Gissa position

Jag kände inte igen miljön mer än att det såg ut att kunna vara Jämtland, så använde länsstyrelsens terrängkarta och även eniro flygfoto för några detaljer. Nu hade jag tur att detta i princip var det första området som fick en närmare titt.

Här är en ny bild, vad är det för fjäll som syns bakom granarna?
DSC03004.JPG
 
Jag kände inte igen miljön mer än att det såg ut att kunna vara Jämtland, så använde länsstyrelsens terrängkarta och även eniro flygfoto för några detaljer. Nu hade jag tur att detta i princip var det första området som fick en närmare titt.

Här är en ny bild, vad är det för fjäll som syns bakom granarna?Visa bilaga 43482
Det ser ut att vara ganska brant. Gissar på att vi är i Lappland och norr om Arjeplogsfjällen.
 
Ser ut som Darregájsse-massivet från sydost, i trakterna av Njunjes, kanske t.o.m. från sydsidan av älven?
Helt rätt!

Sen minns jag inte exakt varifrån det fotot togs, inte omöjligt att det är från sydsidan av älven nära Njunjes men tänker att det även kan ha varit lite längre ner efter leden också pga all granskog. Iaf 1-2 km ovanför Njunjes på sydsidan av älven såg det ut så här, vid ett mindre vattendrag (vilket vi inte kom över pga riktigt högvatten):
DSC02999.JPG
 
Vi är långt från Härjedalen, men "stort platt område" stämmer bra.

Vattendraget ifråga rinner ut i följande större å en kort sträcka i motsatt riktning från förra bilden:

gp252b.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.