Fryser tårna av mig i Lundhags proffessional

Hej!

Under förra vintern och denna hösten har jag vid stillasittande utomhusaktiviteter t.ex. isfiske eller i skogen frusit väldigt mycket i mina lundhags proffesional-kängor. Det är i princip bara runt tårna som jag fryser.

Jag är medveten om att det inte är några renodlade vinterkängor, men jag börjar frysa redan runt nollan.

Jag använder ett par tunna ullstrumpor plus två par tjockare ullsockar, men det blir kallt ändå. Jag använder originalsulorna.

Hur upplever ni era lundhags? Tips?
 
Sitter strumpor och långisar till om benen, ser du märken på huden när du tar av dig? Blod som inte kommer ner till fötterna kan inte värma dina fötter. Du måste kunna röra på tårna.

Är det kallt på marken räcker en skiva vägisolering under fötterna och sitter du stilla som vid fiske skaffa dig ett par överdragsskor av tyg eller filt.

Byxor och livrem får inte strama.

Fryser man om fötterna och allt annat verkar vettigt har du sannorlikt för dålig mössa på huvudet.
Rysk pälsmössa må se lustig ut i stan men gör en himla skillnad ute.

Tumvantar är varmare än handskar, fingervantar kan man ha innuti.

Halsduk är fiffigare än polokrage och varmare. Ylleundisar värmer gott.

Se till att du äter och dricker tillräckligt och varmt.

go tur
 
Att man börjar frysa om fötterna vid nollan, stillasittande och med kängor av den typen är inte konstigt enligt mig. Pimplar du på isen så är väl fötterna på is, kylan går in i till fötterna på nolltid.

Mvh / Johannes
 
Delar Morgans teori. Ta bort och prova med mindre volym på fötterna. Har själv haft samma problem och min lösning blev ett par tjockare ullsockor och därefter lämna de vanliga lite halvtjocka sockorna hemma. Det fungerar betydligt bättre t.o.m. då jag är lågaktiv då det är mer utrymme i skorna och jag kan "vifta" lite på tårna.
 
Mest skillnad i praktiken brukar isolering mot markkylan göra. En skiva vägisolering är värd varenda liter den fyller i ryggsäcken när du har den under skorna.
go tur
 
Tillräckligt mycket luft i kängorna kan göra underverk. Jag blir väldigt lätt kall om fötterna, nästan alltid är det så att jag varit för varm när jag gått vilket medfört alltför mycket fukt i skorna som blir kallt oavsett om man har ull eller inte.

Min lösning har blivit att maximera ventilation runt fötter under transport och sedan ta på mig mer när jag är still. Precis som för övriga kroppen.
 
Tillräckligt mycket luft i kängorna kan göra underverk. Jag blir väldigt lätt kall om fötterna, nästan alltid är det så att jag varit för varm när jag gått vilket medfört alltför mycket fukt i skorna som blir kallt oavsett om man har ull eller inte.

Min lösning har blivit att maximera ventilation runt fötter under transport och sedan ta på mig mer när jag är still. Precis som för övriga kroppen.

Intressant att flera än jag använder ungefär samma teknik. Jag har börjat med att bara ta de stora grova yllesockarna, inget annat och det fungerar många gånger bättre än två/tre par i stället. Ska man stå still så är givetvis ett isolerande underlag viktigt att stå på. Även rejäla innersulor utan att det blir för trångt.
 
Många som har kängor snörar åt dem för hårt. med minskad blodtillförsel som följd.

Om inget av alla tips fungerar kan du byta dem mot ett par riktigt Jörnkängor, de är gjorda för vintertemperaturer.:)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.