Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå

Årets vandring i Sarek närmar sig.

Sourva -> Bierikjávrre -> Snavváváge -> Rapadalen -> Skierffe -> Aktse -> Saltoluokta.

Jag tror att jag har det mesta klart för mig, men tar gärna emot alla eventuella extra tips om denna sträcka.

Jag undrar särskilt över den uppstigning jag kommer att göra från stigen nere i Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå för att vandra norr om Skierffe och sedan ner igen mot Aktse. Jag ser framför mig en ganska mödosam vandring upp genom den täta vegetationen. Några tips om var jag ska vika upp? Finns det någon antydan till stig någonstans?

Så här skriver Grundsten om denna del (men observera att han kommer då från motsatt håll):

"Från lägerplatsen [på sluttningen ovanför Alep Vassjajåkkåtj] fortsätter man försiktigt ned i en skarp ravin och vadar Alep Vassjajåkkåtj. Sedan tar man sig snett ner upp ur ravinen och sneddar ned genom skogen ned i Rapadalen mot stigen. Vandringen här kan vara ansträngande. Skogen är omväxlande lätt- och svårframkomliga."

Alltså, någon som har några råd om uppstigningen från stigen, genom skogen och upp mot Alep Vassjajåkkåtj samt vadet av nämnda jokk.

En annan bit som jag har undrat över är stigningen från Sourva upp mot kalfjället, men där har jag hittat bra information i denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54895
 
Årets vandring i Sarek närmar sig. [...]

Jag vadade Alep Vassjajåkåtj några hundra meter nedanför ett stort vattenfall. Det är det breda partiet av jokken som syns i bildens nedre vänstra del.

CRW_4009%2525201.jpg
Alep Vassjajågåsj från öster

Det bör vara ungefär i höjd med första j:et i Vassjajåjågåsj på Fjällkartan. Jag kom från Skierffe-hållet och upplevde inte vadet som särskilt ansträngande. Dock var nedstigningen i jokkens ravin besvärlig eftersom det var brant. Jag tänker mig att det blir lättare att ta sig uppför.

Från vadet ned mot stigen i Rapadalen har jag inget minne av ågra särskilda problem. Skogen var relativt gles och lättforcerad. Vi rörde oss västerut från jokken varifrån vi vadat den och nådde till slut stigen. Några blöta myrar gjorde dock resan något klafsig.

Lycka till!
 
Jag har ett alternativ. Vid vänstra snedsträcket i V:et i Vassjajåjågåsj, relativt nära jokkravinen. Inte fullt lika brant som Tomas alternativ (tror jag), man följer i björkskogen uppåt och det syns ganska bra hur man ska gå.

Jag kom också från Skierffe och gick alltså nedför. Vadade nere i björkskogen där lutningen minskade och det blev flackt. Annars samma klafs på sanka myrar som Tomas, men det var inte djupt. Samma dag var det flera sällskap som valde just denna väg, från bägge håll.

När du närmar dig tror jag du ganska enkelt ser alternativen och hur du vill gå. Vattenmängden i jokken varierar förstås beroende på vädret.
 
Tack för ännu ett exakt svar, Hans! Jag hade sett framför mig en ganska ansträngande stigning upp genom tät vegetation där det gällde att försöka finna spår av stigar. Därför känner jag mig nu lättad att det utifrån er beskrivning tycks vara förhållandevis lätt vandring. - Ser nu fram emot vad jag hoppas ska bli fina vandringsdagar dagar i Sarek!
 
En annan väg upp...

Jag har gått från Skierffe och ner...och jag korsade inte Lulep eller Alep Vassjajågåsj på höjden, utan nere i dalen!

Om du går i dalen, korsar Lulep V:andra flöde och svänger sedan upp så har du en stig som går pararellt upp efter Lulep V...följ den och sväng sedan av mot höjd 1112 där Lulep V delar sig första gången :)!

Inget sly eller så vad jag kan minnas!

//A
 
Tack för ännu ett exakt svar, Hans! Jag hade sett framför mig en ganska ansträngande stigning upp genom tät vegetation där det gällde att försöka finna spår av stigar. Därför känner jag mig nu lättad att det utifrån er beskrivning tycks vara förhållandevis lätt vandring. - Ser nu fram emot vad jag hoppas ska bli fina vandringsdagar dagar i Sarek!

