Gå från Saltoluokta till Akka

Det jag pratar om är i sydöstra ändan av sjön, ja. Och jag har en bild på mina bara fötter i vattnet med byxorna uprullade över knäna, och jag har inget minne av att byxorna blev blöta, så midjedjupt var det inte då:

Visa bilaga 13800

Det blev djupare än så mot slutet av vadet, men inte mer än knädjupt. Och som på bilden, fin botten, kände inte att jag behövde ta på mig skor eller så för att skydda fötterna, utan fick ett fint fotbad istället.

Den bästa orienteringsbild jag har är:

Visa bilaga 13801

Men den säger ju inte så mycket mer än att det är en liten bit från utloppet, men inte om det är 50 eller 250 meter.

Jag minns inget om någon förfallen kåta, men i Google Earth ser en tydlig stig från samebyn ut i vattnet, det är troligtvis det optimala stället att gå över. Eftersom det (då och där) inte var någon dramatik inblandad så är det inget vad som har etsat sig fast i mitt minne, så det här är nog ungefär så långt jag kommer ihåg.

OK, det där verkade ju inte så farligt, men att döma av vissa andra inlägg här på utsidan verkar det likväl kunna vara midjedjupt och ända uppått armhålorna. Vad gör man då?
 
OK, det där verkade ju inte så farligt, men att döma av vissa andra inlägg här på utsidan verkar det likväl kunna vara midjedjupt och ända uppått armhålorna. Vad gör man då?

Det midjedjupa skulle vara att vada ute vid stranden, som jag förstod det. Det undviker man då genom att ta ett annat vad, längre upp.

Det vadet längre upp kan dock vara betydligt djupare vid mycket regn ("till grenen" rapporterat t ex), och då beror det på hur snabbt det rör på sig om man känner sig trygg att vada det. Om det inte är säkert vadbart så får man planera om och gå någon annanstans.

Det är då det allmänna rådet, i just Pietsaure så kanske du kan hitta någon som mot mindre ersättning ger dig båtskjuts över till stranden på andra sidan (eller mot större ersättning kanske rent av till andra ändan av sjön).
 
Man kan ordna med båtskjuts över Pietsaure. För 2 år sedan kom jag från andra hållet och då hängde det en lapp på bron över Guhkesvakkjåhkå med ett telefonnummer. Enligt en bok jag nyss köpte (Fjällvandra i Sarek, Fredrik Neregård, Calazo) finns det vadställe 2-3 km nedström utflödet. Han beskriver vadet som sällan mer än knädjupt. Han nämner också att det kan finnas en eka förbunden med rep i båda ändar som man kan använda för att dra sig över mot mindre betalning.
 
Man kan ordna med båtskjuts över Pietsaure. För 2 år sedan kom jag från andra hållet och då hängde det en lapp på bron över Guhkesvakkjåhkå med ett telefonnummer. Enligt en bok jag nyss köpte (Fjällvandra i Sarek, Fredrik Neregård, Calazo) finns det vadställe 2-3 km nedström utflödet. Han beskriver vadet som sällan mer än knädjupt. Han nämner också att det kan finnas en eka förbunden med rep i båda ändar som man kan använda för att dra sig över mot mindre betalning.

OK det låter bra även om det inte verkar finnas några helt säkra lösningar här.
 
Pietsjaure SO - vad eller dragbåt

Jag tycker båda alternativ är realistiska. Jag har varit där en gång, juli 2010. Jag tog båten från södra sidan. Det var enkelt att betala när man kommit fram i Pietsjaure. Vada var bestämt också enkelt, utom att det den dag var hemskt kallt och blåsigt från sjön, så att vadet kanske också var lite djupara, kanske tills midjen.
Om att gå på norra sidan av sjön vet jag inget, men kartan visar det blir mer skog.
Vidare fram: Sträckan vid Njiraupuoltas renvaktarstuga, Vuoskelvagges västra del och Gassalahko kan vara mycket blockhav. Men orienteringen framåt är enkel: Ahkka som blickfång. Andra har redan skrivit om detta
 
Jag tycker båda alternativ är realistiska. Jag har varit där en gång, juli 2010. Jag tog båten från södra sidan. Det var enkelt att betala när man kommit fram i Pietsjaure. Vada var bestämt också enkelt, utom att det den dag var hemskt kallt och blåsigt från sjön, så att vadet kanske också var lite djupara, kanske tills midjen.
Om att gå på norra sidan av sjön vet jag inget, men kartan visar det blir mer skog.
Vidare fram: Sträckan vid Njiraupuoltas renvaktarstuga, Vuoskelvagges västra del och Gassalahko kan vara mycket blockhav. Men orienteringen framåt är enkel: Ahkka som blickfång. Andra har redan skrivit om detta

OK var hittar man båten? Ligger det en båt någonstans permanent eller är det någon person man ska ringa på som kommer med båt?
 
