Fråga ang. Stuor Dáhtá

Hej

Sitter med ruttplanering och har en fråga.

Om man vandrar ifrån Pårtestugan och vill ta sig till Pårek, finns det någon möjlighet att gå mellan Stuor Dáhtá och Tjoallta? Eller måste man runda Unna Dáhtás södra spets innan man kan fortsätta norrut?

Och om möjligt, hur ser den förväntade terrängen ut på den sträckan?
 
Har Tjoallta någon alternativ stavning? Hittar det inte på fjällkartan...

Hursomhelst, terrängen från Pårtestugan upp till Huomnasj är ganska svårgenomtränglig, och nog väldigt svår att ta sig igenom om man inte följer en stig, typ kungsleden.
 
Känns hemskt onödigt att behöva gå ner mot kvikkjokk innan man kan fortsätta norrut. Men Wilde Sau skrev i den länken såhär;

"Men senare fick jag faktiskt den genväg jag tog upp tidigare i tråden beskriven i närmare detalj för mig, dvs. den längsmed renstängslet lite längre ner på leden – och jag provade den. När man kommer till renstängslet några kilometer efter Pårtestugan, går man tillbaka en bit, tar sig lätt över vattendraget och går in MELLAN renstängslen, följer dem runt hela Tjoallta och går sedan rakt österut över myren tills man hamnar på stigen mot Pårek. Genvägen fungerar utmärkt; är man i brådska sparar man ett antal kilometrar och några timmar, men det kan vara lite ansträngande. Om någon vill se det i detalj kan jag visa bilder på den exakta vägen."

Så planerar nog för ett försök, så får man se om man klarar det, eller om man måste vända om.
Vore väldigt smidigt om man kunde spara sig de extra timmarna som det tag att gå runt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.