Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp!

Nu är det nära...ska i veckan inköpa en ny lätt sommar sovsäck. Har läst de recentioner som finns här och...det gör det bara ännu svårare :)!

Valen står mellan:
RAB Quantum 250 endurance 680g, 0°C.
Marmot Atom 453g, +5 C.
Marmot Hydrogen 595g, -1 C.
WM Highlite 485g, +2 C.

Priset får vara mellan 2000-3000kr, där nämda modeller verkar hamna.

Vikten på Marmotsäckarna ökar något (än ovannämda)då jag måste ha den längre modellen. Annars verkar både, pris, vikt, kvalite vara ganska lika..

Såå...ligger ni på någon info som kan vara bra att veta, för/nackdelar med nämda säckar, så Skriv en rad eller två!

//A

Obs. Kommer senare i höst köpa en säck med komf ca -9 C och då är tanken att sommarsäcken ska funka som innersäck vid Kalla vinternätter utomhus :)!
 
Mountain Equipment

Tjenare,
Kan starkt rekommendera ovan nämnda märke. Har en sovsäck som heter sleepwalker (kan finnas en modell som heter skywalker oxå). Den är suverän och sträcker sig från plus fem grader till plus 25 i komforttemp.
 
andy69; sa:
Vikten på Marmotsäckarna ökar något (än ovannämda)då jag måste ha den längre modellen. Annars verkar både, pris, vikt, kvalite vara ganska lika..
Jag vet inte hur lång du är men det kan ju vara värt att påpeka att Marmotsäckarna är längre i normalstorlek än vad Rab är. Upp t.o.m. 190cm är nog inga problem i en Marmot.

/2*Marmot+1*Rab
 
Du kan till listan lägga North Face:s Beeline 900, om du tänkte beställa från staterna. Ruskigt fin säck på 550g, med 283g dun 900+ (amerikanska standarden, du vet), klarar -1 enl tillverkaren vilket jag inte kan invända mot.
 
Har själv en Hydrogen som känns som den perfekta sommar/barmarkssäcken. Jag är frusen så jag väljer hellre en -1 säck än en +2 säck, men å andra sidan kan de skillnaderna vara mest akademiska (eller marknadsmässiga).

Det här har diskuterats tidigare, sök t ex på Endurance, men jag skulle inte välja en sovsäck med ett tyg som släpper igenom såpass lite av kroppsfukten. Fukt som stannar i dunet sänker isoleringsförmågan. Vill man skydda mot utifrån kommande fukt så bör man välja andra metoder. Tror RAB-säcken går att få med Pertex Quantum istället.

Jag kan väl säga att jag hade ungefär samma lista för ett drygt år sedan och det blev Hydrogen därför att det var bäst pris på den. Jag är 191 cm och den långa modellen är väldigt behaglig. Ligger du i gränszonen så provligg. Jag hade under alltför många år en alltför kort sovsäck. Inget skönt...

För övrigt tror jag inte att du hamnar fel vilken av de alternativa säckarna du än väljer. Bästa kvalitet dun och lätta, ventilerande tyger (undantag Endurance). De tillhör alla världseliten :)

Jörgen

PS.
 
Jag fick min Hydrogen i fredags och har bara hunnit testa den en natt. Temperaturen låg mot nollan och det kändes som den hade en del extra potential. Mina första intryck är mycket goda men jag har ju ingen längre erfarenhet av den. Har dock en Marmot dunsäck sen tidigare (never summer) som jag varit/är mycket nöjd med. Jag beställde min från campsaver.com och fick betala ca 2500 kr. Vikten är ca 680 g inklusive packpåsen (regular). Alla de säckar du räknar upp är nog bra hur som helst skulle jag gissa. :)
 
andy69; sa:
Nu är det nära...ska i veckan inköpa en ny lätt sommar sovsäck. Har läst de recentioner som finns här och...det gör det bara ännu svårare :)!

Valen står mellan:
RAB Quantum 250 endurance 680g, 0°C.
Marmot Atom 453g, +5 C.
Marmot Hydrogen 595g, -1 C.
WM Highlite 485g, +2 C.

Priset får vara mellan 2000-3000kr, där nämda modeller verkar hamna.

Vikten på Marmotsäckarna ökar något (än ovannämda)då jag måste ha den längre modellen. Annars verkar både, pris, vikt, kvalite vara ganska lika..

Såå...ligger ni på någon info som kan vara bra att veta, för/nackdelar med nämda säckar, så Skriv en rad eller två!

