun vilket enligt WM betyder att de garanterar en minimifillrate på 750 men att den oftast är betydligt högre.

Deras tempangivelse för min antelope är komfort minus 16-18, men jag har sovit gott i minus 20-25 åtskilliga gånger. Loftet är efter 7 år lika fint som när säcken var ny :) och jag har aldrig sett andra sovsäckar som har "loftat" lika högt som WM: s säckar, även om vissa andra amerikanska säckar kommer nära och också håller bra kvalitet. Hade Moontrail haft WM så hade jag slagit till på en rejäl vintersäck ;).

//J
 
Priser...

OBD; sa:
Kan det här vara ett alternativ:

Cumulus Quantum 200, 495g, 0°C. Med hellångt blixtlås.

Ska passa till personer upp till 185 cm längd.

/ Bertil

Har tittat en del på dom säckarna oxå..men jag tycker att priset ligger lite väl högt!

Priserna jag har hittat är följande:

Marmot Atom Long (usa) 201$/1400kr, i Sverige 2700kr.
Marmot Hydrogen Reg (usa) 247$/1700kr, i Sverige 3500kr,Long kostar ca 300$/2100kr.
WM Highlite Long (usa) 250$/1730kr, i Sverige 2500kr

Någon som har några andra priser?

//A
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.