Mja, det beror på vad man menar med "lätt vandring" :cool:! Björkskog är vad det är, och vide- och enbuskar kan tillkomma. När jag ger mig ut i sådan terräng bryr jag mig inte om att leta efter stigar. Om de finns utnyttjar jag dem tacksamt, men letandet i sig kan vara tidsödande och frustrerande. Det viktigaste är att försöka överblicka terrängen och glida runt och förbi de värsta snårigheterna och vad det nu kan vara. Om man inte är jäktad går det för det mesta fint. Jag drar ner lite på tempot, det gör sinnet lugnare och till slut har man tagit sig fram dit man vill.
 
Jag har gått från Skierffe och ner...och jag korsade inte Lulep eller Alep Vassjajågåsj på höjden, utan nere i dalen!

Tack för ytterligare ett alternativ.

Mja, det beror på vad man menar med "lätt vandring" :cool:! Björkskog är vad det är, och vide- och enbuskar kan tillkomma. När jag ger mig ut i sådan terräng bryr jag mig inte om att leta efter stigar. Om de finns utnyttjar jag dem tacksamt, men letandet i sig kan vara tidsödande och frustrerande. Det viktigaste är att försöka överblicka terrängen och glida runt och förbi de värsta snårigheterna och vad det nu kan vara. Om man inte är jäktad går det för det mesta fint. Jag drar ner lite på tempot, det gör sinnet lugnare och till slut har man tagit sig fram dit man vill.

Jodå, det var nog ungefär någonting sådant jag menade med "lätt" vandring.
 
Jag är nu tillbaka efter en på alla sätt mycket lyckad fjällvistelse.

Alep Vassjajåkkåtj vadades strax nedanför vattenfallet. Det var dock något mer problematiskt än jag hade väntat mig. Det var en varm dag och jag kom dit sent, så flödet med grumligt glaciärvatten var ganska högt - en bit över knäna på den djupaste delen - och kraftigt. Jag hade också genomfört en ganska lång etapp den dagen, med start vid Spökstenshyllan, och hade stigningen upp genom björkskogen samt nedstigningen i ravinen i benen då jag kom till jåkken vid halvåttatiden, så det gjorde också sitt till. För säkerhets skull prövade jag först vadet utan packning och efter det kände jag mig säkrare och gick över utan problem. Sedan återstod den mycket branta klättringen upp ur ravinen. Jag var rejält trött då jag till slut hade arbetat mig upp.

Lägerplatsen därefter gjorde dock alltihopa värt det - med råge.
 

Bilagor

  • lägerplats.jpg
    lägerplats.jpg
    17.2 KB · Visningar: 517
Senast ändrad:
Jag är nu tillbaka efter en på alla sätt mycket lyckad fjällvistelse.

Alep Vassjajåkkåtj vadades strax nedanför vattenfallet. Det var dock något mer problematiskt än jag hade väntat mig. Det var en varm dag och jag kom dit sent, så flödet med grumligt glaciärvatten var ganska högt - en bit över knäna på den djupaste delen - och kraftigt. Jag hade också genomfört en ganska lång etapp den dagen, med start vid Spökstenshyllan, och hade stigningen upp genom björkskogen samt nedstigningen i ravinen i benen då jag kom till jåkken vid halvåttatiden, så det gjorde också sitt till. För säkerhets skull prövade jag först vadet utan packning och efter det kände jag mig säkrare och gick över utan problem. Sedan återstod den mycket branta klättringen upp ur ravinen. Jag var rejält trött då jag till slut hade arbetat mig upp.

Lägerplatsen därefter gjorde dock alltihopa värt det - med råge.

Ojdå, mitt rekommenderade vägval var kanske inte det allra bästa ändå.

Men vad skönt att allt ändå gick bra. Och tack till Rapaselet som kompenserade för alla besvär.
 
Det var nog inget fel på den rekommenderade vägen, Thomas. Förhållandena kan ju vara vara ganska olika vid olika tillfällen. Sedan hade det som sagt att göra med att jag var rejält slut då jag väl kom fram till vadet och att då stå ensam djupt nere i en mörk ravin gjorde nog att jag kände lite extra respekt inför övergången som hade en del mindre fall även strax nedströms. Då jag väl bestämde mig för att pröva att gå över - jag var inte sugen på att börja leta alternativa platser längre upp eller längre ned - så var det ju faktiskt inga större problem.
 
Lägerplatsen därefter gjorde dock alltihopa värt det - med råge.

Underbar lägerplats och underbart foto! Detta måste vara en av de finaste lägerplatserna i Sarek vad gäller utsikten. Kul att det blev en lyckad tur!

För en del år sedan tältade jag i närheten. På lägre nivå dock, i skogsgränsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.