//A

Obs. Kommer senare i höst köpa en säck med komf ca -9 C och då är tanken att sommarsäcken ska funka som innersäck vid Kalla vinternätter utomhus :)!


+5 verkar lite högt, och 680 g lite väl mycket.
Sedär, där gick två bort direkt.
 
Är lite nyfiken på hur WM sätter sina dunkvalitetsnuffror jämfört mot Marmot. 700+ vs 850+ och de tycks värma bättre? Jämför en Hydrogen (-1) mot en HighLite (+2), procentuellt så värmer HighLites dun bättre än Hydrogen?

Kollar själv på en till säck nu då Helium-säcken får bli höst- och vårsäck. Sugen på en Hydrogen som jag försökte beställa först, men fick en Helium till samma pris ;)

Dock kikar man ju lite på Atom också, ett innerlager av silke som väger 150 gram borde väl värma lite iaf? Samt att man slipper skita ner säcken..?

// Jocke
 
marmotta skrev:
andy69; sa:
Nu är det nära...ska i veckan inköpa en ny lätt sommar sovsäck. Har läst de recentioner som finns här och...det gör det bara ännu svårare :)!

Valen står mellan:
RAB Quantum 250 endurance 680g, 0°C.
Marmot Atom 453g, +5 C.
Marmot Hydrogen 595g, -1 C.
WM Highlite 485g, +2 C.

Priset får vara mellan 2000-3000kr, där nämda modeller verkar hamna.

Vikten på Marmotsäckarna ökar något (än ovannämda)då jag måste ha den längre modellen. Annars verkar både, pris, vikt, kvalite vara ganska lika..

Såå...ligger ni på någon info som kan vara bra att veta, för/nackdelar med nämda säckar, så Skriv en rad eller två!

//A

Obs. Kommer senare i höst köpa en säck med komf ca -9 C och då är tanken att sommarsäcken ska funka som innersäck vid Kalla vinternätter utomhus :)!


+5 verkar lite högt, och 680 g lite väl mycket.
Sedär, där gick två bort direkt.

Om man sen har läst hur folk, inklusive mig själv, upplever Marmot Atom i jämförelse med dess klassning till +5 så går det inte så fort att ta bort den från listan. Jag har bara hört röster hittills för att den klarar kallare än +5 i verkligheten och då är den ju plötsligt ett mycket attraktivt val igen. I varje fall för mig som är 182 cm.

Jag skulle inte vilja vara 190 i en Atom Regular, det är ett som är säkert. Om det var Marmot eller addnature som skrev 183cm på den.. det är en rimlig siffra för den passar mig perfekt.
 
carl_; sa:
Om man sen har läst hur folk, inklusive mig själv, upplever Marmot Atom i jämförelse med dess klassning till +5 så går det inte så fort att ta bort den från listan. Jag har bara hört röster hittills för att den klarar kallare än +5 i verkligheten och då är den ju plötsligt ett mycket attraktivt val igen. I varje fall för mig som är 182 cm.

Jag skulle inte vilja vara 190 i en Atom Regular, det är ett som är säkert. Om det var Marmot eller addnature som skrev 183cm på den.. det är en rimlig siffra för den passar mig perfekt.

Jag hoppas de tänkt på att mäta temperaturen i tältet,
inte ute.
 
marmotta skrev:
carl_; sa:
Om man sen har läst hur folk, inklusive mig själv, upplever Marmot Atom i jämförelse med dess klassning till +5 så går det inte så fort att ta bort den från listan. Jag har bara hört röster hittills för att den klarar kallare än +5 i verkligheten och då är den ju plötsligt ett mycket attraktivt val igen. I varje fall för mig som är 182 cm.

Jag skulle inte vilja vara 190 i en Atom Regular, det är ett som är säkert. Om det var Marmot eller addnature som skrev 183cm på den.. det är en rimlig siffra för den passar mig perfekt.

Jag hoppas de tänkt på att mäta temperaturen i tältet,
inte ute.

Jag mätte inte överhuvudtaget. Kanske någon av de andra gjorde det!? Sen känns det inte relevant för min del heller. Med min utrustning, med Atom Regular som sovsäck, klarar jag utan problem att det är riktigt äkta minusgrader ute. När vatten fryser och det snöar. Hur mycket som sen är sovsäckens exakta kapacitet (enligt någon subjektiv bedömning) blir ju en rätt onödig siffra i mitt fall. Jag räknar bara i yttertemperatur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.