OK var hittar man båten? Ligger det en båt någonstans permanent eller är det någon person man ska ringa på som kommer med båt?
Båten fanns synligt på lång avstånd där jokken och sjön möts. Hur betalningen annoncerats minns jag inte exact, tror det var någon sedel på platsen. Det gick bra att betala på cafe'n i Pietsjaure. Kanske finns andra som vet? Men framförallt ett ställe med långsamt inte för djupt vatten som även går att vada
 
Rutten planerad!

OK. Det verkar alltså som att min rutt grovt sett är planerad. (Tack för all input här i tråden). Jag har inte köpt någon karta än så kan ha missat några detaljer men såhär ser det ut i stort:


PLANERING: SALTOLUOKTA - AKKA - början augusti

Dag 1.
Ankomst Gällivare ca 8:40 och buss 93 kl 9:00 till Kebnats, ankomst kl 10:55. Båt M/S Langas 11:30 till Saltoloukta. Vandring till första vadet/båten över Pietesaure, upp mellan Rumok och Rasek, över gåhdojåhko-bron för att hitta tältplats bland sjöarna mellan Gähppo och Vouvres.

Dag 2.
Ner mot renvaktarstugan och niendo. Vet att terrängen här kan va lite jobbig och osäker på om det är bäst att hålla sig mot renvaktarstugan till eller mot sjöarna till. Även oklart om det blir några vad eller om det finns broar över de jokkar man måste passera. Ta bron över Guhkesvaggejokken och slå läger. (Om terrängen är alltför jobbig kanske jag slår läger innan bron runt niendo)

Dag 3.
Upp genom hela Guhkesvagge (på södra/västra sidan). Finns många jokkar på kartan här och sannolikt inga broar (?). Oklart hur svåra vaden är men enligt folk i tråden ska de inte vara några problem. Läger någonstans i slutet av Guhkesvagge.

Dag 4.
Ut mot Nijak/Kisoris/Varto. Oklart exakt vilken rutt och hur och var man tar sig över eventuella jokkar. Läger någonstans söder om Akkamassivet och öster om kisoris.

Dag 5.
Till Akkastugan på öster sida om Voujaätno. Finns även här några jokkar och oklart hur det är med broar och vad (Akka -jokken t.ex. verkar rätt stor(?))

Dag 6.
Båt från Änonjalme till Ritsem kl 8:10. Buss 93 från Ritsem kl 09:20 ankomst 12:50 Gällivare.

Detta är "effektiv tid". Lägg till ev. 1-2 extradagar om jag skulle vilja ta det lugnt eller stöter på något oväntat problem som oöverkomliga jokkar, folkilksna älgar eller blodtörstiga björnar man måste brotta ner.

Hur låter rutten? Tänkte hålla ca 2 mil om dagen men allt beror ju på terrängen. Detta var vad jag höll i snitt i fjol oledat i abisko, tämligen kuperat (höll ca 4 mil på en dag på kungsleden). Är varesig speciellt atletisk eller med någon jättestor fjällvana men har hyfsat koll på läget.

Observera -
Detta kommer i så fall att göras ensam (första gången), därav tänkte jag INTE (som påpekats i tråden) befatta mig med några avancerade vad, snöbryggor eller glaciärer. Även längre sträckor blockterräng är skönt att slippa samt kraftiga stigningar där man inte kan gå normalt utan måste klättra (dvs stöd med händerna).

Vill bara få frånvaron av dessa bekräftade av så många oberoende källor som möjligt för att öka konfidensen i min rutt så man inte står där mitt i Guhkesvagge och ska över en bräcklig snöbrygga eller forsande vad över knäna.


Vidare undrar jag hur "vanlig" denna rutt är. Är det sannolikt att man träffar på någon på vägen?
 

avslutad210712

Gäst
Om du går södra/östra sidan av Kukesvagge misstänker jag att du kan få något vad uppe vid Nijak som kan vara lite besvärligt.

Vi kom i fjol från Vusokelvagge och vadade strax söder om Kassajaure, dvs högst upp i Kukesvagge, vilket var "bara traska rakt över utan problem". Sedan söder om Suottasjaure är det blåmarkerad sankmark vilket i normala fall brukar vara lite svårt att ta sig över. I stället för att vada Suottasjåkka (tror att den heter så) så kan man gå på fast fin mark mellan den blåmarkerade sankmarken och jåkken. På smalaste stället kanske det inte är mer än fem meter brett men det räcker.

