Gasol eller T-sprit på vintertur?

Jag ska iväg på en stugtur på skidor i Jämtland i början på april och tänkte då ta med mig ett Triangiakök för att ha vid nödsituationer.


Jag har nu hört att gasolen kan frysa på vintern och att man därför bör använda T-sprit i stället. Är det nån som har erfarenhet av detta? Vilket ska jag välja?
 
Gasol kontra T-sprit

Gasolen, som är en blandning av butan och propan, har en svaghet och det är just den att vara känslig för låga temperaturer, vilket också T-spriten är i viss mån.
Om man kan hålla gasoltuben över nollstrecket så är förutsättningen att det fungerar bättre. Helst bör en gasolblandning med hög propanhalt användas.
Använd annars T-sprit och då kan effekten förbättras genom att elda en tuss papper under brännaren i samband med tändningen av den.
 
Gas

Har provat båda varianterna. Fördelen med t-sprit är då att den är något mer köldtålig. Nackdelen med t-sprit är att den ger väldigt låg effekt: man får räkna med att det kan ta ca 40 min att smälta snö och koka upp en dryg liter vatten. Detta klarar gasen på några få minuter, såvida man nu inte låter den bli för kall. Gasens köldkänslighet brukar jag lösa med att stoppa tuben innanför jackan en stund innan den skall användas. Man kan också köpa en sorts "heat-pad", som man fäster under tuben, som håller den varm.


/Fredrik
 
Sprit hellre än gas

Hej,


sprit fungerar i princip alltid. I mycket sträng kyla kan brännaren behöva transporteras i fickan tillsamman med en skvätt sprit men under normala vintertemperaturer behöver man inte göra något särskilt för att spritköket skall fungera. Gas måste däremot värmas redan vid måttliga vintertemperaturer. Enligt min uppfattning är det därför bättre att välja sprit.


M v H,


Johan
 
Heat-pad

Tack för tipsen! Jag ska fundera över vad jag väljer.


Vad är förresten en heat-pad för något?


/Andrea
 
Untitled

Heat-pad eller som denna sak heter på svenska, värmekudde, är en kudde i mjukplast fylld med ett salt som man värmer i kokande vatten en viss tid. Den får svalna och kan sedan aktiveras genom att tillföra en energiimpuls genom att klämma till på en fjäder som då startar en termokemisk process. Saltet övergår då från flytande till fast form samtidigt som värme avges. Kan sedan "laddas" om genom uppkok.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
perjohansson Båtkök - alternativ til gasol Friluftsmat 1
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
... Avlånga sprit-/gaskök? Friluftsmat 18
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
marcus959 Sprit på turen Friluftsmat 82
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.