Om du sedan går leden som går närmast Akkas västra sida så skall Rakkasjokka vadas men det gick bra där den har delat sig i två fåror. När du sedan närmar dig Padjelantaleden är det en liten jokk som är hyfsat djup. Där går stigen så man får hoppa över jokken men gick man bara 10-15 meter åt vänster så fanns det en sten i vattnet så man kunde kliva över utan besvär. Sen kommer en härlig blötmyr där folk har gått rakt över. Inte så brett, kanske 30-40 meter, men man kan gå runt den och det blir inte mer än 50-100 meter extra att gå.

Efter det att du kommit ut på Padjelantaleden är alla vattendrag spångade/broade så det är inga problem.
 
Om du går södra/östra sidan av Kukesvagge misstänker jag att du kan få något vad uppe vid Nijak som kan vara lite besvärligt.

Vi kom i fjol från Vusokelvagge och vadade strax söder om Kassajaure, dvs högst upp i Kukesvagge, vilket var "bara traska rakt över utan problem". Sedan söder om Suottasjaure är det blåmarkerad sankmark vilket i normala fall brukar vara lite svårt att ta sig över. I stället för att vada Suottasjåkka (tror att den heter så) så kan man gå på fast fin mark mellan den blåmarkerade sankmarken och jåkken. På smalaste stället kanske det inte är mer än fem meter brett men det räcker.

Om du sedan går leden som går närmast Akkas västra sida så skall Rakkasjokka vadas men det gick bra där den har delat sig i två fåror. När du sedan närmar dig Padjelantaleden är det en liten jokk som är hyfsat djup. Där går stigen så man får hoppa över jokken men gick man bara 10-15 meter åt vänster så fanns det en sten i vattnet så man kunde kliva över utan besvär. Sen kommer en härlig blötmyr där folk har gått rakt över. Inte så brett, kanske 30-40 meter, men man kan gå runt den och det blir inte mer än 50-100 meter extra att gå.

Efter det att du kommit ut på Padjelantaleden är alla vattendrag spångade/broade så det är inga problem.

ok tack för info, men kan du beskriva mer ingående vad just du menar med "lite besvärligt" och "hyfsat djup". Olika personer lär ju använda dessa begrepp olika.

Kan du berätta i termer av djup, bredd på vadet och styrkan på forsen (ser man botten tex eller krusar sig vattnet såpass att det är helt vitt?)

P.s. Södra/västra sidan menar du väl? Södra och östra sidan är ju motsatta i min värld (dalen går ju snett nordväst)
 
OK. Det verkar alltså som att min rutt grovt sett är planerad. (Tack för all input här i tråden). Jag har inte köpt någon karta än så kan ha missat några detaljer men såhär ser det ut i stort:


PLANERING: SALTOLUOKTA - AKKA - början augusti

Dag 1.
Ankomst Gällivare ca 8:40 och buss 93 kl 9:00 till Kebnats, ankomst kl 10:55. Båt M/S Langas 11:30 till Saltoloukta. Vandring till första vadet/båten över Pietesaure, upp mellan Rumok och Rasek, över gåhdojåhko-bron för att hitta tältplats bland sjöarna mellan Gähppo och Vouvres.

Ingen Gådojåhko-bro här, den är på en annan (betydligt farligare) Gådokjåhko som rinner ut i Rapaädno. Utanför extrema flöden har jag svårt att se att någon bro behövs:

IMG_1976.b.jpg

Dag 2.
Ner mot renvaktarstugan och niendo. Vet att terrängen här kan va lite jobbig och osäker på om det är bäst att hålla sig mot renvaktarstugan till eller mot sjöarna till. Även oklart om det blir några vad eller om det finns broar över de jokkar man måste passera. Ta bron över Guhkesvaggejokken och slå läger. (Om terrängen är alltför jobbig kanske jag slår läger innan bron runt niendo)

Inga broar, men vad jag minns inga svåra vad heller, kan dock vara lite orienteringsproblem att hitta bra ställen att gå över de vattendrag som finns. Det är möjligt att man i manhög vide kommer fram till ett ställe där bäcken är en liten sjö istället, så då får man gå tillbaka och hitta ett annat ställe eller riskera att bli blöt.

Vidare undrar jag hur "vanlig" denna rutt är. Är det sannolikt att man träffar på någon på vägen?

Jag har bara gjort två besök i de här trakterna, men jag skulle nog säga att det är nog hyggligt sannolikt, men inte säkert, att du ser några andra kring Guhkesvaggebron, från den korsande trafiken till/från Suorva. Och på första och sista biten när du går på led. Utöver det skulle jag inte räkna med att träffa några andra, men det kan ju såklart inträffa - det är ju inte ovandrade marker.

edit: noterade just skillnad i stavning mellan Gådojåhkå och Gådokjåhkå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.